Министерство на отбраната начело с вицепремиера Красимир Каракачанов готвят "грабеж" на стойност 180 млн. лева във връзка с ремонта на самолетите ни Су-25, обявиха на брифинг в парламента депутати от БСП.
"19 август е обявена обществена поръчка за ремонт на Су-25. Изпращат се покани до две компании, в Беларус и Русия. Върнат е отговор само от Беларус. Възниква въпросът - защо само една компания участва в поръчката?", пита червеният депутат Николай Цонков.
Според него поръчката е завишена три пъти - от първоначални 82 млн. лв. на "около 180 млн. лв."
Цонков изтъкна и че България има собствен завод - "Авионамс" - който се занимава именно с ремонт на самолети и хеликоптери.
Обществената поръчка, която скача от 41 млн. лв. на 260 млн. лв.
Цифрите, които БСП съобщава, не отговарят на реалните. Обществената поръчка - за ремонт на общо 14 щурмови бомбардировачи Су-25 - всъщност започва с прогнозна стойност 41 млн. лв. без ДДС за срок от 4 години. В допълнение обаче е оставена и "опция" Министерство на отбраната да прави допълнителни разходи до 82,5 млн. лв. Тя с решение на зам.-министър на Каракачанов става новата прогнозна цена на ремонта.
Две фирми биват поканени за поръчката - руската Обединена авиостроителна корпорация и беларуската "58-и Авиационен ремонтен завод". Както посочва Цонков, само втората връща отговор с ценово предложение. То обаче е за 132 484 980 евро (без ДДС), или около 260 млн. лв. - над 6 пъти увеличение. Каракачанов обаче е решил, че това не е основание за отстраняване на участника.
По този начин се заобикаля правилото, че рамкови споразумения на стойност над 100 млн. лв. трябва да се гласуват в парламента - тъй като първоначалната цена е по-малко от тази сума, факта, че после скача многократно, не задължава Министерство на отбраната да се консултира с Народното събрание.
Защо "Авионамс" не може да ги ремонтира?
Цонков твърди, че българският завод "Авионамс" е напълно способен да извърши ремонта.
"От трибуната на мой въпрос грубо излъга Каракачанов, като каза, че не е уведомен за българския завод, че може да извърши такъв ремонт. Българският завод има лиценз", заяви той днес.
Справка със стенограмата от парламентарния контрол обаче сочи, че Каракачанов не е казал нищо подобно. Министърът на отбраната има съвсем друга теза - че заводът не е способен да ремонтира самолетите.
"По този повод имаше писмо от синдикатите в Авионамс. Провели сме среща в началото на месец септември. Самите те са наясно, че „Авионамс“ няма нито лиценз, нито способност в момента да извърши този ремонт", отговаря Каракачанов по време на парламентарния контрол.
И допълва, че българският завод може да получи такъв лиценз от руска страна, но това ще отнеме няколко години.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни