„Shoplifters“ (Семеен въпрос) на японския режисьор Хирокадзу Коре-еда спечели голямата награда „Златна палма“ на 71-ия филмов фестивал в Кан. Филмът рисува вълнуващ портрет на бедно семейство от дъното на японското общество, чиято тайна застрашава да раздели семейството.
Наградите бяха обявени на церемония в „Гран пале Люмиер“ в събота вечерта, 19 май.
Американският режисьор Спайк Лий спечели гран при със своята антирасистка сатира „Черният ку-клукс-клановец“ – един от двата американски филма в състезанието (другият е зле приетият „Under the Silver Lake“ на Дейвид Робърт Мичъл).
Приемайки приза „от името на Народната република на Бруклин, Ню Йорк“, Лий подхвърли, че „това е година, в която се живее опасно“, апроприирайки заглавието на филма на Питър Уиър от 1982-а, за да опише опасният момент в съвременната американска политика.
Ливанската режисьорка Надин Лабаки спечели наградата на журито с филма „Capernaum“ – неореалистичен портрет на дете, което съди родителите си, че са го създали.
Отличието за най-добър актьор отиде при Марчело Фонте за „Dogman”, където играе собственик на салон за къпане на кучета, тормозен от местна мутра. Главната изпълнителка в „Айка“ Самал Еслямова спечели наградата за най-добра актриса.
Кейт Бланшет обяви извънредна „Златна палма“ за Жан-Люк Годар, когото тя описа като „кинотворец, който продължава да се бори да редефинира възможностите на киното“. Тъй като режисьорът не присъстваше на фестивала, наградата бе приета от продуцентите на неговия филм „The Image Book“.
Приза за най-добър режисьор отиде при режисьора на „Ида“ Павел Павликовски за „Студената война“, черно-бяла драма за връзка, развиваща се на фона на Желязната завеса.
Наградата за най-добър сценарий бе споделена от италианския сценарист и режисьор Аличе Роруачер за филма „Happy as Lazzaro” и иранския тандем Джафар Панахи и Надер Саевар за „3 Faces“.
Голямата награда „Особен поглед“ бе дадена на Али Абаси за „Граница“. За най-добър режисьор бе определен Сергей Лозница за „Донбас“, за най-добро изпълнение – Виктор Полстер („Girl“), за сценарий – Мериен Бенм Барек („София“).
Преди да бъде обявена първият приз на вечерта, актрисата Азия Ардженто хвърли „бомба“, заявявайки пред над 3-хилядната публика в залата:
„Имам да ви кажа няколко думи: през 1997-а бях изнасилена от Харви Уайнстийн тук, в Кан. Аз бях на 21. Този фестивал беше неговото ловно поле. И искам да ви кажа какво ще стане: Харви Уайнстийн никога няма да бъде добре дошъл тук отново. Той ще живее в позор, заклеймен от филмовата общност, която едно време го харесваше и прикриваше неговите престъпления.
Дори тази вечер сред вас стоят онези, на които трябва да им бъде потърсена отговорност за поведението, което вече не се приема в тази индустрия. Ви си знаете кои сте. И което е по-важно: ние знаем кои сте – и няма да ви позволим повече да се измъквате“.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни