"Демократична България" заяви, че подкрепя протестите на българските превозвачи срещу т.нар. пакет "Европа в движение".
В декларация на коалицията се изтъква, че с този пакет реално се ликвидира конкурентноспособността на източноевропейските и в частност на българките превозвачи. Допълва се, че се налага повече бюрокрация в бранша. От "Демократична България" смятат, че задължителното връщане на шофьорите до България на всеки 2 или 3 седмици курс в ЕС, задължителните почивки в хотел или мотел, изплащането на командировъчни спрямо местното законодателство водят до повече разходи за българските превозвачи, които в огромната си част са малки и средни предприятия.
Зад бранша застанаха преди ден и министърът на транспорта Ивайло Московски и премиерът Бойко Борисов.
Ето какво се казва в декларацията:
Демократична България като проевропейско политическо обединение безусловно подкрепя основните принципи на европейската интеграция, залегнали в базовите документи на Европейският съюз, а именно – свободен пазар и конкуренция на предлагането на стоки и услуги. Общоевропейските положения на развитие на транспортния бранш са ясни на българските управляващи още от започването на преговорите на присъединяване към Европейския съюз на Република България и отварянето на преговорна глава „Транспортна политика“ преди 17 години – през 2001 г.
Под благовидната маска на мерки за „повече сигурност“ и срещу „социалния дъмпинг“ миналата година Европейската комисия предложи т. нар. пакет „Европа в движение“, който до края на този месец трябва да бъде гласуван от Европейския парламент. Измененията засягат директиви и регламенти, които са ключови за транспортния бранш и трудовата мобилност в Евросъюза въобще. Реално обаче, те представляват нетарифни ограничения и са насочени към ликвидиране конкурентоспособността на източноевропейските , в това число и на българските превозвачи.
Повече разходи за българския бизнес
Готвеният, срещу последните, удар по нормативен път урежда мерки като задължително връщане на шофьорите до България след всеки 2 или 3 седмици, прекарани на курс в ЕС, почивки – задължително в хотел или мотел, както и изплащане на командировъчни спрямо местното законодателство. Част от мерките отдавна вече са влезли в сила, включително и изискванията за почивка в хотел и връщането след определен брой курсове задължително в родината на шофьора – като част от решение C-102/16 на Съда на ЕС. Тези мерки вече водят до повече разходи за българските превозвачи, чиито маржове и без това са изтънени заради свръхконкурентната среда, в която работят. Така в групата на застрашените попадат няколко хиляди български фирми, които в огромната си част, са малки и средни предприятия. Сектор „Транспорт и логистика“ дава работа на над 210 000 български граждани и осигурява над 7% от заетостта в страната. Картината става още по-мрачна, ако отчетем, че голям брой български експортно ориентирани производства разчитат на достъпен транспорт, за да доставят стоките си на единния пазар.
Повече административна тежест
В допълнение към вече съществуващите, предложените изменения, залагат още повече бюрократщина в и без това свръхрегулирания, транспортен бранш. Това не е учудващо, като се вземе предвид, че в основата си, предложените изменения пресъздават конкретни идеи на група западноевропейски транспортни синдикати. Транспортните потоци са кръвоснабдителната система на общия европейски икономически организъм и тяхното ограничаване, поради интересите на малобройни, но шумни групи може да се окаже фатално за общата конкурентоспособност на изоставащата част от континента.
Позицията на министър Московски е конюнктурна и популистка
В тази връзка няма как да не поставим слаба оценка на българското правителство, което в продължение на почти година, не успя да формулира ясна и непоколебима официална позиция по този въпрос. Последните изявления на министър Московски и подкрепата му за националния протест на българските превозвачи, определяме като сериозно закъснели, конюнктурни и единствено популистки. Като министър г-н Московски е бил длъжен да е запознат и да участва в процеса на подготовка на новото европейско законодателство. В неговите компетенции е било да декларира необходимостта от прилагането на компенсации за засегнатите предприятия в бранша, като по този начин гарантира бъдещето на бизнеса на транспортните фирми в България. Защо не го е направил до момента? Изцяло отсъстваща е визията на правителството, в което Московски е министър, за един Европейски съюз, изграден не върху свръхрегулациите, а върху добрия бизнес климат и възможностите за още по-динамичен икономически растеж в държавите членки и най-вече в България.
Единният пазар е застрашен – със съдействието на българското правителство!
В Демократична България гледаме на единния пазар като на неделима част от Европейския съюз, като гарант за трансгранично предоставяне на стоки и услуги, общ икономически растеж, който се основава на конкуренция, създаване на работни места и не на последно място – гаранция за това, че по-бедните страни ще могат да догонват своите по-богати съседи и партньори.
Ето защо Демократична България се солидаризира с българските превозвачи на товари и се обявява против обсъжданите изменения, които в своята цялост не само ще въздействат отрицателно на този бранш, но и ще подкопаят изграденото върху здрав икономически разум функциониране на Европейския съюз. Същевременно изразяваме безпокойството си от позицията на българското правителство по отношение на пътническия транспорт, който също е част от пакета „Европа в движение“. Буквално недоумение будят там заявяваните от министър Московски протекционистки мерки, които по своята назадничавост не се отличават от западноевропейските предложения относно товарните превози. Абсолютно неясно е на какъв принцип настоящото правителство и в частност министерството на транспорта, определя своята политика спрямо пакета „Европа в движение“ и Европейския съюз въобще.
Демократична България настоява за по-малко регулации и повече пазар!
За разлика от настоящото правителство, ние в Демократична България, си даваме ясна сметка, че българските превозвачи са конкурентноспособни, както и че завишаването на регулацията и административната тежест ги лишава от тази конкурентноспособност. В този смисъл се противопоставяме на заявеното желание за повече регулация – независимо дали предлагана от западноевропейците в товарния или от източноевропейците в пътническия транспорт. Осъждаме всяка крачка в отстъпление от единния пазар, както и очертаващата се вече антиевропейска реторика на министър Московски и премиера Борисов. Обръщаме внимание, че злощастното развитие в транспортния сектор не е избуяло върху отговорността на ЕС или поддържаната от него администрация. Виновни тук са националните правителства на отделните държави членки и в голяма степен българското европредседателство, което не съумя да защити основните принципи на европейската интеграция в последните месеци, които се явяват решителната фаза по финализиране на проекта „Европа в движение“.
Ние, в Демократична България знаем, че добре работещият ЕС е гарант за българските икономически интереси, поради което призоваваме българското правителство разумно да използва оставащото му време от председателството на Съвета на ЕС и да положи всички усилия, за да защити бъдещето на Евросъюза като добре организиран единен пазар, а не фрагментирана мозайка от различни на брой национални бюрократ-протекционизми!
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни