Няколко важни момента в облагането на бездимните изделия:
Текущата акцизна рамка е добра и отговаря на практиките в Европа – И.П.И участваше в нейното приемане преди точно една година. Тогава представихме детайлно становище пред бюджетната комисия в парламента, което в огромната си част беше прието от депутатите. Днес предложението, без аргументи, е акцизната рамка да се обърне надолу с главата.
Облагането на късове е глупаво
Данъчната основа трябва да е върху количество тютюн, тъй като бездимните изделия са много различни по своя характер (някои са на късове, други са на капсули/тубички). На родния пазар тепърва ще навлизат различни продукти освен познатия вече iQOS. Това обуславя да се облага количеството тютюн в изделието, а не късовете. Такава е практиката в Европа (в т.ч. съседните Румъния, Гърция и Сърбия), така предложихме да е у нас и това беше прието преди година.
Изравнената ставка я няма никъдe
Акцизната ставка трябва е чувствително по-ниска спрямо цигарите – бездимните изделия съдържат тютюн (за разлика от електронните цигари), но липсата на горене обуславя по-ниския здравен риск и съответно по-ниската акцизна ставка. В цяла Европа е нормално разликата между акцизната тежест върху цигара и бездимно изделие да е 3-4 пъти. Така например, отношението между акцизната тежест върху кутия цигари и кутия нагреваеми изделия (хийтс) е 3,8 към 1 в Румъния, 2,9 към 1 в Гърция, 8,2 към 1 в Сърбия. В България сега е 3,8 към 1, а предложението е то да стане 1 към 1 - такова чудо в Европа няма.
Удар по иновациите и силен стимул за контрабанда
Новото предложение на практика цели пълно ограничаване на навлизането на новите изделия на родния пазар. С новия акциз преминаването към бездимни изделия ще означава сериозно покачване на разходите за пушачите спрямо алтернативата – класическите цигари, което в местните условия би било непреодолима пречка. Разбира се тези, които вече имат устройството, ще си търсят евтини хийтс от Сърбия (тъй като разликата в цената би била двойна) и потенциално от Украйна (разликата в цената ще е 4-5 пъти).
В заключение ще добавим, че приходите от акцизи върху тютюневите изделия през първите пет месеца на 2018 г. са рекордни и достигат 923 млн. лв. (спрямо 848 млн. лв. за първите пет месеца на 2017 г.). Предвид това, трудно можем да отдадем предложената промяна на спад в приходите от акцизи.
* Текстът е от фейсбук страницата на Института за пазарна икономика.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни