Европейската комисия има съмнения за нарочни саботажи на обществени поръчки за железопътна модернизация с цел пари по оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" да се пренасочан към пътна инфраструктура и други проекти.
Това е заявил представителят на Комисията Аурелио Сесилио на заседание на Комитета по наблюдение на оперативната програма "Транспорт", твърдят в нарочна позиция от "Демократична България". От обединението са приложили и част от стенограма от проведеното заседание. И предупреждават, че има риск България да загуби финансиране от 1 млрд. лева от оперативната програма.
Според политическото извънпарламентарно обединение от проведено заседание на Комитета по наблюдение на Оперативна програма "Транспорт" става ясно, че "поради критично забавяне на процедурите за възлагане на най-големия предвиден за изпълнение железопътен проект в страната (Елин Пелин – Костенец), същият ще бъде отложен за следващия програмен период. Стойността на този проект е 451 млн. евро."
"След взетото решение, управляващият орган изпраща писмо до ДП „НКЖИ“, с което ги призовава да предложат други проекти за реализацията в рамките на този бюджет.
Единственият проект, който може да бъде финансиран по Оперативната програма в този бюджет е участъкът Видин – Медковец, част от линията Видин – София – Кулата. Този проект е част от основната TEN-T мрежа, за него са похарчени над 10 млн. лв до момента, направени са – анализ разходи-ползи, предпроектни проучвания, идеен и технически проект. Проектът е включен и в постановление на МС 509/2011, чрез което се определя като обект за приоритетно финансиране.Скандалното в тази ситуация е, че на заседанието на Комитета по наблюдение управляващият орган насочва ДП „НКЖИ“ да ускори работата по модернизацията на ЖП линията Русе – Варна. Този проект не попада в основната TEN-T мрежа, което признава и министър Николина Ангелкова през 2016 г. Опитът за финансиране на проекта Русе – Варна ще бъде пагубен и ще доведе до загуба на близо един милиард лева, тъй като има договорена приоритетност между всички държави членки за реализиране първо на основната TEN-T мрежа, а в последствие на разширената. Тази опасност се потвърждава и от писмо от Управителния орган до директора на НКЖИ. Проектът Русе – Варна е важен за страната ни, но не може да бъде финансиран с европари, докато не изградим TEN – T мрежата, казват от "Демократична България"
По същество това поставя под риск изпълнението на цялата Оперативна програма "Транспорт" в текущия програмен период, предупреждават от извънпарламентарната опозиция. Според тях представителят на ЕС Сесилио е бил категоричен, че ЕК няма да допусне цитираното пренасочване на средствата за железопътния проект към друго перо и "препоръчва по най-бързия начин да се подадат за финансиране алтернативни железопътни проекти".
Представителят на ЕК нарича обжалването на търгове в сектора "национален спорт" и дава да се разбере, че комисията одобрява промените в Закона за обществените поръчки, с които бе ограничен кръгът от лица, които могат да оспорят обществени поръчки. Въведе се изрично изискване жалбоподателят да докаже пряк интерес в съответния търг, с чиито условия не е съгласен.
Според "Демократична България" националния и европейски интерес е страната ни приоритетно да развива основната европейска TEN-T мрежа, част от която е направлението Видин – София – Кулата като най-пряк път между големите контейнерни пристанища на Егейско море и Централна и Западна Европа. "Най-прекият път до Централна и Западна Европа на пристигащите азиатски товари по море минава именно по това направление. Развитието му е шанс за икономически растеж за най-бедния европейски и български регион – Северозападния. Добрата обезпеченост с модерна жп инфраструктура винаги е действала като катализатор за инвестициите, там където е изградена", се казва в позицията им. Изброени са и фактите, поради които проектът „Видин – Медковец“ е от ключово значение за страната ни:
– Ще стимулира реално развитието на Северозапада;
– Ще създаде оперативно съвместима свързаност на транспортната мрежа на Гърция и България с тази на останалите държави от ЕС;
– Ще привлече допълнително товари от гръцките пристанища към вътрешността на Европейския съюз, които ще преминават през България;
– Проектът „Русе – Варна“ е възможен чак след реализацията на всички участъци от основната TEN – T мрежа;
– При ремонт на жп линията “Русе – Варна”, товарите от Турция към ЕС, минаващи през Русе, ще бъдат принудени да заобикалят България;
Във връзка с реалния риск България да изгуби сериозни средства по оперативна програма "Транспорт", „Демократична България“ настоява за следното:
– ДП „НКЖИ“ незабавно да подаде за финансиране пред УО на ОПТТИ напълно готовия проект „Видин – Медковец“, на стойност 405 млн евро, който да замести изостаналия проект „Елин Пелин – Костенец“;
– Министър Московски, който 2 пъти бе избран за народен представител от Видин, публично да заяви, че поема отговорност за реализацията на проекта „Видин – Медковец“, като единствения възможен за реализация проект от основната TEN-T мрежа.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни