"Казусът с емблемата на ЦСКА е един морален ангажимент, който собствениците на ЦСКА поеха към феновете и държавата и си го изпълниха. Всички фенове на ЦСКА го одобряват. Не виждам каква драма има с ЦСКА. Видяхме платежното, днес синдикът потвърди, че парите са получени."

Думите са на министъра на спорта Красен Кралев и датират от участието му в "Лице в лице" по бТВ на 12 октомври. Коментарът е по повод приключилата близо двугодишна сага с емблемата и активите на фалиралото дружество. С което идеше да каже, че би трябвало да се сложи край на противоборството между "двете ЦСКА-та" кое е истински наследник на фалиралия клуб - ЦСКА-София или ЦСКА 1948.

Макар и по-голямата част от феновете да припознаха първото, собственост на създателя на "Литекс" и собственик на "Петрол" Гриша Ганчев, разделение все още има - заради усещането, че "един клуб беше преместен от Ловеч в София и ребрандиран". Както твърдят предпочелите тръгналия от А областната група ЦСКА 1948 (сега е във Втора лига) и запалянковците на другите отбори.

Сагата обаче не е приключила. Защото феновете на "Числото", както наричат ЦСКА 1948 (и останалите), оспорват моралността на начина, по който "Тирето" придоби емблемата. Освен това се чака как ще риагират ФИФА и УЕФА и какво ще се случи с делата в Арбитражния спортен съд (КАС) на чуждестранни футболисти за дългове на фалиралото дружество към тях. Ще ги плати ли ЦСКА-София, ако КАС се произнесе така?

За новите брожения има конкретен повод - една стара обществна поръчка за доставка на автомобили за нуждите на Гранична полиция, спечелена от фирма, свързана с Гриша Ганчев. Стойността и е близка до тази на закупената от Ганчев и Юлиян Инджов емблема на ЦСКА. А получаването на автомобилите от МВР и финансовият превод за емблемата съвпадат по време. 

Парите или емблемата

Фенската фирма, свързана със създателя на "Литекс" и собственик на "Петрол" Гриша Ганчев - "Ред енимълс", спечели миналата пролет търга за легендарната емблема, след като предложи най-високата оферта - 8 милиона лева. Последва дълго протакане, придружено с "процедурни хватки" и плащането така и не се осъществяваше. Главен герой беше Атанас Борносузов, треньор в детско-юношеската школа на ЦСКА-София, който постоянно обжалваше, независимо, че синдикът по делото Дора Милева го беше компенсирала напълно. 

Липсваха подписи на адвокати, забавяха се, забравяха документи, сменяха се адреси... През лятото пък бе направен опит за дерегистрация на въпросната емблема чрез адвокатската кантора на един от специлистите по патентно право в България. Официално не се разбра кой стоеше зад опита, но "червена" България знае името му.

Все пак на 11 октомври т.г. сумата трябваше да бъде преведена, след като всички процедурни съдебни възможности бяха изчерпани. И ЦСКА-София най-сетне се закичи с емблемата на фалиралия ЦСКА.

"Синдичката е продала някакъв имот в старото търговско дружество, което въобще не съществува, то си има собственици. И най-лошото и парадоксално е, че съдът я подкрепя...  Не е в последния момент. Просто се водеха много дълги дела. Доколкото съм запознат от нашите юристи, те са искали тази неправда по някакъв начин да я елиминират. Тя да го извади този имот от дружеството и ние да си платим с по-ниска цена в зависимост, колкото струва този имот. Но в крайна сметка съдът я подкрепи и купуваме нещо, което го няма в активите, но както и да е", обяви Гриша Ганчев в интервю за предаването "Код Спорт" по ТВ плюс и няколко пъти повтори, че 8-те милиона "са хвърлени в канала".

Малко след плащането "Ред енимълс" смени собственика си, който вече е главният счетоводител и бизнес партньор Гриша Ганчев - Искра Григорова.

Няколко дни по-рано - на 8 октомври на официална церемония МВР прие нови 290 патрулни полицейски автомобили с повишена проходимост, произведени от новия официален дистрибутор на автомобилите Great Wall за България и официален производител на марката - "Българска автомобилна индустрия" ЕАД. Всъщност това е бившето дружество "Литекс Моторс", което изпадна в несъстоятелност и чрез серия от прехвърляния заради дългове към фалиралата КТБ лицензът премина в "Българска автомобилна индустрия" (БАИ). Ганчев не участва формално в това дружество, но партньорът му понастоящем само в ЦСКА-София Андон Димитров е собственик на БАИ.

Така напрактика дружество, свързано с Ганчев, печели поръчка за 11,5 милиона лева от държавата, а друго дружество, свързано с Ганчев плаща 8 милиона лева за емблемата малко след финализирането на търга за автомобилите. 

Търгът

Предметът на поръчката, обявена от МВР, е "доставка на 290 броя патрулни полицейски автомобили с повишена проходимост" по проект на ЕС - "Подкрепа за справяне на миграционния натиск по българските външни граници".

Обществената поръчка е обявена на 21 февруари миналата година, победителят - обявен още през 2017-а, формално цялата процедура е приключила на 28 септември тази година - 10 дни преди церемонията по приемането на новите автомобили, лично от премиера Бойко Борисов, министъра на вътрешни Младен Маринов, главният прокурор Сотир Цацаров и председателят на ДАНС Димитър Георгиев.

Първоначално обявената от МВР прогнозна цена е 28 359 100 лева - за тези 290 автомобила. В конкурса участват големи фирми, представители на световно известни марки като BMW, Toyota, Land Rover, Nissan и др., но свързаната с Гриша Ганчев "Българска автомобилна индустрия" ЕАД дава не само най-ниската цена, тя е в пъти по-ниска от тази на останалите участници в търга.

От "Киа Моторс" предлагат 19,7 млн. лв., "Авто инженеринг холдинг груп" - 22,2 млн. лв., "Тойота Балканс" - 25,9 млн. лв., "Ауто София" - 17,1 млн. лв., "Омникар ауто" - 17,6 млн. лв. и "Мото Пфое" - 21,4 млн. лв. 

На този фон БАИ разбива конкуренцията, предлагайки точно 11 599 710 лева. Което прави по 39 999 лева на автомобил. 

"По показател "Предлагана цена" комисията констатира, че предложението на "Българска автомобилна индустрия" е с повече от 20 на сто по-благоприятно от средната стойност на предложенията на останалите участници по същия показател за оценка", констатират оценителите.

А в тази поръчка най-ниската цена има 60% от общата тежест на критериите.

Плюс за БАИ е и фактът, че "предложеният от участника автомобил се сглобява във фабрика в България, при условията на високо технологичен процес, ниски разходи за работна заплата и комунални услуги, гъвкави производствени линии и модерни съоръжения, което дава изключително предимство от икономическа гледна тoчка", се посочва още в протокола от проведения конкурс.