Забранено ли е карането на бордове и ролери в София? Отговорът на този въпрос може и на пръв поглед да изглежда еднозначен, но в практиката на властите се оказва, че не е.

От няколко дни полицията прилага новата наредба на Столичната община за опазване на обществния ред, според която каскадите с всякакъв тип ролкови средства за придвижване са забранени на места, на които може да бъде увредена общата за софиянци инфраструктура - като пейки, парапети, детски площадки и пр. Въпросът забранени ли са обаче се повдига след няколко случая при които униформените са заплашили с акт каращите скейтборд и др. подобни дори и на улицата и по велоалеята, внушавайки, че използването на ролковите средства за придвиждане, а не само каскадите на определени места, вече е забранено в София. В резултат скейтърите се готвят за протест.

Каскада или придвижване

Въпросната наредба бе приета това лято и още тогава предизвика брожения заради някои текстове като: да се събира одобрението на всички съседи преди извършването на шумни домашни дейности. В което обаче не влизат само ремонтите, но и дори упражненията на детето по пиано (например). С наредбата се посочваше, че уличните музиканти вече ще могат да се трудят само на определени за целта места. А що се отнася до "ролерите", там е посочено буквално:

"Чл. 4, т. 3 - Забранява се използването на парапети, огради, пейки, бордове на фонтани и съоръжения на детски площадки, поставени в градините, парковете, детските и спортните площадки или на други места за обществено ползване за изпълнение на каскади с всякакъв вид средства за придвижване тип "борд", ролери, ролкови кънки и велосипеди..."

Като под "каскади" в СО разбират: "акробатически номера с опасни скокове, наподобяващи падания".

Предвидени са и глоби, солени:

 (1) Който нарушава забраната по чл. 4. т. 3-6, се наказва с глоба в размер от 100 до 300 лв. и/или с имуществена санкция в размер от 400 лв. до 600 лв.

(2) При повторно нарушение по ал. 1 се налага глоба в размер от 300 до 500 лв. и/или имуществена санкция в размер от 700 лв. до 1000 лв.

Гонения

Както е видно от горепосочения текст става въпрос за каскади, а не просто за каране на ролери, кънки, бордове и пр. Властите обаче все още не са доловили този нюанс.

Столичани и гости от десетилетия са свикнали с гледката на скейтърите пред НДК, които традиционно изпълняват там каскади, използвайки наличната инфраструктура за това. На 30 декември обаче те са били разгонени от полицията, което автоматично предизвика брожения в общността. Пита се - "ако не ни се дава възможност да караме пред НДК, тогава да ни се осигури друго място". Такова има - Skate Park Sofia. Но е платено. 

След разгонването на скейтърите пред НДК, публичен стана още един случай. Преди ден дете е било заплашено с акт за това, че се бута със скейтборда си по велоалеята в квартал "Младост". По разказа на момичето полицаите са й обяснили, че вече не може да кара скейта си по улиците.

Безумен текст

От Sofia Skate City  излязоха с позиция, определяйки текста в наредбата като "безумен" и посочиха, че гласът им не е бил чут по време на обществените обсъждания преди окончателтното му приемане. Автор на текста е общинският съветник и председател на комисията по опазване на обществения ред в СОС Иван Илиев (ГЕРБ).

"Действащата нова Наредба за обществения ред НЕ забранява карането на скейтборд, нито каскадите. Текстът ограничава единствено каскадите върху определени елементи от инфраструктурата, чиято функция е да осигуряват безопасност", подчертават от софийското скейтърско общество и се обръщат към Илиев: "Може ли да обясните, защо за последните три дни, имаме вече два случая, в които ваши служители заплашват деца каращи скейтборд, с актове, с обяснението, че вече карането е забранено!"

"Получи се точно, както предупредихме, че ще стане заради недомисления ви текст, в наредбата за опазване на обществения ред. Вашите "експерти" ни убеждаваха в обратното, което показва нивото на експертизата им! Резултат: ретроградните ви идеи, въдворявани от ретроградните ви служители, ще доведат до още напрежение във вече нагнетените отношения между граждани и полиция! Вижда се с просто око, че това дете е уплашено и едва ли има доверие на тези, които трябва да го пазят", посочват в заклчючение от Sofia Skate City.

Отговор

Иван Илиев отгори на обвиненията чрез профила си във фейсбук, като посочи, че "действащата нова Наредба за обществения ред НЕ забранява карането на скейтборд, нито каскадите. Текстът ограничава единствено каскадите върху определени елементи от инфраструктурата, чиято функция е да осигуряват безопасност".

Илиев изброява и колко дни наредбата е била подложена на обществено обсъждане (40). В отговор били получени 150 страници с предложения за текстове. Разказва и колко срещи е инициирал със Sofia Skate City, "за да потърсим заедно решения и места за разполагане на съоръжения, подходящи за скейтборд каскади, независимо от вече съществуващите - Skate Park Sofia (Цена: 3 лв. за половин ден и 5 лв. за цял (от 11 до 15 ч. – безплатно)! ) в Студентския град, Grindhouse Skateclub на бул. "Цариградско шосе", Княжеската градина, Южния парк и др.".

А изложението на общинския съветник завършва така:

"Използвам случая да пожелая на скейтбордистите успешна 2019 г., с по-малко травми и повече обезопасени места за каране, за което Столична община активно съдейства и е винаги отворена за конструктивен диалог".

Столица на спорта

От гражданската организация "Спаси София" също излязоха с позиция. За да попитат на какво основание градът се "кичи" с титлата "спортна столица".

"Окичването на Столичната община с безпредметни титли няма да замаже очите на хората, искащи да спортуват или да се придвижват с алтернативни превозни средства. Няма и да реши трупащите се проблеми с пълното отсъствие на спортна инфраструктура в столицата. Ако наистина ще сме "постоянна спортна столица" не е ли редно наистина да осигурим възможности за обществен и достъпен за всички спорт? С безопасни и качествени велотрасета, със скейтпаркове в кварталите и програма за осигуряване на целогодишен достъп до спортна инфраструктура?

Вместо да се тупаме в гърдите, че ще свързваме лифта на Цеко с метрото, не е ли по-адекватно да направим училищните дворове и междублокови пространства места, където всички да можем да играем, тренираме и да се социализираме; да поправим и интегрираме стадионите, за да бъдат наистина спортна инфраструктура, а не имотна далавера? Където училищата да организират турнири и наистина да възпитават любов към спорта?"