Премиерът Бойко Борисов, еврокомисарят по транспорта Виолета Булц и представители на българските превозвачи обсъдиха на спешна среща в министерския съвет проблемите в бранша заради така наречения пакет за „мобилност“, предложен от няколко европейски държави. След срещата еврокомисарят Булц призна, че преговорите са били тежки но е било постигнато споразумение по четири конкретни точки, свързани с правилата за почивката и международно командироване на превозвачите, съобщава БНТ.
Собствениците на транспортни фирми отново изразиха опасенията си, че ако бъдат приети новите правила, добили известност като „Законът Макрон“, ще унищожат бранша и затова остава в сила заплахата им за протести на 17 май.
Премиерът Борисов и транспортният министър обясниха на комисар Булц, че 17% от брутния вътрешен продукт идва от транспортния сектор и затова неговото развитие е от изключителна важност за страната ни. Премиерът подчерта, че България винаги е била за по-високи доходи на превозвачите и на шофьорите, но бе категоричен, че има сериозни недомислици в част от предложенията.
"Как да оставят шофьорите камионите и тировете без надзор, застрахователите това не го приемат. Такива паркинги не знам да има - охраняеми. И едно е да отидеш от Белгия до Германия или от Холандия до Франция, до дома си, а друго е да минеш 5 000 километра в едната и другата посока. Трябва да знаете, че се убива нашият бранш", заяви Борисов.
Той изрази съмнения че тези промени ще доведат до наемане на нашите превозвачи от големи западни компании, те ще заминат със семействата си и това ще доведе до сериозен проблем в развитието на нашия регион.
"Така че, това, че сме най-отдалечени от Брюксел, не значи, че трябва да ни бъде наложено толкова тежко на практика наказание. Държа да го обмислим пак и да намерим компромис за България", допълни.
Комисарят Булцо баче е на мнение, че сегашните правила не работят добре и създават хаос в сферата. Затова се надявала на диалог и консенсус още по време на Българското европредседателство.
"Убедени сме, че международен трафик за ограничено време трябва да не подлежи на правилата за командироване, но при каботажа трябва да се прилагат от първия му момент. Транзитът също трябва да бъде освободен от тези правила", заяви комисарката.
Тя посочи още, че на шофьорите трябва да бъде предоставено решение сами да решават къде да почиват - на място или у дома. По думите ѝ за почивка на място трябва да бъдат изградени специални охраняеми паркинги. Всички правила по отношение на превозвачи от ЕС ще се прилагат и към превозвачи от трети страни, каза още Виолета Булц по третия пункт.
Тя призова Българското председателство да подготви предложения по тези четири пункта от първия пакет за мобилност и определи днешния диалог като много позитивен.
"Всички тези теми трябва да се доработят детайлно", посочи и министър Московски и затова екипът на еврокомисаря заедно с превозвачите продължи срещата в транспортното министерство.
От страна на превозвачите бе заявено, че най-после виждат диалог, а не монолог по темата, и са били чути предложенията им по четирите мерки. Въпреки това са притеснени, че много малко зависи от комисар Булц при финалното взимане на решение. "Ако питате дали ще протестираме -да ще протестираме. Нашият бранш ще изчезне напълно ако мерките се приемат в този вид", заяви Илиан Филков.
Превозвачите са решени да отстояват правата си докрай,на международна конфренция утре ще бъде взето решението кога и как ще се състоят протестите .
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни