Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени като незаконосъобразно решението на БДЖ за обявяване на търг за купуване на 42 нови влака. Решението на антимонополния орган е публикувано вчера и не е окончателно - "БДЖ - Пътнически превози" може да обжалва пред съда в 14-дневен срок. Ако това несе случи - то поръчката ще бъде окончателно отменена. А за да се купят влакове - ще трябва да се напише нова, но като се променят условията, за които КЗК реши, че са незаконосъобразни.
КЗК присъжда държавните железници да платят разходите 5 700 лв. по производството на жалбоподателя - това е германският жп гигант "Сименс Мобилити", става ясно от документа.
Германската компания е една от трите водещи световни фирми, които обжалваха обществената поръчка. От условията на БДЖ по търга се оплакаха и китайската компания CRRC, и чешката "Шкода".
Търгът за 42 нови мотриси за "БДЖ - Пътнически превози" бе за рекордната сума от общо 675 милиона лева. 450 млн. лв. са за купуване на машините, а останалите - за поддръжка и ремонт.
"Сименс" депозира цели 13 страници забележки по тръжната процедура и предупреди, че България е иска да купи неефективен и остарял подвижен състав и че някои от заложените клаузи в документацията навяват съмнения за нечестно състезание. Сред странностите в търга беше това, че производителят ще поеме поддръжката на закупените влакове само за 15 години, а не за 30, какъвто бе първият вариант. Освен това БДЖ искаше да си купи вагони, развиващи максимална скорост от 160 км/ч., неотчитайки, че дори новият подвижен състав трябва да дойде максимално най-скоро - тоест още през 2014 г., те ще бъдат в движение още 30-40 години. Когато вагоните ще са съвсем морално остарели.
Търгът, обявен за незаконосъобразен, беше подготвян от БДЖ в продължение на 2 години.
Решението на КЗК идва в момент, в който целият борд на директорите на "БДЖ Холдинг" подаде оставка, начело с изпълнителния директор Владимир Владимиров. Това, според източници от транспортното министерство, е станало по искане на министър Росен Желязков. По негова инициатива започна и пълен вътрешен одит и на холдинга, и в частност на "Пътнически превози".
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни