Комисията по транспорт на Европейския парламент гласува без обсъждане днес предлаганите промени в правилата за работата на дружествата за международни пътни превози, известни като "Пакета Макрон", съобщава БТА.
Няма да се налага на шофьорите да се прибират у дома "възможно най-често, поне веднъж седмично". Това беше едно от основните възражения на българските превозвачи. Комисията прие по-облекчен вариант - предложението водачите да имат право да ползват "нормалната седмична почивка и всяка седмична почивка от повече от 45 часа, ползвани като обезщетение за предишни намалени седмични почивки, във всички зони за паркиране със специален сертификат".
Промените предвиждат международните водачи да могат да прекарат у дома или на друго място по техен избор поне една нормална седмична почивка или една седмична почивка от повече от 45 часа, след всеки четири последователни седмици. Въвежда се определение за "дом" на водача - там, където той е регистриран по адрес в държава от ЕС. Когато шофьорът избере да се върне за почивка у дома, работодателят ще трябва да му предоставя средства за това.
Т.е. шофьорите ще трябва да прибират веднъж в месеца, но не задължително на адреса, на който са регистрирани
По желание на водача дневните почивки ще може да бъдат ползвани в превозното средство, ако то разполага с подходящи условия за спане за всеки водач и е неподвижно. Предвижда се обособяването на охраняеми паркинги за почивка по международните пътища, които ще бъдат обозначени, сертифицирани и ще отговарят на много условия, включително за достъп до тоалетна, вода, душове, храна и безжичен интернет.
Това означава, че шофьорите ще имат право да нощуват в камионите, ако са на паркинг с минимални задължителни условия, не е задължително да са в хотел.
Предлага се въвеждането на интелигентни записващи устройства в камионите за международни превози. Службите за проверка ще могат да разчитат данни от устройствата от разстояние, а устройствата ще трябва да съхраняват данните по два месеца. Устройствата ще имат спътникова връзка и ще записват часовете на работа и почивка, както и държавите, през които превозното средство е преминало.
Всички тези предложения ще залегнат в предстоящите преговори между Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета на ЕС.
Евродепутатът Андрей Новаков определи днешния вот като „пълна победа за българската позиция“.
„Считам, че това беше безусловна капитулация на този пакет първо, защото отпадна тоталната забрана за използване на кабините на камионите за почивка. Отпадна изискването на всеки три седмици шофьорите да се прибират вкъщи, а също така отпадна и намерението на Комисията международните шофьори да попадат в обхвата на Директивата за командированите работници - с други думи на всеки 72 часа, прекарани в някоя страна членка да бъдат налагани местните изисквания и местното законодателство,“ каза Новаков, цитиран от пресслужбата на Европейската народна партия.
„След заседанието на комисията, където днес бях заместващ, законът на Макрон бе разбит на парчета. Остава възможността да се почива в кабината, при липсата на определени и сертифицирани паркинги. Почивката след 21 дни остава, но никъде не се казва мястото, където тя трябва да бъде извършена. Най-голямата победа, която постигнахме е, че директивата за командироване няма да се отнася за транспортните работници", коментира и евродепутатът Ангел Джамбазки.
Предстои Съветът на ресорните министри и Европейската комисия да се произнесат по гласуваните днес текстове.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни