Article_top

Акциите на американския самолетостроител "Боинг" (Boeing) понесоха нов удар днес, намалявайки с над 25 млрд. долара пазарната му стойност за последните два дни, след като още страни спряха временно движението на самолети Боинг 737 МАКС 8 (Boeing 737 MAX 8) във въздушното си пространство след катастрофата в Етиопия, предаде Ройтерс, съобщава БТА. 

Според експерти по сигурността все още е твърде рано да се спекулира какво е довело до катастрофата, като черните кутии тепърва трябва да посочат причината.

Причините за разбиването на етиопския "Боинг" още не са известни, но катастрофата на същия модел самолет на "Лайън еър" в Индонезия на 29 октомври насочи вниманието върху софтуера за контрол за ъгъла на движение на самолета спрямо хоризонталната равнина. Ако този софтуер се повреди, той може да заблуди бордовия компютър, че трябва да накара самолета да пикира вместо да се издигне нагоре, отбелязва АФП.

За спиране на полети на самолети Боинг 737 МАКС и негови модификации вече съобщиха много европейски, африкански, азиатски и централноамерикански авиокомпании. Властите в някои от тези страни наредиха временно да бъде забранено използването на тяхното въздушно пространство от такива самолети.

Великобритания, Турция, Франция, Германия, Ирландия, Австрия се присъединиха към Сингапур и Австралия със забраната. Малко по-късно такава забрана обявиха също Италия, Белгия, Полша, Холандия и Норвегия. 

ЕС замрази полетите

По-късно във вторник стана ясно, че спират полетите на този модел на територията на ЕС. Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) замрази всички полети в небето над страните членки за моделите 737-8 MAX и 737-9 MAX на американската авиокомпания "Боинг" след неделната катастрофа в Етиопия с такъв самолет, в която загинаха всички на борда.

Решението влезе в сила от 22 часа българско време и засяга не само авиокомпании от 28-те страни в съюза, но и всички оператори от трети държави.

Всичко това оказа натиск върху котировките, които преди това бяха сред най-добре представящите се тази година в индекса Дау Джоунс. 

Акциите на "Боинг" осигуряваха пълна възвръщаемост - включително реинвестирани дивиденти - от близо четири пъти над представянето на целия индекс, откакто американските акции започнаха да се възстановяват от финансовата криза от 2007-2009 година. 

Ценните книжа във вторник поевтиняха със 7 на сто до 372 д. в обедната търговия, след спада с 5 на сто вчера. 

Понижението поставя котировките напът към най-голямата им двудневна загуба в проценти от юни 2009 година. 

Акциите на американските авиокомпании като цяло поевтиняха във вторник, като подиндексът Стандард енд Пуърс 1500 на авиопревозвачите загуби 1,5 на сто.

Моделът 737 с една пътека, който е най-продаваният граждански самолет в света, има централно значение за бъдещето на "Боинг". Линията МАКС е най-бързо продаващата се в историята на компанията. За нея са приети над 5000 поръчки, като неизпълнените се оценяват на близо 500 млрд. долара по каталожни цени. 

Американските авиационни власти дадоха на "Боинг" срок до април да направи промени, но въпреки това обявиха самолета за годен да лети. Според тях няма нужда от забрани на полетите. 

Тръмп: Самолетите са станали твърде сложни

Президентът на САЩ Доналд Тръмп изрази съжаление, че самолетите са станали твърде сложни за управление предадоха Франс прес и ДПА.

"Самолетите стават прекалено сложни за пилотиране. Вече не са нужни пилоти, а компютърни техници от Масачузетския технологичен институт", написа Тръмп в поредица от туитове, в които също така похвали професионалните пилоти.

"Това го констатирам при много продукти. Все се търси някакво ново и ненужно развитие, след като често пъти по-старите и по-прости неща работят много по-добре", заяви Тръмп.

"Необходимо е да се вземат решения за части от секундата и сложността поражда опасност. Всичко това на висока цена, но с много малка печалба. Не знам за вас, но аз не искам Албърт Айнщайн да ми е пилот. Искам страхотни професионални пилоти, които да могат лесно и бързо да поемат контрол над самолета си!", добави той.

Русия и Канада не се отказаха

Руската авиокомпания Ес7 (S7) не разполага с информация за ненадеждност на самолета Боинг 737 МАКС 8 (Boeing 737 MAX 8), съобщи на ТАСС пресслужбата на авиокомпанията, която единствена в Русия има такъв модел самолети.

По-рано Ес7 посочи, че не е получавала препоръки да спре полетите със самолети Боинг 737 МАКС след катастрофата с етиопските авиолинии.

Канадският транспортен министър Марк Гарно заяви, цитиран от Ройтерс, че Канада не планира да спре полетите с Боинг 737 МАКС 8, но че е готова да действа за временното им прекратяване, ако се появи информация, че съществува проблем.

Двете основни канадски авиокомпании - Еър Канада (Air Canada) и УестДжет ейрлайнс (WestJet Airlines Ltd) - разполагат с общо 37 самолета 737 МАКС 8.

В българските авиолинии Боинг 737 Макс 8 няма. Има такива самолети от предишни модификации. Това заяви пред БНТ авиационният експерт Александър Богоявленски.

 

Акциите на американския самолетостроител "Боинг" (Boeing) понесоха нов удар днес, намалявайки с над 25 млрд. долара пазарната му стойност за последните два дни, след като още страни спряха временно движението на самолети Боинг 737 МАКС 8 (Boeing 737 MAX 8) във въздушното си пространство след катастрофата в Етиопия, предаде Ройтерс, съобщава БТА. 

Според експерти по сигурността все още е твърде рано да се спекулира какво е довело до катастрофата, като черните кутии тепърва трябва да посочат причината.

Причините за разбиването на етиопския "Боинг" още не са известни, но катастрофата на същия модел самолет на "Лайън еър" в Индонезия на 29 октомври насочи вниманието върху софтуера за контрол за ъгъла на движение на самолета спрямо хоризонталната равнина. Ако този софтуер се повреди, той може да заблуди бордовия компютър, че трябва да накара самолета да пикира вместо да се издигне нагоре, отбелязва АФП.

За спиране на полети на самолети Боинг 737 МАКС и негови модификации вече съобщиха много европейски, африкански, азиатски и централноамерикански авиокомпании. Властите в някои от тези страни наредиха временно да бъде забранено използването на тяхното въздушно пространство от такива самолети.

Великобритания, Турция, Франция, Германия, Ирландия, Австрия се присъединиха към Сингапур и Австралия със забраната. Малко по-късно такава забрана обявиха също Италия, Белгия, Полша, Холандия и Норвегия. 

ЕС замрази полетите

По-късно във вторник стана ясно, че спират полетите на този модел на територията на ЕС. Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) замрази всички полети в небето над страните членки за моделите 737-8 MAX и 737-9 MAX на американската авиокомпания "Боинг" след неделната катастрофа в Етиопия с такъв самолет, в която загинаха всички на борда.

Решението влезе в сила от 22 часа българско време и засяга не само авиокомпании от 28-те страни в съюза, но и всички оператори от трети държави.

Всичко това оказа натиск върху котировките, които преди това бяха сред най-добре представящите се тази година в индекса Дау Джоунс. 

Акциите на "Боинг" осигуряваха пълна възвръщаемост - включително реинвестирани дивиденти - от близо четири пъти над представянето на целия индекс, откакто американските акции започнаха да се възстановяват от финансовата криза от 2007-2009 година. 

Ценните книжа във вторник поевтиняха със 7 на сто до 372 д. в обедната търговия, след спада с 5 на сто вчера. 

Понижението поставя котировките напът към най-голямата им двудневна загуба в проценти от юни 2009 година. 

Акциите на американските авиокомпании като цяло поевтиняха във вторник, като подиндексът Стандард енд Пуърс 1500 на авиопревозвачите загуби 1,5 на сто.

Моделът 737 с една пътека, който е най-продаваният граждански самолет в света, има централно значение за бъдещето на "Боинг". Линията МАКС е най-бързо продаващата се в историята на компанията. За нея са приети над 5000 поръчки, като неизпълнените се оценяват на близо 500 млрд. долара по каталожни цени. 

Американските авиационни власти дадоха на "Боинг" срок до април да направи промени, но въпреки това обявиха самолета за годен да лети. Според тях няма нужда от забрани на полетите. 

Тръмп: Самолетите са станали твърде сложни

Президентът на САЩ Доналд Тръмп изрази съжаление, че самолетите са станали твърде сложни за управление предадоха Франс прес и ДПА.

"Самолетите стават прекалено сложни за пилотиране. Вече не са нужни пилоти, а компютърни техници от Масачузетския технологичен институт", написа Тръмп в поредица от туитове, в които също така похвали професионалните пилоти.

"Това го констатирам при много продукти. Все се търси някакво ново и ненужно развитие, след като често пъти по-старите и по-прости неща работят много по-добре", заяви Тръмп.

"Необходимо е да се вземат решения за части от секундата и сложността поражда опасност. Всичко това на висока цена, но с много малка печалба. Не знам за вас, но аз не искам Албърт Айнщайн да ми е пилот. Искам страхотни професионални пилоти, които да могат лесно и бързо да поемат контрол над самолета си!", добави той.

Русия и Канада не се отказаха

Руската авиокомпания Ес7 (S7) не разполага с информация за ненадеждност на самолета Боинг 737 МАКС 8 (Boeing 737 MAX 8), съобщи на ТАСС пресслужбата на авиокомпанията, която единствена в Русия има такъв модел самолети.

По-рано Ес7 посочи, че не е получавала препоръки да спре полетите със самолети Боинг 737 МАКС след катастрофата с етиопските авиолинии.

Канадският транспортен министър Марк Гарно заяви, цитиран от Ройтерс, че Канада не планира да спре полетите с Боинг 737 МАКС 8, но че е готова да действа за временното им прекратяване, ако се появи информация, че съществува проблем.

Двете основни канадски авиокомпании - Еър Канада (Air Canada) и УестДжет ейрлайнс (WestJet Airlines Ltd) - разполагат с общо 37 самолета 737 МАКС 8.

В българските авиолинии Боинг 737 Макс 8 няма. Има такива самолети от предишни модификации. Това заяви пред БНТ авиационният експерт Александър Богоявленски.

Коментари

Нищо чудно няма в това, че Тръмп питае дълбока

неприязън към човешката образованост - тя за него е тъмна мистерия, terra incognita. Предлагам да се върне към по-стари (и надеждни) технологии - като неговия любим Ким Чен-ун - да пътува с влак. Може и с локомотив на въглища - това ще е в тон с президентската еко-програма. А и няма никаква опасност машинистът му да е образован.
Iliya Popov's picture
Iliya Popov
iliya

Спецовете повече знаят от журналята

Наш международен консултант по летателни въпроси каза, че най-вероятнз причина е грешка на пилотите.А за индонезийските авиолинии каза, че са купили 48 самолета и "наели стотина таксиметрови шофьори" да ги пилотират!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какъв ще е резултатът от първия тур на изборите в София?