Неподписани картини по стените започнаха тихо да се появяват в Париж в средата на миналата седмица, пише "Ню Йорк таймс". В Световния ден на бежанците минувачите в западните квартали на френската столица забелязоха рисунка на малко чернокожо момиче близо до център за мигранти. Тя изглежда бездомна, с малко мече и одеяла в краката ѝ.

Последваха и още графити. Следващият беше реплика на творбата на Жак-Луи Давид, която показва Наполеон, който прекосява Алпите на кон. Само че лицето на ездача е обвито с червено наметало, като очевидна препратка към забраната на Франция от 2010 г. за покриване на лицата на публични места.

Рекламният агент на мистериозния Банкси Джо Брукс потвърждава пред "Ню Йорк таймс" в интервю във вторник, че работите в Париж са на тайнствения артист. Малко по-късно Банкси публикува снимка на плъх с надпис: "50 години от бунта в Париж през 1968 г. Родното място на съвременното графити изкуство".

 

. Fifty years since the uprising in Paris 1968. The birthplace of modern stencil art.

A post shared by Banksy (@banksy) on

 

В работите на Банкси темата за границите и миграцията присъства често. През 2005 г. той направи серия от рисунки, критични към Израел на стена на Западния бряг. През 2015 г. изобрази Стийв Джобс като мигрант в бежанския лагер близо до Кале, препратка към сирийския произход на основателя на "Епъл".

Въпреки че има спад в потока от бежанци и мигранти към Европа, тревогата па темата остава доминираща и във Франция, и в ЕС. Хиляди бежанци в Париж са бездомни след закриването на лагерите в страната, включително и този близо до Кале, в който имаше много бунтове заради лошите условия. През последните дни Франция влезе на няколко пъти в сблъсъци с Италия за незаконните мигранти. Рим, където има ново крайнодясно правителство, отказва да приема кораби с мигранти,  а това предизвиква неодобрителните коментари на Париж. В неделя европейските лидери се срещат на спешна среща по темата за миграцията.

Сред другите изображения по стените в Париж темите са по-общи - за алчността, жестокостта. Без за тях да се погрижи галерия или музей, стенните рисунки обаче са обречени на унищожение. В понеделник в. "Монд" съобщи, че една от картините - на плъха с тапата за шампанско, е била изчистена от стената, а бездомното дете е било залято със синя боя.