Саудитският консорциум „Аркад“, който ще строи трасето на "Турски поток" през България, ще използва руски тръби и западни доставчици за наблюдение, комуникационна инфраструктура и оптичен кабел, както и цялостно окомплектоване на системата. От протокола за оценка на офертите при избора на изпълнителя става известно, че руският "Челябински тръбопрокатен завод" ще достави тръбите на газопровода, а западните компании "Бред енергиа“, Камерон Итали“, „Бош“ „ "Сиско" и "Шнайдер Електрик" - допълнителното оборудване.

Миналата седмица саудитският консорциум "Аркад" спечели обществената поръчка на държавния газов оператор "Булгартрансгаз" за изграждането на 474-километровото трасе през България между Турция и Сърбия. Поръчката е за 2.286 млрд. лв. без ДДС. Втора след класирането остана италиано-люксембургския консорциум "Газово развитие и разширение в България" (ГРРБ).

„Аркад“ трябва да изгради газопровода за 615 дни на два етапа. Според одобрения проект първият етап трябва да е готов за 250 дни. За това време – от януари 2020 г., заедно със съществуващата българска преносна мрежа, по тръбите трябва да започне да се доставя газ за България през "Турски поток", но в непълен капацитет.

Според доклада от обществената поръчка „Аркад“ е предложил да извърши строителството на цена малко над 1.102 млрд. евро. Докато класираният на второ място консорциум "Газово развитие и разширение в България" – за 1,60 млрд. евро без ДДС, което надхърля с близо 500 млн. евро обявената от "Булгартрансгаз" максимална цена за изпълнение.

Ако бяха спечелили ГРРБ, те също са щели да работят с руски, но и с гръцки доставчик за тръбите, става известно от проектното им предложение. За доставчици са записни "Волжски тръбен завод", "Загорски тръбен завод" и "Коринт пайпуъркс". Първоначалната информация, която излезе в руски авторитетни медии, че в проекта на ГРРБ ще се включи и руската "Тръбна металургична компания", не се потвърди.

Изборът на „Аркад“ е в процедура на десетдневно оспорване, като към момента няма подадени жалби. Всяко забавяне може да създаде сериозни проблеми за изпълнението на проекта до началото на 2020 г.