Правителството одобри днес промени в Закона за Българската народна банка, които са част от плана за присъединяване към Механизма на обменните курсове (ERM II или чакалнята за еврото) и към Банковия съюз, приет от кабинета в края на август т.г.
До края на юни 2019 г. България трябва да е приета в "чакалнята за еврото" и Банковия съюз, като това ще стане едновременно, е заявеното от властта намерение. В проектобюджета за догодина вече са предвидени и 400 милиона лева за Европейския стабилизационен механизъм, един от стълбовете на Банковия съюз.
Промените в закона за БНБ са свързани с критиките, че БНБ не е напълно независима. По отношение на институционалната независимост в Докладите на ЕК и на ЕЦБ се съдържат констатации относно текста на чл. 44 от Закона за БНБ, който не отразява в пълна степен съдържанието на чл. 130 от Договора и чл. 7 от Устава, регламентиращи независимостта на националните централни банки.
Изисква се в българското законодателство да се регламентира не само независимост от националните органи и институции, но и от институциите, органите, службите или агенциите на Европейския съюз и правителствата на другите държави-членки. В тази връзка е предложено изменение на чл. 44 от Закона за БНБ
Указанията на ЕЦБ са текстът да претърпи допълнителни промени, за да се спази изцяло чл. 14.2 от Устава, поради което в проекта е предложено изменение в текста.
Законът за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, а преди това и отменения с него Закон за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, постановява, че при наличие на установен с влязъл с вила правен акт конфликт на интереси е налице основание за прекратяване на правомощията на управителя, подуправителите и другите членове на управителния съвет на БНБ.
По този начин Законът за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество въвежда едно допълнително основание за прекратяване на техните правомощия, освен двете основания, съдържащи се в член 14.2 от Устава, което не съответства на Договора и Устава. С оглед на това със законопроекта се предвижда допълнение на чл. 80 от цитирания закон, което да отстрани констатираните различия.
Освен това в докладите на ЕЦБ се препоръчва, с оглед на правната сигурност, да има ясна и изрична разпоредба в законодателството, регламентираща правото на членовете на управителния съвет да обжалват пред компетентен български съд решенията за освобождаването им. Сега такова право има само управителят на БНБ. Затова е предвидена възможност за обжалване пред Върховния административен съд на актовете за предсрочно прекратяване на правомощията на член на управителния съвет на банката.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни