Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков се яви днес в парламента, повикан от ГЕРБ за да хвърли светлина върху строителството в България и да каже, че властта строи най-евтините магистрали, в изслушване, определено от БСП като "кризисна пиар акция без съдържание". 

Публичното изслушване идва две седмици след като на лекция в УНСС президентът Румен Радев заяви, че: "В момента България прилича на строителна площадка. Някакви хора носят материали, други ги крадат, защото е тъмно. Едни хора строят магистрали, а след тях остават дупки, защото е тъмно. Крайно време е да включим прожекторите!“ Тогава Радев поиска и повече светлина за тези "едни и същи хора, които печелят обществените поръчки" неизменно.

Искането за появата му беше внесено от Александър Ненков (ГЕРБ), с мотива Нанков да осветли "приоритетни пътни проекти". И Николай Нанков отвърна на този повик с поменик от такива, без да засяга темата кой печели поръчките.

„Действително България прилича на открита строителна площадка, на която се строят магистрали, ремонтират се пътища, мостови съоръжения, тунели и др.“, каза той.

И подчерта, че всички обществени поръчки на АПИ са публични, прозрачни и съгласно нормативната  уредба, в синхрон с добрите практики, гарантиращи конкуренцията сред участниците. Според него по-добър регулатор  от бизнеса в това отношения няма и даде за пример новата обществена поръчка за избор на изпълнител за тунел „Железница“ на АМ „Струма“, за който са подадени 28 оферти.

„Никой от бизнеса няма да си губи времето и силите да прави разходи за документация, ако смята, че търгът е предварително предрешен и той няма да спечели. Големият брой участници гарантира и показва, че се работи на „светло под прожекторите“ и критериите не са дискриминационни и ограничителни“, каза още Нанков.

Той даде и друг пример – броят на обжалванията на процедури от фирми са изключително малко, което отново доказва, че работата на комисиите и процедурите са без забележки.

Нанков обясни, че от 5 май 2017 г. правителството е дало старт на пътни проекти за около 1.4 милиарда лева и е сключило договори за строително-монтажни работи за почти 500 милиона лева. 

"Вслушахме се в гласа на протестиращите и съобразихме всички обективни предпоставки за тунела под Петрохан (хората от Северозапада настояват за тунела от поне десетина години - б.р.). Още през май тази година Агенция Пътна инфраструктура (АПИ) предвижда да стартира с предпроектните проучвания за изграждането на тунела", заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството.

Изброявайки заслугите на третия кабинет на ГЕРБ, Нанков каза, че са започнали "реални стъпки за изграждането на пътя Видин-Ботевград“. Министърът заяви, че е стартирала обществената поръчка в най-тежкия участък от пътя Видин-Ботевград - в участъка от Ботевград до Мездра от над 33 км, и очаква след подаване на офертите "бързо класиране и произнасяне на комисията и да преминем към реални дейности".

Какво обеща Николай Нанков

Реалистично е в края на 2024 г. магистрала "Хемус" да бъде завършена. До края на годината ще се строят 77 км, нови 85 км ще се дават на търг. Проектът за проблемния път в Гулянци, за който имаше протести, бил готов и за около месец пълната рехабилитация щяла да приключи. Недоволството на хората в плевенската община Гулянци е от десетина дни - заради ужасяващото състояние на 16 километра път от Гулянци до Никопол. Ако съм жител на Гулянци и аз ще протестирам, но от вчера ли са тези дупки, запита Нанков, който повтори, че решението на проблема с дупките по пътищата била тол системата. Властта разчита, че когато тя заработи догодина, със средства от нея ще бъдат оправени пътища. 

"Остават само около 90 км, които през 2019 г. от Велико Търново до пътен възел Буховци, област Търговище, отново ще търгуваме и 2019 г. ще започнем тяхното изграждане“, каза Нанков.

Нанков отчете активна работа по магистралата Русе-Велико Търново, стопирана заради жалба по ОВОС. След произнасяне на съда в полза на АПИ ще дадем сериозна скорост на изпълнение, зарече се той. Стартирана е тръжна процедура за Калотина-София (път, който чака още от първия кабинет на Бойко Борисов - б.р.), както и с Южната дъга.

"М.г. са завършени ремонтно-възстановителните дейности на тръбите в посока Варна на тунелите "Витиня" и "Ечемишка", а тази година ще стартират ремонтните дейности на тръбите в посока София. С почти 8 месеца предсрочно ще завърши строителството на 24 км от АМ "Струма" от Кресна до Сандански. Изключително добре вървят строителните дейности от Благоевград до Железница, които са прекъснати само в частта на римския град Скаптопара. Нанков поясни, че там ще изчакат и ще се съобразят с мнението на експертите.

Стойността на най-скъпата отсечка от наша магистрала, заради тежкия терен над Кресненския пролом, ще е около 800 млн. лева, каза министърът. През май 2019 г. ще стартира най-тежкия участък от "Струма"."

Какво възроптаха

Всичко, което се прави в регионалното развитие не е планирано, а хаотично, заяви депутатът Танер Али (ДПС).

"Уважаеми г-н министър, много е важно не само да се планират и републиканските пътни мрежи, важното е в синхрон, заедно с общинските кметове, чрез Националното сдружение на общините, да се рехабилитира и общинската пътна инфраструктура. Ако тя не е рехабилитирана, как ще имаме достъп до тези магистрали, които в момента ги изграждаме? По този начин икономиките на тези общини просто спират. Няма как без общинска, четвъртокласна пътна мрежа да има достъп до тези инфраструктурни големи проекти и тези общини да вървят напред?“, заяви Али.

На противоположното мнение са от Обединените патриоти, партньор на ГЕРБ в управлението. Според Искрен Веселинов в МРРБ е имало дългогодишен дефицит на мисъл, който в този мандат се преодолявал.

Явор Божанков (БСП) изрази притеснения относно магистрала Русе-Велико Търново, тъй като според местния бизнес се удължавал пътят до Русе с 30 км. Той се позова на изявление на местната индустрия, че няма да използва магистралата.

"Вторият голям проблем са връзките. Индустриалният център се свързва с магистралата през мост, строен 1800 година, с едно пътно платно. Държавата ще поеме ли ангажимент да направи скоростна връзка от индустриалния център?“, запита Божанков.

Според соцдепутати няма магистрала, която да не е открита и след няколко месеца да не е затворена за ремонт. Чухме за напредъка по настоящите проекти, сроковете за изпълнение и въобще, колко розово е положението. То, обаче не е такова. Ремонтите, свлачищата, проблемите по новите и вече довършените отсечки са ежедневни, заяви Любомир Бонев от парламентарната трибуна.

Той даде за пример магистрала "Люлин", открита през 2011 г., с обща дължина на трасето 20 км.

"В периода от 2012 г. до април 2017 г., са разплатени средства по договори за 8 млн. лева, при положение, че съоръжението е гаранционно. Дори в момента едното платно на пътя е затворено заради активизирали се свлачища, които са били вече обезопасявани и укрепвани. Кой контролираше фирмата изпълнител и защо не се търси отговорност от нея? Какви са гаранционните срокове на автомагистралите в България? Защо за ремонти се дават пари от държавния бюджет, въпреки че обектите са в гаранция?”, попита Бонев.

Заключение

Важно е да се спре със спекулациите на някои политици, че в България се строят най-скъпите магистрали, заяви председателят на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов след изслушването на Нанков.

С политиката на правителствата на Борисов - първото, второто и третото, направихме всичко възможно да използваме възможностите, които дава ЕС (в областта на пътищата - б.р.), каза Цветанов. Вършим работа и поправяме грешки на политици, които сега претендират да са управляващи, заключи Нанков.