С референдум за излизане на България от Европейския съюз, ако т. нар. закон Макрон влезе в сила, заплашиха днес превозвачите 

"Днес с целия български транспортен бранш информирахме министъра на транспорта Ивайло Московски, че ако тези мерки, предложени от ЕК, бъдат приети в този вид, на българския транспортен бизнес няма да му остане нищо друго освен да инициира референдум за излизане на България от ЕС. Ние ще бъдем принудени да работим против правилата, с които предварително ще бъдем обречени на фалит".

Това каза Йордан Арабаджиев от Съюза на превозвачите след срещата с транспортния министър в интервю за предаването "12+3" по БНР.

"Ние отдавна с министър Московски сме уточнили всички предложения от българската страна и компромисните текстове, които бяха поискани от еврокомисаря по транспорта, са внесени от българското правителство в работните групи, на които се обсъждат възможни компромисни текстове. Но оттам насетне тези текстове не бяха възприети от Франция, Германия, Белгия и Холандия и ние сме притеснени, че въпреки всички компромиси, които правим, се отива в посока тези рестриктивни мерки да бъдат приети без оглед на мнението на голяма част от държавите в ЕС", обясни Арабаджиев.

"Не е нормално да се търси подход, при който един бизнес да бъде изхвърлен чрез административни мерки", уточни той.

Арабаджиев посочи, че евродепутатът Ангел Джамбазки (ВМРО/ЕКР) е инициирал действия за провеждане на протест в Брюксел. Припомняме, че българските превозвачи заплашиха да закарат тежките си машини пред сградата на Европарламента.

Според закона за референдумите допитване по въпроси, уредени в сключени от Република България международни договори, може да се произвежда преди тяхната ратификация. Това означава, че референдум за излизане от ЕС у нас не може да има при сега действащото законодателство.

Предстои днес да бъдат гласувани мерките в комисията по транспорт в ЕП. Евродепутатът Андрей Новаков заяви, че е направено всичко възможно:

"Буквално всичко възможно, което можеше да се направи, е направено. Буквално с всеки един колега, включително и с тези, които са абсолютно непреклонни спрямо тяхната позиция, им е отделено достатъчно внимание. Единствената дума, която описва това, което се случва е ЕП е опълчение. Всичко се променя постоянно. Първоначално имахме пълната подкрепа на колегите от Централна Европа. Сега се наблюдава разколебаване. Имаме проблеми и с позицията на колегите от Италия, тъй като явно политическата нестабилност в страната им пречи да координират своите позиции".

Новаков беше категоричен, че, ако бъдат приети мерките, предложени от Еманюел Макрон, това ще бъде катастрофа за българския бизнес.

"Ако минем на вариант Б, това означава, че трябва да блокираме досието в Съвета, така че неговото прилагане да отнеме толкова време, че да изтече мандатът на Комисията", предположи Новаков.

Т. нар. Пакет за мобилност, който се обсъжда в момента в ЕС, предизвика протестите на българските фирми. Част от изискванията са шофьорите да се прибират до родното си място на всеки 3 седмици, след третия ден в страна от ЕС на шофьор да се плаща по нормите за командировки на държавата, в която е влязъл, да не се спи в кабините на камионите, а 45-часовата задължителна почивка на седмица да се изкарва в хотел, промени в правилата за шосейния каботаж, който на практика ще го премахне.

Българските превозвачи са гневни, че промените имат за цел единствено да изхвърлят от европейските превози компаниите от Източна Европа. Те ги определят като "протекционизъм", за да бъдат изхвърлени от пазара българските, полските, унгарските и румънските камиони.

Всеки четвърти камион в Европа е полски. Българските шофьори в Европа са над 40 000, а шофьорите у нас са близо 70 000. Страни като Франция, Германия, Австрия и Италия подкрепят промените.