Строителният министър в оставка Николай Нанков отказа да говори за вина и отговорност при днешното си участие по бТВ. Той обяви и че не може да твърди, че има корупция в стрителството.
"Да не коментираме вини, отговорности, излизаме от коректността, ако започна да говоря за вина и отговорност", каза той. Нанков заедно с Валентин Радев и Ивайло Московски подаде оставка в петък след тежката катастрофа край Своге, отнела живота на 17 души.
„Мотиви в случая е безсмислено да се изтъкват. Дори, ако има или няма вина в хора или институции, ние имаме 17 загинали, 21 тежко ранени, един съсипан човек – шофьора”, продължи той.
Той допусна, че "може би координацията, комуникацията и контролът на подопечните ми структури е трябвало да бъде по-добра. Политиката по пътна безопасност е надведомствена, отбеляза той. Има какво да се подобри, но понастоящем се води следствие".
Нанков твърди, че не е имало натиск да си подаде оставката.
"Нито един министър, да не говоря от името на всички, нито страх, нито друга форма на натиск има" - така министърът в оставка коментира думите на Валери Симеонов, че премиерът действа еднолично и всеки член на кабинета е в постоянен страх.
Той отхвърли и искането за оставка на целия кабинет, което излезе от БСП. "Това е абсурд. Кабинетът изпълнява управленската програма по отговорен начин", аргументира се той.
Министърът добави, че е критичен в оценката на работата на АПИ.
„Имало е пропуски, трябват по-кардинални действия в комуникацията. Запознах се с проектите, има спецификация, процедури за одобрение и контролиране. В строителството има няколко основни неща – проектиране, възлагане, етап на изпълнение и приемане на обекта и въвеждането в експлоатация. По пътя край Своге е имало движение две години по-рано преди акт 16”, посочи той.
Няма практика при приемането на пътя да се взима т. нар. „ядка” – част от пътното платно, за анализ. „Има документи от акредитирана лаборатория. Институтът за пътища и мостове дава предписания и рецепти и лабораторни анализи за всички пътища”, уточни той.
Варовик в пътя може да има само при участък с леко и средно движение, но не и за тежко и много тежко движение, какъвто е случаят, каза Нанков. Той добави, че пътят край Своге е транзитен с тежкотоварен трафик от над 24 000 автомобила.
Гаранцията за отстраняването на дефектите по пътя е до декември месец тази година. Нанков добави, че за строителство на подобен тип обекти са вече увеличени гаранционните срокове. За магистрала например от пет години срокът вече става седем.
"Седмица преди инцидента разписах обнародване на наредба с над 20 нови нюанса за пътна безопасност. До скоро се проектираха пътища по съветски модел", каза още министърът.
Преди ден от "Трейс" съобщиха, че започват ремонт на пътя Своге-София.
„Не, не мога да твърдя, че има корупция в строителството, откровен съм", каза Нанков.
"Обществената поръчка на "Трейс" е по реда на Европейската банка за възстановяване и развитие. Неустойки не са плащани, не са искани. Искат се, ако има причини за удължаване на строителството”, посочи той.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни