Един участник в консорциума, ремонтирал Искърското дефиле, по желание сам е отстранил дефектите в своя участък, от втори изпълнител вчера е постъпило писмо, че ще отстрани и своите (общо ЛОТ-овете от София до Мездра са три, б.р.). И всичко това за тяхна сметка.

Така днес, след като дадоха показания в Националната следствена служба, строителният министър Николай Нанков и шефът на АПИ инж. Светослав Глосов описаха първите ползи от действията им след трагедията в Своге, при която загинаха 17 души.

И още:

"Освен обновеното 30 км/ч ограничение на скоростта, която, между другото – трафик-камерите ще отчетат много интересни резултати... След поставянето на знак "30 км/ч", средната скорост в участъка се нормализира до предишното ограничение (което беше с 10 км/ч по-нагоре, б.р.) - каза министър Нанков. 

Бализи са поставени днес със светещи лампи, имаме полицейски екипи, които регулират движението на място.

Освен това екипи на АПИ проверяват текущия ремонт и е направена организация за почистване на храстите."

Министърът заяви още, че няма да влиза в задочни спорове през медиите за твърдението си, че в асфалтовата смес е използван завишен неправомерно процент каменно брашно. т.е. - варовик.

 

Нанков каза, че е убеден - "дори не просто убеден!", - че ще стане ясно, че материалите, влагани в трасето, са по рецептата за леко и средно движение, т.е. - при такъв път стават само за отбивките за "спирка".

Тук трябва да се влагат съвсем други видове материали – за второкласен път за тежко и много тежко движение, изпълняван е и по проект за транзитен трафик с най-високо качество на настилката на износващия слой.

"Ще се ползва и международна лаборатория на база следствения експеримент", закани се още министърът.

От думите на двамата с Глосов стана ясно, че от АПИ са поставили след поредица от писма срок - за зла беда! - точно до 15 август на изпълнителя да си отстрани нередностите. Той не го е свършил (катастрофата стана на 25-и, б.р.)

Въпреки това Нанков е убеден, че от държавната администрация трябва някой да понесе отговорност.

Глосов обаче призна, че от страна на фирмата-изпълнител е налично "оспорване на резултатите, които са констатирани: за възможността на подхлъзване на трасето".

Въпреки това до дела не се е стигнало - става въпрос само за кореспонденция.

"Не е имало съдебни хватки, не е имало съдебни спорове, имало е кореспонденция от наша страна и предупреждение, че ще бъдат отстранени за сметка на изпълнителя. Те реагираха, като ни уведомиха, че започват от отстраняването."

Директорът на пътната агенция призна и още нещо интересно:

"Относно твърденията, че това е участък с концентрация на ПТП: всяка година получаваме справка с официлано писмо от КАТ с регистриваните участъци с концентрациян а ПТП. Това става на базата на наредба, изготвена от МВР

Този участък не е посочен както в последната справка, така и в предишната."

От прокуратурата в нарочно изявление също поясниха, че в НСлС са разпитани 20-те членове на Държавната приемателна комисия, извършила окончателното приемане на пътя след ремонта му. Те са представители на различни институции - Агенция „Пътна инфраструктура“, Областно пътно управление, МВР, РИОСВ-София и РИОСВ-Враца, Районните служби „Пожарна безопасност и защита на населението“ в Мездра и Своге, Столична община, общините Мездра и Своге, както и представители на фирмите, осъществявали проектирането, инженерния надзор и изпълнението на пътя - ДЗЗД „ТРЕЙС-СВОГЕ“, „Виа-План“ ЕООД, „Пътконсулт 2000“, „Мотт Макдоналд лимитид“.

"Органите на досъдебното производство са получили искане от Агенция „Пътна инфраструктура“ за започване на ремонт на пътния участък, в който настъпи произшествието. Такова разрешение няма да бъде дадено преди от пътната настилка на това място да бъдат иззети по реда на НПК проби, които да бъдат ползвани при експертизи за установяване на състоянието, състава и начина на изпълнение на асфалтовия път - съобщават от прокуратурата.-

Утре, 31.08.2018 г., такива проби ще бъдат иззети от следователи от Националната следствена служба, чрез съответни технически средства, в рамките на оглед, който ще започне в 10,00 ч. Провеждането на огледа и вземането на проби /образци/ от настилката на пътя ще причини временно затруднение при движението."