Article_top

Тези дни в София можеха да бъдат видени почти всички "съучастници" в разработването на нещо българско и благородно.

"Омнибот" се казва роботизирано помощно средство за хора с увреждания, разработено от екипа нашенци.

"Хората в инвалидни колички са принудени да заемат седнало положение почти през цялото време. Това води до неизбежни вторични заболявания като: възпаления на отделителната система, декубитални рани, проблеми в сърдечно-съдовата система и респираторни заболявания. Хората с двигателни увреждания се нуждаят от адаптирана среда, за да извършват ежедневните си дейности (адаптирани кухни, бани, специализирани автомобили и др.). Социалните им контакти са ограничени и в повечето случаи те стават силно зависими от близките си, за да се справят с ежедневните си дейности. За повече лекота в ежедневието им е нужен тоди робот", казват изобретателите.

Авторите отбелязват, че българският "Омнибот" е два пъти  по-лек е от останалите вертикализиращи устройства, единствен по рода си с 4х4 движение, странично движение, 0-лев радиус на завъртане, компактен и сгъваем за по-лесно транспортиране в леки автомобили и други превозни средства, оптимално улеснен трансфер от и на инвалидна количка, в автомобил, стол или друга мебел. Продуктът позволява най-широк работен обхват на ръцете при достигането на високи рафтове и трудно достъпни отдалечени предмети, необходими при ежедневното самообслужване.

Кои са те?

"Омнибот" е продукт на „Ай Райс Механикс 357“ - изцяло българска компания, изградена от професионалисти в различни области. Любомир Василев е инициатор на проекта - представя се като социален предприемач, баща на 5 деца и мечтател. След нелеп инцидент съпругата му остава прикована в инвалидна количка и се превръща в муза за иновативното изобретение. Грижейки се за нея той се сблъсква от първо лице с проблеми, които преди това не е подозирал, че съществуват.

Така среща първия си съмишленик Димитър Ортаков – Омбрето. Страстта му към високите скорости го отвежда до позицията на главен механик в рали Дакар 2012. Той осъзнава че уменията и опита са значими, ако помагат на хората. След месец към екипа се присъединява и софтуерният инженер Данаил Иванов, който - по думите на другите - вдъхва живот на Омнибот.

Заедно изграждат конструкция, механика и софтуер, каквито - хвалят се - никой не е правил преди тях в помощните средства за хора с увреждания. Дизайнът е дело на Димитър Дулев, а остава да споменем и Ивелина Гаджева - единствена в България, и един от осемте в Европа специалист по включващ дизайн или дизайн на продукти, предвидени за употреба от хора с увреждания. Към екипа има още: психолог, социален работник, финансов и бизнес експерт, приятели, съмишленици и доброволци.

Към днешна дата компанията е подкрепена и финансирана от професионални български инвеститори, но търси още, за да стигне до производствена фаза. Планира се серийно производство да стартира пред 2021 г., като ще стъпи първоначално на европейския и американския пазар.

Кой ще плаща?

За хората с увреждания българското изобротоние няма да струва нищо, казват създателите му. Основен клиент са здравните каси, като в повечето страни те покриват 100% от цената на помощните средства.

"В този смисъл "Омнибот" няма да струва нищо за крайния ползвател. Мотив на здравните каси да го предлагат е спестяването на разходи по лечението на вторичните заболявания и разходи по адаптация на домовете", казва Любомир Василев.

"Ай Райс Механикс 357" се очаква да навлезе в най-високото технологично ниво на пазара за помощни средства за хора с увреждания, който е с размер от 250 млрд евро. Бъдещето е в разработката на изцяло български високотехнологичен завод по стандарт  - индустрия 4.0 с производство на устройството от изцяло рециклирани продукти", допълва още той.

Ключови думи
 

Тези дни в София можеха да бъдат видени почти всички "съучастници" в разработването на нещо българско и благородно.

"Омнибот" се казва роботизирано помощно средство за хора с увреждания, разработено от екипа нашенци.

"Хората в инвалидни колички са принудени да заемат седнало положение почти през цялото време. Това води до неизбежни вторични заболявания като: възпаления на отделителната система, декубитални рани, проблеми в сърдечно-съдовата система и респираторни заболявания. Хората с двигателни увреждания се нуждаят от адаптирана среда, за да извършват ежедневните си дейности (адаптирани кухни, бани, специализирани автомобили и др.). Социалните им контакти са ограничени и в повечето случаи те стават силно зависими от близките си, за да се справят с ежедневните си дейности. За повече лекота в ежедневието им е нужен тоди робот", казват изобретателите.

Авторите отбелязват, че българският "Омнибот" е два пъти  по-лек е от останалите вертикализиращи устройства, единствен по рода си с 4х4 движение, странично движение, 0-лев радиус на завъртане, компактен и сгъваем за по-лесно транспортиране в леки автомобили и други превозни средства, оптимално улеснен трансфер от и на инвалидна количка, в автомобил, стол или друга мебел. Продуктът позволява най-широк работен обхват на ръцете при достигането на високи рафтове и трудно достъпни отдалечени предмети, необходими при ежедневното самообслужване.

Кои са те?

"Омнибот" е продукт на „Ай Райс Механикс 357“ - изцяло българска компания, изградена от професионалисти в различни области. Любомир Василев е инициатор на проекта - представя се като социален предприемач, баща на 5 деца и мечтател. След нелеп инцидент съпругата му остава прикована в инвалидна количка и се превръща в муза за иновативното изобретение. Грижейки се за нея той се сблъсква от първо лице с проблеми, които преди това не е подозирал, че съществуват.

Така среща първия си съмишленик Димитър Ортаков – Омбрето. Страстта му към високите скорости го отвежда до позицията на главен механик в рали Дакар 2012. Той осъзнава че уменията и опита са значими, ако помагат на хората. След месец към екипа се присъединява и софтуерният инженер Данаил Иванов, който - по думите на другите - вдъхва живот на Омнибот.

Заедно изграждат конструкция, механика и софтуер, каквито - хвалят се - никой не е правил преди тях в помощните средства за хора с увреждания. Дизайнът е дело на Димитър Дулев, а остава да споменем и Ивелина Гаджева - единствена в България, и един от осемте в Европа специалист по включващ дизайн или дизайн на продукти, предвидени за употреба от хора с увреждания. Към екипа има още: психолог, социален работник, финансов и бизнес експерт, приятели, съмишленици и доброволци.

Към днешна дата компанията е подкрепена и финансирана от професионални български инвеститори, но търси още, за да стигне до производствена фаза. Планира се серийно производство да стартира пред 2021 г., като ще стъпи първоначално на европейския и американския пазар.

Кой ще плаща?

За хората с увреждания българското изобротоние няма да струва нищо, казват създателите му. Основен клиент са здравните каси, като в повечето страни те покриват 100% от цената на помощните средства.

"В този смисъл "Омнибот" няма да струва нищо за крайния ползвател. Мотив на здравните каси да го предлагат е спестяването на разходи по лечението на вторичните заболявания и разходи по адаптация на домовете", казва Любомир Василев.

"Ай Райс Механикс 357" се очаква да навлезе в най-високото технологично ниво на пазара за помощни средства за хора с увреждания, който е с размер от 250 млрд евро. Бъдещето е в разработката на изцяло български високотехнологичен завод по стандарт  - индустрия 4.0 с производство на устройството от изцяло рециклирани продукти", допълва още той.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията