Редакциите получиха по мейл съобщение от „Пресцентър Презареди БГ”, както е новото име на „България без цензура“ на Николай Бареков. Заглавието на писмото е впечатляващо:
„Николай Бареков за геометрията на Евклид, консерватизма, либерализма, математиката на Лобачевски и Айнщайн пред студенти”.
Става дума за лекция на евродепутата Бареков в Университета по библиотекознание и информационни технологии (УНИБИТ), който е познат с топлите си връзки със службите за сигурност и с името Библиотекарския институт. Заглавието на лекцията също е впечатляващо - „Консерватизъм срещу либерализъм. Това ли е плод на новата студена война?“
От съобщението излиза, че Бареков не е изменил на модния тренд сред българската политическа фауна за всичко да се обвинява либерализмът. Дори стига до извода:
„В рамките на ХХ век ние видяхме два експеримента, свързани с либерализма – националсоциализма и комунизма, които загинаха геройски, завличайки в бездната стотици милиони човешки животи. Либерализмът се оказа един политически урод.”
Сравнението между либерализма (с човека в центъра и неговата свободна воля) и кървавите тоталитарни режими на ХХ век може да не изглежда логично, но хумористичният стил по-нататък в съобщението прави нещата по-лесни за преглъщане:
„През XIX век математикът Лобачевски прехвърли геометрията във времето и двете успоредни прави от пространството се събраха. 50 години по-късно се появяват двама интелектуални разбойници – Макс Планк и Айнщайн, които взривяват категориите „време“ и „пространство“. По-късно се появява и другият гений на човечеството – Стив Джобс. Той прави и първата огромна, а мисля, че и решаваща крачка към създаването на изкуствен интелект. Основната теория на относителността, която обяснява света, която тръгва от Планк и се довършва от Айнщайн, всъщност не е толкова универсална, колкото може да се окаже изкуственият интелект.“
После Бареков се връща на предизборното си обещание всяко дете да има таблет и... нещата отиват още по-далеч:
„На 16-годишна възраст моето хоби беше писането на поезия и изучаването на неевклидовата геометрия и квантовата физика. Ако тогава имах таблет, кой знае къде по света щях да преподавам математика. Постепенно загубих интерес. Но мога да ви кажа, че в поезията на класици като Николай Кънчев и Езра Паунд е пълно с математически модели, които помагат на авторите да преведат с езика на математиката и разума емоцията на душата. Поезията и математиката са нещо като фотоапарат, с който пренасяш света на белия лист хартия.“
Ако някога сте искали да ви се изясни цялата история на математиката за една минута, то е трябвало да посетите лекцията на Бареков:
“В математиката има четири епохи – тази на евклидовата геометрия, която продължава няколко хиляди години, следващата епоха е тази на Исак Нютон и Лобачевски, когато се появяват много неевклидови геометрии. Третата ера е теорията на относителността, която обяснява на практика света, Космоса и безкрайността, и четвъртата епоха е тази на изкуствения интелект, когато самият човек се превръща в бог. За разлика от математиката, която стигна дотук, обществените науки родиха само теориите на консерватизма, но на езика на математиката днес ние се намираме в периода между евклидовата геометрия и времената на Лобачевски и Исак Нютон.”
После Бареков, разбира се, заклеймява либералите, „кръга Капитал“, Иво Прокопиев и т.н. Накрая обещава „разкрития“ за корупция, които получил от „14 обществени организации, сред които Българският ловно-рибарски съюз”:
„Тези организации ме информират за абсолютна злоупотреба с европейските екологичните норми в България, както и за нашумелият случай с корупционните практики в район „Младост“ в София. Оказва се, че пари от европейски фондове се наливат в една и съща кофа – тази на войнстващата девица (правописът е запазен – б.р.) в България.“
Войнстващата девица вероятно е трябвало да бъде левица. Правописната грешка обаче не е проблем за „Блиц“, който нямал нищо общо с Делян Пеевски – целият шедьовър на словесното творчество на Николай Бареков е публикуван като редакционен репортаж от събитието барабар с „войнстващата девица“.
„Монитор“, който дори и официално има общо с Пеевски, се е впечатлил от „разкритията“ за корупция и също е отразил събитието. Ако се вярва на съобщението, участие е взел и ректорът на УНИБИТ Стоян Денчев.
Към него е и въпросът на преподавателя по политически науки от Софийския университет Огнян Минчев:
„Ако цялата тази абсурдна словесна помия наистина е изтекла на въпросната среща, аз имам само един въпрос и той не е към неграмотника евродепутат. Въпросът ми е към ректора на Библиотекарския университет Стоян Денчев: г-н професоре, не е ли унизително за една академична институция да окаже гостоприемство на подобен театър на абсурда? За подобни "политически знания" ли плащат такса за обучение вашите студенти? Зная, че във вашето учебно заведение са възможни повече неща, отколкото могат да се случат в други университети. Но това идва малко в повече, не смятате ли? Като преподавател по политически науки изпитвам срам, че български студенти са били подложени на подобно издевателство”, написа Минчев във фейсбук.
След което сравнява случката с популярен случай от шоубизнеса:
„Ако се опитаме да сравним една нормална лекция за политическите идеологии либерализъм и консерватизъм с "лекцията" на вашия високопоставен гост, можем да прибегнем до илюстративната разлика между изпълнението на Марая Кери Without you и още по-знаменития "кавър" на тази песен, изпълнен от Валентина Иванова - "Кен лий".
Всичко това се е случило ден преди делото "КТБ" да тръгне по същество. В обвинителния акт пише, че Цветан Василев е поръчал на "дясната си ръка" Бисер Лазов да осигури финансиране за Николай Бареков и партията му "България без цензура".
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни