След катастрофата край Своге, отнела 16 живота, прокуратурата и разследващите работят по три направления: проверява се шофьора, фирмата-превозвач и качеството на извършения ремонт на пътя от "Трейс-Своге".
Известните към момента факти са, че автобусът, марка МАН, който е на 17 години, със 37 места, се е движел без задължителния технически преглед, какъвто е трябвало да бъде направен на 5 август т.г. Всички автобуси, които са на повече от 10 години, минават два пъти годишно на такива прегледи.
Това стана ясно от изявление на главния прокурор Сотир Цацаров след съвещането в Министерски съвет днес, свикано заради трагичния инцидент. След края му министрите на вътрешните работи, на регионалното развитие, на здравеопазването и на транспорта отчетоха направеното. Всички те изказаха съболезнования и благодариха на екипите на спешна помощ, на лекарите и на следователите. Освен това обещаха в ускорени темпове да бъде приет законът за движение по пътищата, който ще влезе в есенната сесия на парламента.
Здравният министър Кирил Ананиев - за състоянието на ранените
16 загинали, 21 ранени, извозени с 15 линейки на четири спешни центъра - софийския, монтанския, врачанския и филиала в Своге. 12 от ранените са в особено тежко състояние. Най-тежко пострадалите са в "Пирогов", където са шестима, от които две жени са в изключително тежко състояние.
В Окръжна болница са пет жени и един мъж, 62-годишна жена е в критично състояние след операцията. Двама пострадали са във Военно-медицинска академия, в стабилно състояние са, като 30-годишният мъж е в по-тежко състояние.
Както вече стана ясно, водачът Григор Григоров е най-леко пострадал, с охлузвания и рани, и е в "Царица Йоанна" (ИСУЛ).
Какво каза министърът на транспорта Ивайло Московски
Тази сутрин е приключила проверката, фирмата-превозвач "Мобилус 5" ООД, с валиден лиценз - до 14 март 2027 година, издаден м.г. На 5 април т.г. Автомобилна администрация е извършила цялостна проверка на компанията, която оперира 6 автобуса, и не са установени нарушения.
Установени са обаче две нарушения, за което ще бъдат наложени административни санкции и глоби - фирмата не е минала през технически преглед, какъвто е трябвало да направи на 5 август, и не е уведомила Автомобилна администрация за този превоз. Такова уведомление за случаен превоз на пътници се изисква да става предварително, като се подадат данни за броя на пътниците, датата, началото и края на превоза. Такова за конкретния превоз не е изпратено, заяви Московски.
Какво каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков
Без да назовава името на фирмата-изпълнител на ремонта, Нанков съобщи, че е бил финансиран по линия на програма "Транзитни пътища", въведен е в експлоатация на 27 декември 2016 г. А приемателната комисия е подписала протоколите без забележки към пътнотранспортните характеристики - т.е. всичко било отлично, според Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Въпреки тази висока атестация обаче м.г. има поредица сигнали за повишена честота на пътнотранспортни произшествия със случаи на травматизъм в някои участъци от пътя, в т.ч. 54-и километър, където е станал вчерашният инцидент.
Нанков съобщи, че от март до 27 юли 2017 г. от МРРБ пет пъти са уведомявали фирмата - изпълнител на проекта, да отстрани посочените дефекти, открити в гаранционния срок на договора - асфалтова покривка, обрушване на скална маса, нарушени мантинели и др., но това не се е случило.
От 27 юли са изискали моментално стартиране на възстановителни дейности от фирмата-изпълнител в срок до 15 август - "колегите от пътна инфраструктура са указали какви действия трябва да бъдат предприети", но нищо такова не се е случило.
Изготвен е констативен протокол със същите препоръки и констатации, който не е подписан само от фирмата-изпълнител на проекта, заяви Нанков.
И накрая главният прокурор Сотир Цацаров
Цацаров потвърди, че автобусът се е движел без редовен технически преглед, а превозвачът не е уведомил Автомобилна администрация за случайния превоз. Освен това съобщи, че водачът Григор Григоров има две наказателни постановления от КАТ и 7 фиша - за превишена скорост, пътувал е без шофьорска книжка и е шофирал без колан, и няма санкции за управление на МПС след употреба на алкохол и упойващи вещества.
От утре разследването поема националната следствена служба.
Автобусът се е движел със скорост 53 км/час, при ограничения за този участък - до 40 км/ч.
Обяснявайки трите версии, по които работи разследването, Цацаров обърна особено внимание на състоянието на пътя и връзката му с настъпилите в района пътнотранспортни произшествия.
Главният прокурор съобщи, че началникът на РУ-Своге в периода май-ноември 2017 г. е изпратил три сигнални писма за нуждата от обезопасяване на няколко пътни участъка по този път, в т.ч. и мерки за асфалтовото покритие, но нищо такова не се е случило.
Само от началото на годината до 27 ноември 2017 г. в този участък има един загинал и шестима ранени при общо шест ПТП.
"Въпреки въведеното ограничение за движение от 40 км/ч и съобразяване на водачите с него, поради лошото сцепление с асфалтовото покритие водачите губят контрол, навлизат в насрещното платно и реализират катастрофи. Ще проверим начина на ремонта на конкретния пътен участък. Ще проверим цялата документация и цялата процедура по паспортизацията на пътя след изпълнението му като такъв с отлично качество, както и всички сигнали с действия на АПИ и действия на конкретния изпълнител“, обясни Цацаров.
По думите на главния прокурор АПИ е поставила ограничението за скоростта, защото изпълнителят не е извършил нищо от исканите от него ремонти - нито в гаранционния срок, нито досега.
Предстои изискване на цялата документация в тази насока от АПИ и МРРБ - искаме договора за изпълнение, приемането на пътя и паспортизацията му, която очевидно не отговаря на действителното му състояние и последващите действия, коментира Цацаров.
Експертната група от Института за пътна безопасност ще започне утре, понеделник, в 6 часа, независимо разследване на причините, довели до тежкия инцидент до Своге, съобщиха от организацията.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни