Шестдневно обществено обсъждане по предложението на американската администрация за въвеждане на мита до 25 процента върху вноса на китайски стоки за 200 млрд. долара започва днес във Вашингтон, предаде Ройтерс. 

Компании и бизнес асоциации от редица сектори обаче предупреждават, че планираните вносни мита, част от усилията на президента Доналд Тръмп и постоянния търговски представител на САЩ на притиснат Пекин да промени търговската си и икономическа политика, ще принудят американците да плащат повече за предмети, които използват във всекидневния си живот, от люлката до гроба. 

За разлика от предишните кръгове американски мита, при които администрацията положи усилия да предпази потребителите, насочвайки се към китайски промишлени машини, електронни компоненти и други междинни стоки, сега се очаква хиляди потребителски стоки да бъдат засегнати пряко от митата до края на септември. Списъкът от стоки на обща стойност 200 млрд. долара включва морски храни, мебели и осветителни материали, автомобилни гуми, химикали, пластмаси, велосипеди и автомобилни столчета за бебета. 

"Митата, предложени от постоянния търговски представител за допълнителен китайски внос от 200 млрд. долара, значително ще увеличат вредите за американските потребители, работници, компании и икономика", предупреждава Търговската камара на САЩ в писмено изявление за общественото обсъждане. 

Камарата, която е водещата лобистка група на американския бизнес, посочва, че администрацията на Тръмп не разполага с "всеобхватна стратегия" срещу кражбите на интелектуална собственост, извършвана от Китай, и други ощетяващи търговски практики. Организацията призовава да бъдат проведени сериозни дискусии с Пекин. 

Очаква се представители на американската администрация от средно ниво да се срещнат със свои китайски колеги по-късно тази седмица във Вашингтон, за да обсъдят търговския конфликт между двете страни. Не се знае обаче дали преговорите ще окажат някакво влияние върху налагането на американските мита и ответните мерки на Китай. 

Според някои информации преговорите ще се състоят утре и другиден (21 и 22 август), точно преди да влязат в сила нова поредица американски мита за китайски стоки на стойност 16 милиарда долара.

В над 1400 писмени изявления, подадени до офиса на постоянния търговски представител, които ще бъдат отразени при дебатите, повечето компании посочват, че митата ще донесат щети и по-високи цени за продукти, вариращи от костюми за Хелоуин и коледни лампички до компоненти за производство на ядрено гориво. Сравнително малък е броят на компаниите, които одобряват новите мита или искат те да бъдат разширени и до други стоки. 

Според Греко чилдренс продъктс (Graco Children's Products Inc.), подразделение на Нюуел брендс (Newell Brands Inc.), митата "ще окажат пряко негативно влияние върху нашата компания, американските родители и най-важното, върху сигурността на американските деца". 

Компанията посочва, че по-високите цени биха могли да принудят родителите да купуват детски автомобилни столчета, люлки и преносими детски кошарки втора ръка. 

Предложените мита могат да принудят родителите да слагат децата си да спят в небезопасни съоръжения или заедно с тях, което е опасно, посочва компанията. Митата ще доведат само до проблем със сигурността на децата, но няма да убедят Китай да промени политиката си, според Греко. 

На другия край на житейския кръг, президентът на Сентениъл каскет (Centennial Casket Corp.) Дъглас Чен разказва, че компанията му разчита изключително на китайски ковчези. Митата ще предизвикат голяма загуба и ще вдигнат цените за опечалените семейства в един от най-тежките моменти от живота им, посочва той. 

Асоциацията на интернет компаниите, представляваща концерни като Фейсбук (Facebook), Амазон (Amazon) и Алфабет (Alphabet), отбелязва, че тарифите ще "причинят непропорционални икономически щети на американските интернет компании. Списъкът включва продукти, които влияят на работата на интернет компаниите". 

Уестингхауз електрик (Westinghouse Electric), водещият американски производител на ядрено гориво, съобщава, че разчита на китайски цирконий и циркониеви прахове, каквито не се добиват в САЩ. В крайна сметка митата ще вдигнат цената на електричеството за значителна част от потребителите в САЩ, според корпорацията. 

Хъфи (Huffy Corp.), най-голямата марка американски велосипеди, с годишни продажби от 4 милиона велосипеда, произведени в Китай, заявява, че мита от 25 процента са сериозна заплаха за компанията. 
Митата трябваше да бъдат наложени преди 20 години, когато Хъфи и други американски производители настояваха за мита от 11 процента заради твърде агресивния китайски внос, посочва главният изпълнителен директор на Бил Смит. Когато усилията им претърпели неуспех, Хъфи затворила три завода в САЩ през 1998 г. и 1999 година, оставяйки без работа 2000 служители, и се пренасочила към китайски колелета. 

"Тези предложени мита са твърде малко и идват твърде късно. Повишаване на тарифите сега само ще създаде проблеми и ще струва работни места при независими търговци на велосипеди", пише Смит.