Предизвикалите широка дискусия изменения в Закона за хазарта, с които се ограничава разпространението на моментните лотарийни изгри, по-познати като "талончета за търкане", пак е на дневен ред. След като правителството прати спорния проект на тогава вицепремиерa, сега депутат - Валери Симеонов в забвение като го даде за нотификация от Европейската комисия, сега става ясно, че ЕК е дала зелена светлина за приемането му. Това означава, че проектът трябва да влезе в парламентарните комисии и в пленарна зала за гласуване.

Това става ясно от отговор на Министерството на икономиката на запитване на Mediapool.

Забравен

Както е известно тази пролет депутати на Симеонов от НФСБ (а не той в качеството му на член на Министерския съвет тогава) внесоха изменения в Закона за хазарта, с които най-общо продажбата на лотарийните игри да бъде ограничена до специални места за целта, а не както е сега - във всеки магазин за хранителни стоки, във вестникарските павилиони, пощенските клонове и пр.

Предвидено бе и ограничаване на рекламата на хазарт. Формално коалиционният партньор на "Обединени патриоти" - ГЕРБ, подкрепи измененията. Последва сериозен отпор от страна на големите работодателски организации, спортните клубове и телевизиите, голям приход за които е именно рекламата на тези хазартни игри. И изведнъж голямата управляваща партия реши, че текстовете трябва да бъдат изпратени за нотификация в Европейската комисия с мотива, че можело да противоречат на общото европейско право и трябвало "да се даде възможност на стопанските субекти да дадат своята оценка за влиянието на националнотехнически регламенти, предлагани от други държави членки"

Така през юни бе решено Министерство на икономиката (под давлението на Министерство на финансите) да изпрати измененията за нотификация. По регламент Министерството на икономиката е ведомството, което изпраща спорните текстове за нотификация. Това е станало през юли, а срокът за даване на мнения по проекта е изтекъл още на 15 октомври, става ясно от отговора на ведомството на Емил Караниколов. Оттогава досега обаче движение по проекта в парламента няма.

"Началната дата на нотификацията е 14 юли тази година. Периодът на прекъсване (изчакване) е приключил на 15 октомври 2018 г. По време на този период не са постъпвали предложения, бележки, коментари и подробни становища от службите на Европейската комисия и/или държавите членки. В тази връзка няма правна пречка, свързана с изискванията на Директива (ЕС) 2015/1535, да бъдат предприети действия по окончателното приемане на законопроекта", посочва Министерството на икономиката.

Чак на 9 ноември Министерство на финансите е уведомило председателката на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова (ГЕРБ), че процедурата по нотификацията е приключила. Комисията на Стоянова е водещата по тези законови изменения и именно там трябва да бъдат разпределени сега.

Пред Mediapool Стоянова е заявила, че сега научава за това, но е дала заявка, че след Нова година законопроектът ще е обект на разглеждане от депутатите. Самият Валери Симеонов коментира, че ще продължи да настоява измененията в Закона за хазарта да бъдат приети сега, след като мина процедурата по обсъждане и приемане на бюджета за 2019 година няма никаква пречка за това.

Предстои обаче да видим дали дадената на думи подкрепа и от ГЕРБ, и от БСП ще бъде притворена в реалност при гласуването в зала. Засега неясна остава позицията на ДПС.

Приходи от реклама

При всички положения обаче се чака нов сериозен отпор срещу предложенията. През август "Медиа клуб" оповести, че за първите шест месеца на 2018 г. "Национална лотария", компанията, в която собственост има Васил Божков, е най-големият рекламодател в България.

Само за телевизионна реклама "Национална лотария" е похарчила почти 13 милиона евро само за шест месеца. За цялата 2017 г. сумата бе близо 23 милиона евро. Фирмата с талончетата, чиито телевизионни програми са водени от популярния актьор Захари Бахаров, дава за реклама повече, отколкото петте първенци в категорията "Финанси" - "Кредисимо", Първа инвестиционна банка, Банка ДСК, Банка Пиреус и Уникредит Булбанк. 

Рекламният бюджет на "Национална лотария" доближава общия рекламен бюджет на трите мобилни оператора - А1, "Теленор" и "Виваком".