В България има две големи телевизии – бТВ и Нова, които често обявяват различни резултати за своя успех сред публиката и претендират за първенството. Данните показват, че и двете се развиват успешно и привличат повече рекламни приходи през 2018 г. в сравнение с миналата година.

Спорът обаче остава за това кои са най-гледаните предавания в България, защото рейтингите се измерват от две агенции, които често дават различни резултати. Ето някои от данните според доклада за рекламния пазар за първите шест месеца на 2018 г. на агенция „Медиа клуб“:

Най-гледано

От януари до края юни българите са гледали най-много по телевизията турския сериал „Сега и завинаги“, излъчван по бТВ. Той е безспорният първенец и в данните на „Нилсен“, и в тези на ГАРБ. Сред топ 50 и в класациите на двете агенции няма нито един филм, предаване или шоу програма на някоя друга телевизия освен бТВ и Нова.

Най-гледани от публика над 18 години:

„Нилсен“:

"Сега и завинаги" – бТВ

"Като две капки вода" – Нова

"Гласът на България" – бТВ

"Бригада Нов дом" – бТВ

"Размяна на съпруги" – бТВ

ГАРБ:

"Сега и завинаги" – бТВ

"Гласът на България" – бТВ

"Бригада Нов дом" – бТВ

"Комиците" – бТВ

"Размяна на съпруги" - бТВ

Прави впечатление, че докато едната агенция „допуска“ сред първенците предавания и от двете телевизии, то при другата бТВ е безспорен първенец.

Най-гледани от публика между 18 и 54 години (най-привлекателната група за рекламодателите):

„Нилсен“:

"Като две капки вода" - Нова

"Хелс китчън" - Нова

"Шеф под прикритие" - Нова

"Гласът на България" - бТВ

"Сега и завинаги" - бТВ

ГАРБ:

"Гласът на България" - бТВ

"Сега и завинаги" - бТВ

"Бригада Нов дом" - бТВ

"Размяна на съпруги" - бТВ

"Мастършеф" - бТВ

Обща аудитория

Средният дневен рейтинг на двете най-големи телевизии също е различен според данните на двете агенции. Това са привлечените дневно зрители в хиляди на възраст от 18 до 54:

„Нилсен“:

Нова – 116,5 хиляди

бТВ – 96,9

БНТ1 – 20,8

ГАРБ:

бТВ – 158,6

Нова – 92,2

БНТ1 – 35,3

бТВ и Нова привличат общо 68% от инвестициите в телевизионна реклама за първите шест месеца на годината, което затвърждава статуквото от предишни години.

Пазарен дял

бТВ – 35%

бТВ нишови канали – 8%

Нова – 33%

Нова нишови канали – 11%

Така общият пазарен дял на „бТВ медия груп“ и „Нова броудкастинг груп“ е доста близък (според "Нилсен").

Приходи

И двете телевизии имат ръст в приходите в сравнение с първото полугодие на 2017 г. Данните на агенциите са според обявени цени, отстъпки и излъчени обеми и това обяснява някои разминавания както помежду им, така и вероятно с реално получените приходи в касите на телевизиите.

„Нилсен“:

Нова – от 190 през първото полугодие на 2017 г. на 211 млн. евро през първото полугодие на 2018 г. (10% ръст)

бТВ – от 128 на 179 млн. евро (29%)

Останалите телевизии - от 16 на 26 млн. евро

Брой излъчени спотове за полугодието:

Нова – от 854 на 1232

бТВ – от 450 на 461

ГАРБ:

Нова – от 188 на 205 млн. евро (8%)

Бтв – от 135 на 189 млн. евро (28%)

Останалите - от 15 на 24 млн. евро

Брой излъчени спотове:

Нова – от 771 на 1024

бТВ – от 455 на 471

Когато става дума за приходи на двете групи, трябва да се има предвид, че това не са само рекламите по двете големи телевизии, но и тези по техните нишови канали и телевизиите, които са част от групите. Например при бТВ се смятат приходите на "Картун нетуърк", а при Нова - тези на "Никелодеон".