„Вече не става дума за транспорт, а за здрав разум“, заяви днес от трибуната на Европарламента в Страсбург българският депутат Андрей Новаков.
Така той характеризира дебатите за пакета „Мобилност 1“, известен още като план „Макрон“. В началото на заседанието председателят на ЕП Антонио Таяни обяви, че отменя насроченото за днес гласуване и връща пакета на Комисията по транспорт и туризъм.
Дебатите обаче бяха проведени.
"Искат да фалират транспортния сектор"
„Чух, че има поддръжници, които казват, че се борят за транспортния сектор. Как? Като предлагате мерки, които искат да го фалират? Така ли?“, попита Новаков (ГЕРБ, ЕНП).
Очевидно обект на атаката му бяха евродепутатите от западноевропейските страни като Франция и Германия. Много от тях твърдяха, че чрез социалния дъмпинг, изразяващ се в по-ниското заплащане на шофьорите на камиони от Източна Европа, се прави нелоялна конкуренция.
А много превозвачески фирми действат като пощенски кутии. Освен това тежките условия за труд създават заплаха за здравето и живота не само на шофьорите, но и на другите хора по пътищата.
„Одеве бе казано, че е постигнат компромис, който е добра основа за гласуване. Това не отговаря на истината. За компромис трябват две страни, а тук едната липсваше. За първи път в историята на този парламент някой написа доклад от името на докладчик без неговото знание“, продължи Новаков.
Той е убеден, че няма време да се подготви разумно и балансирано решение при мандата на този Европарламент, на който остава съвсем малко време. Единственото решение е въпросът да се остави за следващия парламент, който има петгодишен хоризонт.
„Направен бе четвърти пореден опит този пакет да се прекара. Четвърти пореден провал! Това трябва да ви говори нещо. Това не е решение. Бяха постигнати много неща, но 5 пъти повече е сбъркано“, завърши Андрей Новаков.
В дебатите участваха също Илхан Кючюк (ДПС, АЛДЕ) и Петър Курумбашев (БСП, ПЕС).
Кючюк обяви, че пакетът е в противоречие с основополагащите европейски ценности. Той не помага за изграждането на единен пазар, а го подкопава.
Депутатът от ДПС е съгласен, че шофьорите, „разбира се, заслужават добри условия на работа“.
„Но това не може да става чрез унищожаването на един бизнес, развил се на основата на свободна конкуренция и който само в страна като България създава 17 на сто от БВП и дава прехрана на 500 000 души“, изтъкна Кючюк.
Според него ЕС не става по-силен чрез противопоставянето срещу страните от периферията от страна на центъра. И затова той и други депутати не могат да си позволят безотговорното му приемане.
Виновни са... западните компании
Петър Курумбашев започна изказването си с поздравления към Таяни, който според него днес взел единственото правилно решение, тъй като не е на страната нито на поддръжниците, нито на противниците на пакета, а е просто на страната на върховенството на закона.
След което обвини западните компании за съществуващия дъмпинг:
„Няколко пъти сме подлагани на буквално изнудване с изказването, че ако пакетът не се приеме, държавите членки щели да приемат едностранни решения. Това Европейски съюз ли е, или е ЕС на нациите, който се намира на четири групи вдясно от социалистическата?“, попита евродепутатът социалист.
Той визираше крайно дясната плитическа група „Европа на нациите и свободата“ в ЕП.
„Корпоративният дъмпинг, който наложиха компаниите от Западна Европа, всъщност предизвика социалния дъмпинг. Защото западните компании започнаха да плащат два пъти по-малко на българските, румънските и полските превозвачи и предизвикаха този социален дъмпинг. Предложихме да не дискутираме пакета в края на мандата на ЕП и вие помислихте, че това е слабост. Ние сме готови за тази битка и ще я водим до края на този парламент, също и в следващия“, зарече се Курумбашев.
Преди това тримата докладчици прочетоха своите предложения или компромиси по пакета „Мобилност 1“. Две от тях бяха отхвърлени от Комисията по транспорт и туризъм. Приет бе само компромисът, изготвен от германеца Исмаил Ертуг. Той обаче е най-неизгоден за нас, смята официална София.
Без фирми фантоми
„Трябва да защитаваме позициите си по социалните въпроси, по конкуренцията и по темите, свързани с пазара на труда“, каза първият изказал се докладчик - финландката Меря Кюльонен.
Тя призова за създаване на нови и справедливи правила, необходими за пазарите.
„Повече не трябва да се злоупотребява с шофьорите. И не трябва да има фирми фантоми на тези пазари. Нашата изходна точка беше, че не искаме повече да имаме водачи номади. Те трябва да могат да се връщат от време на време в семействата си. Трябва да имат право на време за почивка, която да прекарат със семействата си. Това трябва да е обект на споразумение с техните предприятия“, смята Кюльонен.
Според нея трябва да има равно заплащане за равен труд. Нещата в момента обаче не са така. Евродепутатката изтъкна, че тежкотоварните автомобили не трябва да бъдат празни или полупразни по европейските пътища.
Нейният доклад отделя важно място за интелигентните тахографи, които биха улеснили контрола. Тези устройства ще имат допълнителни функции за подобряване на данните за активността на водача.
Паркират камионите на забранени места
Следващият докладчик бе холандецът Вим ван де Камп. Той заяви, че за него са важни не толкова конкретните правила за почивката и управлението, които са в други разпоредби. А става дума за почивката след края на работния ден и за почивните дни през уикенда.
„Въпросът е къде прекарват почивката си водачите. Има паркирани тежкотоварни коли на места, където това не е разрешено. Там няма никакви санитарни, хигиенни условия, никакви битови условия за почивка“, изтъкна Ван де Камп.
Той припомни решението на Съда на ЕС в Люксембург, че почивката не може да се взема в шофьорската кабина. И по тази причина предложението му е да се прекрати тази практика. За целта в неговия компромис има „много щедър“ преходен период.
„Друг въпрос е кога се прибират у дома водачите. Не искаме те да станат номади. Не може повече от 4 седмици да не се прибират“, заяви холандецът.
Той предлага и по-голяма гъвкавост за водачите на туристически автобуси поради факта, че те не превозват контейнери, а хора. Това трябва да стане с „правилото за 12-те дни“. Идеята е водачите на този вид транспорт да могат да отложат ползването на почивката си до 12 дни, считано от края на последната използвана седмична почивка.
Професията вече губи привлекателност
След което дойде редът на Исмаил Ертуг. Неговото предложение - единственото прието от Комисията по транспорта, е най-неизгодното за България. То предвижда задължително връщане на превозните средства в страната, в която е базирана фирмата. Това трябва да става веднъж на три седмици, последвано от едноседмична почивка.
„На европейските магистрали имаме непоносима ситуация“, започна Ертуг.
И заяви, че тази професия вече губи своята привлекателност.
„Не става дума вече за пари. Като погледнем средните приходи на водачите от Югоизточна Европа, те са над средната заплата там. Но има и липса на персонал. Така че нещата опират и до лоши условия на труд. Ако пътувате три месеца, няма да искате да упражнявате тази професия“, каза от трибуната депутатът от Партията на европейските социалисти.
Той бе категоричен, че е било правилно пакетът „Мобилност 1“ да бъде въведен. И така да бъде издърпана чергата изпод краката на онези, които изграждат бизнес модели само чрез социален дъмпинг.
Мерките обаче се подкопават с трикове, продължи Ертуг. Това води до опасност от създаването на сива зона по магистралите.
Наруши ли Таяни правилника и защо?
Решението на Антонио Таяни от днес да върне пакта „Мобилност 1“ на Комисията по транспорт и туризъм е на практика нарушение на правилника, коментираха пред Клуб Z източници от Европарламента.
В този смисъл стъпката е безпрецедентна.
„Доколкото знам, не е имало - поне в близкото минало, случай, когато нещо, влязло в дневния ред, да бъде свалено“, изтъкнаха нашите източници.
Но допълниха, че и вкарването в последния момент в дневния ред на пакета, известен още като плана „Макрон“, също не е съвсем нормално. Още повече когато става дума за огромен брой поправки. Те са 1224, каза днес Таяни.
Много от тях са „пълни глупости“ според нашите източници. Да не говорим, че дори няма време да бъдат преведени, каквито са изискванията.
Таяни предупреди, че ако пакетът остане в дневния ред, има опасност от провеждане на цели 4000 гласувания.
До последно българските евродепутати са обсъждали всякакви „технически трикове“, за да осуетят гласуването, споделиха източници от София. Отделно те написали и писмо до Таяни с искането пакетът „Мобилност 1“ да не влиза в дневния ред.
Отделно председателят на ЕП е получил и обаждания от някои европейски лидери, твърдят нашите източници. И това вече го е накарало да свали гласуването от дневния ред.
Друг проблем е, че кворумът, т.е. минималният брой евродепутати, които трябва да присъстват, за да бъде действителен резултатът от гласуването, е твърде нисък. Той е едва една трета, изтъкна през Клуб Z българският евродепутат Светослав Малинов (ДСБ, ЕНП).
Той е един от тримата ни сънародници, чийто полет за Страсбург на 25 март закъсня. А пакетът бе вкаран в дневния ред само с два гласа повече.
Закъснели са обаче и евродепутати от други страни. В резултат гласувалите в залата са били твърде малко, но достатъчно според минималния праг, каза Светослав Малинов.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни