По-малко хартия, по-малко бюрокрация, но и отпадане на определени облекчения при имотните данъци. Това са част от предвидените за догодина промени в данъчните закони, публикувани за обществено обсъждане от Министерството на финансите. Те се правят с допълнения в преходните и заключителни разпоредби на Закона за корпоративното облагане.
Имотните данъци
Сега за имот, който основно жилище, се дължи местен данък с 50 на сто намаление. Промените предвиждат отпадане на данъчното облекчение за основно жилище и определяне на данъка върху недвижимите имоти в пълен размер за всички жилища, когато повече от едно жилище е декларирано като основно. Отпада и ползваното досега облекчение за основно жилище при таксата за битови отпадъци, което се изразяваше в освобождаване от плащане на първата и втората й компонента - такса за услугата по сметосъбиране и сметоизвозване и за обезвреждане на битови отпадъци и депо.
Сделка с кола - само след платен данък
В проекта се предлага при сделка с автомобил нотариусите да извършват проверка дали са платени всички дължими данъци върху МПС-то. Това ще става чрез автоматизиран обмен на данни със системата за обмен на информация, поддържана от Министерството на финансите, или със съответната система за администриране на местни данъци и такси на общината, при посредничеството на информационната система на МВР. Сега те не са задължени с такава проверка.
Ако такава автоматизирана проверка не може да се осъществи, продавачът ще трябва да предостави издаден или заверен от общината документ за платен изискуем данък върху превозното средство.
Предлага се в 7-дневен срок след извършване на сделката или действието по придобиване на недвижим имот или МПС, нотариусите да уведомяват съответната община за прехвърлените вещни права върху тях, както и да предоставят допълнителна информация за размера на заплатения данък и за основата, върху която е определен.
Министерството на финансите предлага и отпадане на корекцията за подобрения към обектите в приложение № 2 "Норми за данъчна оценка на недвижими имоти" - луксозна или алуминиева дограма, климатична инсталация и др. Промяната цели премахване на характеристики на имоти, които са морално остарели и които към настоящия момент не прилагат и не могат да бъдат характеристика на даден имот, пишат вносителите в мотивите си.
Години след като видеотеките изчезнаха, от МФ най-сетне се сетиха тази дейност да отпадне от приложение № 4 на данъчната декларация за облагане с патентен данък.
Улеснение за младите семейства
Предлага се при ползване на данъчните облекчения за млади семейства, за деца и за деца с увреждания да отпадне задължението към годишната данъчна декларация да се прилага писмена декларация от съпруга/та, че същият/ата няма да ползва данъчното облекчение. За избягване на злоупотреби, свързани с облекчения режим на ползване на тези данъчни преференции, е предвидено възстановяване на частта от данъка и от двете страни, съответстваща на размера на ползваното облекчение.
По отношение на данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания, се предлага още една промяна - създава се правна възможност за ползване на облекченията и от двамата родители, когато доходите им не позволяват те да се приложат от единия родител, което се среща най-вече при прилагане на данъчното облекчение за деца с увреждания.
Целта е да се даде възможност и на семействата с пониски доходи да прилагат пълния размер на облекчението. Посочените промени се предвижда да се прилагат и за 2018 г.
Предложено е прецизиращо допълнение относно лицата, които подават коригираща годишна данъчна декларация и условието за липса на задължения при ползване на данъчни облекчения, което следва да се прилага и в тези случаи – спрямо новата декларация с цел еднакво данъчно третиране и стимулиране на доброволното погасяване на задълженията.
Със законопроекта се предлага промяна в режима на облагане на придобитите облагаеми парични и предметни награди от игри, състезания и конкурси, които не са предоставени от работодател или възложител, а именно да преминат към облагане с окончателен данък, вместо с данък върху годишната данъчна основа. Предложението намалява административната тежест за лицата, които няма да са задължени да декларират тези доходи в годишната си данъчна декларация, както и за предприятията – платци на наградите, които няма да са задължени да издават служебни бележки. Същевременно е предложено и повишаване на стойността на необлагаемите награди от 30 на 100 лева.
Без стотинки в плащането на данъци
Стотинките изчезват от годишната данъчна декларация. Целта е дължимият данък за довнасяне по годишната данъчна декларация да се внася без стотинки, а само в левове. От това ще се облагодетелства само хазната.
Сега закръгляването към всеки пълен лев се прави след приспаданията за авансово удържан и внесен през годината данък. Според вносителите това се обезсмисля в случаите, когато от така формираната сума се правят и други намаления (например ползване на 5% отстъпка или на данъчно облекчение за безкасови плащания), след които отново може да се стигне до довнасяне на стотинки. Посочената промяна се предвижда да се прилага и при деклариране на доходите за 2018 г.
Търговци - по смисъла на Търговския закон, които през данъчната година не са осъществявали дейност по смисъла на Закона за счетоводството, да не подават годишен отчет за дейността. Предложението е и с цел намаляване на административната тежест на лицата. Предвидено е промяната да се прилага и за 2018 г.
Само онлайн
Самоосигуряващите се лица ще подават годишната данъчна декларация, както и всички други справки и декларации само по електронен път. В момента подаването на декларацията за дължими данъци е регламентирано само за предприятията - платци на доходи, които са задължени да удържат и внасят данъци.
Също така е предложено справката за изплатени доходи по чл.73, ал. 1 да се подава от предприятията и самоосигуряващите се лица - платци на доходи, по електронен път, което към момента е регламентирано само за изплатени през данъчната година доходи на повече от 5 физически лица.
Към тази група предложения е още едно, което касае подаваната информация от работодателите, изплатили доходи от трудови правоотношения на лица, които са местни за друга държава членка на ЕС, да се осъществява също само по електронен път.
Предложенията за преминаване към електронно подаване на справки и декларации по ЗДДФЛ е мотивирано от големия брой лица, които вече подават своите декларации и справки само по електронен път и цели ограничаване на грешките, несъответствията и корекциите.
Посочените промени ще се прилагат за годишната данъчна декларация и съответно за справките, за които задължението за подаване възниква след 31 декември 2019 г., с изключение на декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗОДФЛ, за която прилагането ще е през 2019 г. Изрично е посочено, че за последната декларация подаването по електронен път няма да се прилага при деклариране на дължимите данъци за 2018 г.
По-дълъг срок за издължаване на мъртъвците
Друго предложение касае облекчаване на режима за внасяне на дължим данък за доходи на починали лица, като се предвижда по-дълъг срок за внасянето му в случаите, когато годишната данъчна декларация за тези доходи се подава след крайния срок на общия ред за подаване на годишните данъчни декларации – 30 април.
Към момента не е предвиден по-дълъг срок за внасяне на данъка.
В резултат на това, когато наследниците по една или друга причина се възползват от законовата възможност за подаване на декларация след 30 април, за дължимия данък се начислява лихва за просрочие, като целта на промяната е избягване начисляването на лихви за просрочие в тези случаи.
Служебните бележки за доходи - онлайн от работодателя от 2020 г.
Предвижда се напълно нова концепция за премахване на хартиения носител на служебните бележки по чл. 45 от ЗДДФЛ за придобития през годината облагаем доход и удържания данък на физическите лица. От 2020 г. ще отпадне законовото задължение на работодателите за издаване на служебни бележки, а това ще става само при поискване от страна на лицата.
Механизмът на предлаганата промяна предвижда информацията от служебната бележка да се предоставя от платците на доходите с подаваната от тях справка по чл. 73, ал. 1 от ЗДДФЛ след малки допълнения към настоящия й образец. Сега Националната агенция за приходите (НАП) не разполага с информацията, съдържаща се в служебните бележки за доходите от трудови правоотношения. В тази връзка се предлага същата да се предоставя от работодателите в справка по образец, а успоредно с това да отпадне задължението за издаване на служебните бележки.
По този начин целта на предлаганите изменения, освен отпадане на задължението за издаване на служебните бележки и задължението за прилагането им към годишната данъчна декларация, е предоставените данни автоматично да се зареждат в образците на годишните данъчни декларации на лицата, което ще улесни попълването и подаването им по електронен път.
Освен това всяко лице, което има ПИК, ще може да прави справки в обявените за него данни от съответния платец на доход, което ще улесни попълването на декларацията и в случаите, когато не се подава по електронен път. В допълнение промяната ще доведе до преодоляване на проблема, свързан със съхраняването на разпечатаните служебни бележки от работодателя, с оглед изискванията на новия регламент, касаещ защитата на личните данни.
За реализирането на това предложение е необходимо да се въведе по-ранен срок за подаване на информацията, като е предложен срок - 28 февруари 2019 г. Този срок е съобразен от една страна с крайния срок за извършване на годишното преизчисляване от работодателя по основното трудово правоотношение, а от друга – с възможността данните да се обработят от НАП, за да е възможно зареждането им в годишната данъчна декларация.
Затова се предлага и удължаване на срока за ползване на отстъпката от 5 на сто - до 31 март. Въвеждането на тази концепция с всички произтичащи промени е предвидено да влезе в сила от 1 януари 2020 г.
Нови формули за данъка за колите
Променя се и концепцията за определяне на данъка върху превозните средства за леките автомобили и товарните автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3.5 тона.
Данъкът ще се определя по формула, която включва два компонента: имуществен и екологичен. Имущественият отчита мощността и годината на автомобила, а екологичният - екологичната категория, т.е. замърсяването, което причинява.
Имущественият компонент е предвидено да се определя от ставката за тази част от данъка и мощността на двигателя, коригирани с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила. В закона се предлагат шест диапазона на мощности на автомобили и съответно минимална и максимална стойност на границите на размера на данъка за всеки диапазон на мощност.
Съгласно действащите разпоредби се обединяват диапазоните до 37 и до 55 kW в един - до 55 kW, както и се включват два нови диапазона към съществуващите в закона размери по отношение на най-мощните автомобили, а именно: над 150 kW до 245 kW включително и над 245 kW.
Запазва се принципът за определяне на по-високи граници на ставка на данък за по-мощните автомобили. Запазва се правото на общинския съвет да определя размера на данъка (ставката) в наредбата по чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ в зависимост от мощността на автомобила.
Промени в коефициентите
Коефициентът за годината на производство на автомобила е диференциран по години, като има промяна спрямо действащите към настоящия момент коефициенти.
Предложението, с което се прецизират коефициентите, цели създаването на финансов инструмент за стимулиране извеждането на по-стари автомобили от употреба и замяната им с по-нови и по-екологични автомобили, тъй като автомобилите над 20 години са ненадеждни, изискват големи разходи за поддръжка и причиняват големи замърсявания на въздуха с вредни емисии, пишат вносителите в мотивите си.
Екологичният компонент е свързан с екологичните характеристики на автомобила и представлява коригиращ коефициент, който отразява екологичната категория на автомобила, която е свързана с европейските стандарти за изгорели газове (познати още като Евро 1, 2, 3, 4, 5 и 6). Екокомпонентът осигурява облекчение за собственици на автомобили, съответстващи на екологични стандарти Евро 4 и по-високи - и утежнение за тези, чиито коли са под Евро 4.
По отношение на коефициента за екологична категория в законопроекта са определени границите, в рамките на които общинският съвет ще определя размера на коефициента за всяка екологична категория в наредбата по чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ.
Отпада облекчението за автомобили с действащо катализаторно устройство - и поради факта, че с това се спекулира. Отпада и лимитиращата граница от 74 kW за ползване на данъчни облекчения за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3.5 т, като с коефициента за екологична категория се дава възможност за ползване на данъчно облекчение за всички автомобили с категория равна на или повисока от Евро 4, независимо от мощността им.
Предложена е промяна на данъчното облекчение за мотоциклети и мотопеди до 74 kW, съответстващи на екологични категории "Евро 3" и "Евро 4", така че да съответства на предвидената данъчна преференция съобразно коефициента за екологична категория при облагане на леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3.5 т.
В тази връзка данъчното облекчение за екологична категория "Евро 3" отпада, а за екологична категория "Евро 4" се намалява на 20%. Предвидена е корекция на данъчното облекчение за автобусите, товарните автомобили над 3.5 тона, влекачите за ремарке и седловите влекачи с двигатели, съответстващи на екологични категории "Евро 3" и "Евро 4", така че да съответства на предвидената данъчна преференция съобразно коефициента за екологична категория при облагане на леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3.5 т.
В тази връзка данъчното облекчение за екологична категория "Евро 3" отпада, а за екологична категория "Евро 4" се намалява на 20%.
Предложена е промяна относно облагаемата товароносимост на товарните автомобили с технически допустима максимална маса над 3.5 т и не повече от 12 т, като вместо на всеки започнат тон, същата ще се изчислява на всеки започнати 750 кг.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни