Докато специалният нов закон, по който работи антокорупционната комисия, за пореден път се прекроява точно в момента в парламента, министрите в управлението не смятат, че той има нужда от пълна подмяна, за каквато настояват от левицата. Готови са само на "оценка на въздействието".

Такова становище изразиха паралелно днес вицепремиерът, ресорен за правосъдието и външен министър Екатерина Захариева и министърът на вътрешните работи Младен Маринов.

Темата с написването на нов закон за КПКОНПИ бе повдигната на Консултативния съвет за национална сигурност (КСНС) към президента в понеделник от самия Румен Радев, както и от лидера на БСП Корнелия Нинова. Както е известно комисията, която уж трябва да извършва проверка на заявеното от властимащите в имуществените им декларации, както и последваща такава, ако има сигнали и съмнения за нарушения, се оказа "обезглавена", след като председателят й Пламен Георгиев сам се оказа участник в съмнителна имотна сделка. След припомняне от страна на премиера Бойко Борисов, Георгиев излезе в отпуск и така КПКОНПИ бе оглавена от заместника му Антон Славчев. За Славчев пък се появиха информации за неясноти около цените за придобиването на собственото му жилище и на част от огромната тераса към него. 

В основата на критиките на левицата и на издигнатия от нея държавен глава е фактът, че ръководството на КПКОНПИ се назначава от Народното събрание (разбирай, от управляващото мнозинство), а членовете на комисията се посочват от председателя (разбирай Пламен Георгиев). На този фон от КПКОНПИ се очаква да направи безпристрастна проверка на бившия вече председател на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов, както и на самия Пламен Георгиев, т.е. на шефа си. От БСП настояват председателят да се назначава от президента, каквато бе идеята им още при приемането на антикорупциония закон в началото на 2018 г.

Хубав е, но не е готов

Законът за противодействие на корупцията бе приет миналия януари и няма и месец по-късно бе отворен за редакция, за да се променят сроковете за деклариране на имущество. Малко по-късно пак бе "пипнат" - за да се неутрализира тълкувателното решение на ВКС, според което при прекратяване на наказателното производство или издаване на оправдателна присъда на лице, то и проверките и исковете срещу това лице за отнемане на незаконно придобито имущество трябва да бъдат прекратени. В момента антикорупционният закон пак е отворен за ремонт, като предложенията за изменения бяха толкова съществени като брой и обхват, че се наложи да се създаде специална работна група за дооформянето им. Бе поискано (и после оттеглено) общинските съветници в да излязат от обхвата на проверките, а за последно се предложиха и нови критерии за председателя на КПКОНПИ, което веднага доведе до спекупации готви ли се смяната на Георгиев.

На този фон днес и Захариева, и Маринов произоваха да се направи оценка на въздействието на закона и да му се даде шанс, защото бил още млад.

"На българина според мене наистина му писна да казваме, когато има проблем, ще създадем нов закон, ще създадем нов орган. Предложението беше да се направи оценка за въздействие на действащия закон и ако имаме наистина проблеми, все пак той само от година действа, тогава... Аз като юрист най се притеснявам от писане на законодателство от политици без участието на експерти, на коляно, преди избори", заяви пред бТВ вицепремиерът и допълни:

"Очевидно болката на БСП е, че ръководството на този орган се избира от парламента, а не от президента. И аз се питам дали така бурно щеше да защитава същата позиция, ако не беше този президент, а предишния, издигнат от ГЕРБ (Росен Плевнелиев, б.р.). Но когато ей така преди избори кажеш приемаме нов закон..."

Ние арестуваме, медиите не съобщават

"Ще има ли промени в закона така, че такива корупционни скандали да се хващат навреме, а не след журналистчески разследвания?", бе попитан на свой ред Младен Маринов при участието си в Нова тв .

"Знаете, че законът бе приет в началото на 2018 г. Там са предвидени всички процедури като деклариране, проверка на декларациите, проверка на свързани лица, други процедури... Пак казвам, законът е на една година, хиляди на брой са декларациите. Всичко се проверява и към момента това е процес", опита да отговори министърът.

На повторния въпрос защо проверките се правят постфактум, отвърна:

"Ами ние сме проверявали и сме ареастували лица, за които вие медиите не сте съобщавали. Всеки един сигнал се проверява, в това мога да ви уверя."

"Ако има пропуски в законодателството - прави се оценка за въздействие. Моето лично мнение е, че ако един закон ако е работил една година, то това не означава че е лош. Ако има нужда, може да се направи поправка, но след оценка за въздействието. Не е добра практика при всеки проблем да пристъпваме към промяна на закона, защото хората се объркват. Старите демокрации имат зкаони, които важат по 100-150 години", заяви Младенов в заключение.