Седем социологически агенции - "Тренд", "Маркет линкс", "Галъп интърнешънъл", "Алфа рисърч", "Медиана", "Екзакта" и "Афис" - представиха в сряда и четвъртък резултатите от последните си изследвания преди евровота на 26 май.

Към момента само едно нещо изглежда сигурно, поне според данните от проучванията - третото място на ДПС. Затова са единодушни всички. И дотук. Но заради многото неясноти повечето социолози се въздържат от прогноза за разпределението на мандатите в европарламента.

Основната интрига е за първото място

Дни преди изборите изглежда, че ГЕРБ си връща преднината пред БСП - макар и минимална. Първа позиция за управляващата партия отреждат всички с изключение на "Афис". Агенцията на Юлий Асланов (член на Националния съвет на БСП) поддържа линия, в която соцпартията макар и с разлика от малко над 1% и в рамките на статистическата грешка е пред ГЕРБ. 

Формулировката на "Галъп интърнешънъл" за първо-второ място на евровота е доста широка: "БСП с потенциален вот между 28 и 32% и ГЕРБ с потенциален вот между 27 и 31% от действителните гласове".

Изглежда, че ГЕРБ започва да преодолява кризата, в която изпадна около "Апартаментгейт". В разгара на официалната предизборна кампания повечето социологически агенции отчетоха, че управляващата партия отстъпва първата позиция и и има отлив на подкрепа от периферията ѝ. Същевременно обаче щетите от скандала с имотите на властта не доведе до ръст на резултата за БСП. В края на кампанията ГЕРБ обаче полека започва да възстановява позициите си, отчитат социолозите - дали заради медийното затъмняване на участието на зам.-шефа на партията и председател на предизборния щаб Цветан Цветанов (централен участник в имотния скандал), дали заради свръхактивността на премиера Бойко Борисов (който според ЦИК не води предизборна кампания), заради каскадните оставки, заради неубедителността на БСП или заради късата обществена памет, но загубата на доверие намалява.

Най-голяма разлика в полза на ГЕРБ измерват от "Екзакта" - 5 на сто. "Алфа рисърч" отчита - 4,5% в плюс за управляващата партия.

"Тренд" и "Маркет линкс" (1-2%), както и "Медиана" (въпреки че агенцията дълго отчиташе водачество на соцпартията) дават по-малки амплитуди.

Ще изпрати ли и четвърта партия депутат (и) в Европейския парламент

Към момента по-скоро да и по-скоро ВМРО. Повечето социологически агенции отреждат четвъртото място за формацията, но с известна уклончивост доколко партията на Красимир Каракачанов ще успее да се справи с бариерата от 5,88%. Засега най-благоприятни за ВМРО изглеждат данните на "Екзакта". Според агенцията ГЕРБ ще спечели 32,4% от гласовете и ще има 7 евродепутати, а БСП с 27,3% ще има 6 места. Следват ДПС с 13,3%  и 3 мандата и ВМРО-БНД с 6,5% и един мандат.

В полза на ВМРО са и данните на "Галъп интърнъшънъл" и "Алфа рисърч" - с около 6 на сто партията прескача прага за Европейския парламент.

Според "Тренд" партията, чийто водач на листа е Ангел Джамбазки, запазва четвъртата позиция, точно на ръба на бариерата, за да изпрати депутат в Европейския парламент (5,8%). От "Маркет линкс" дават 5,7 на сто.

Има и гласове в полза на "Воля" - със забележителни разлики между отделните проучвания.

Най-драстичен е резултатът според "Афис". Данните на агенцията сочат, че "Воля" не само изпреварва ВМРО, но с 5,9 на сто е на ръба и по-скоро ще има евродепутат. В полза на "Воля", но в по-умерени граници, са и данните на "Медиана" от последното ѝ изследване. Партията, чийто лидер Веселин Марешки напоследък преследва предизборно избирателите до степен, в която на някои от тях вече им се иска да си извадят ограничителна заповед, е с 5,1 на сто и не изгубени шансове за евродепутат. ВМРО обаче е по-близо до бариерата с 5,6 на сто, според данните на агенцията на Кольо Колев. 

„Воля“ успява да покачи своя резултат в рамките на кампанията, но до 4,8% от гласуващите, отчитат от "Тренд". Извън парламента остава  партията и според "Екзакта" с 4,5%.

"Маркет линкс" обаче доста обезкуражава амбициите на Марешки - 2,9 на сто.

"Свои шансове да са над чертата имат също „Воля“, която разви мащабна кампания, а и "Демократична България", подхождат компромисно от "Галъп интърнешънъл".

Големи разминавания при социологическите агенции има и за резултата на "Демократична България"

"Алфа рисърч" отчита 4,2%. "Маркет линкс" - 4,7% и незагубени шансове за Европейския парламент. "Екзакта" дава 4,3%.

"Обединението „Демократична България“ не успява да реализира ръст в последните месеци и остава с 4,2% подкрепа сред гласуващите и с малки шансове да изпрати евродепутат", коментират от "Тренд".

За "Медиана" обаче след "Воля" са "Коалиция за България" с 3,6%, "Атака" с 3,5% и едва след това с по 2,6 на сто са Патриоти за Валери Симеонов и "Демократична България". И според "Афис" и "Коалиция за България", и "Атака" изпреварват "Демократична България". "Коалиция за България" (АБВ и сие, които умело измъкнаха добре познатото име, което БСП ползваше години наред), явно взема гласове от соцпартията заради объркването, но въпреки това резултатите, които получава от някои от социологическите агенции изглеждат пресилено амбициозни.

Избирателната активност

За крайния резултат от голямо значение ще е избирателната активност, която на евровота по традиция се смята, че е доста по-ниска. 
 
Според "Галъп интърнешънъл" "активността е трудна за предвиждане, но от днешна гледна точка се очаква да бъде около 33% от официалните списъци с избиратели (които невинаги са надеждна отправна точка, а има и дописвания). Това означава около 2,2 млн. (с възможни сериозни отклонения) гласуващи, от които се очакват и известен брой недействителни бюлетини (за справка, на последните избори за ЕП те бяха около 120 хил.) Разбира се, може да има известни отклонения заради разминаване между формални гласоподаватели в списъците и реално пребиваващи в България".
 
По-оптимистично подхождат от "Медиана"  - агенцията прогнозира, че активността ще е по-висока от традиционната за евроизборите. - около 2,5 – 2,7 млн. избиратели

По повод на предизборните проучвания днес Цветозар Томов (социолог и бивш член на ЦИК) напомни какво прогнозираха социолозите и какво реално се случи на евровота през 2014 г. като конкретно даде за пример резултата тогава на "Реформаторския блок" и призова всеки да гласува според убежденията и разбиранията си, а да не се води от социологическите изследвания.

Галъп интърнешънъл: Данните са на базата на национално представително проучване сред 1003 души (18+) в цялата страна, проведено от 10 до 17 май по метода на прякото интервю лице в лице. Изследването е независимо от външно финансиране.  Данните показват моментното състояние на декларативните нагласи. Затова и не са прогноза за изборния резултат. Максималната грешка при 50%-овите дялове е ± 3.5%.

"Маркет линкс": Данните са от съвместно национално-представително проучване, финансирано от bTV и "Маркет Линкс", проведено сред 1024 лица над 18 години, в периода 11-19 май по метода на прякото-лично интервю.

"Тренд": Данните са от национално-представително проучване, финансирано от вестник "24 часа" и проведено от "Тренд" сред 1007 лица над 18 години, в периода 11-17 май 2019 г., чрез пряко полустандартизирано интервю "лице в лице". "Тренд" отчита размер на статистическата грешка +-3.1% при 50%-ви дялове.

"Алфа рисърч": Изследването на "Алфа рисърч" е проведено в периода 19-22 май 2019 г. и е реализирано със собствени средства. То е направено сред 1016 пълнолетни граждани от цялата страна чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.

"Екзакта": Прогнозата е изготвена на базата на национално представително проучване проведено в периода 18-22 май 2019 г. По домовете им са интервюирани 1000 пълнолетни българи, в 125 гнезда, в 91 населени места. Методиката на регистрация е пряко полустандартизирано интервю „лице в лице”. Изследването е независимо от външно финансиране и е реализирано със собствени средства на „Екзакта Рисърч Груп”. Максималната грешка при 50-процентните дялове е около +/-3%.

"Медиана": Изследването е проведено от агенция „Медиана“ в периода  17-21 май 2019 г. с 1008 човека. Изследването е представително за страната и е реализирано със собствени средства. Използвана е двустепенна гнездова извадка с квота по пол и възраст. Информацията е набрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на респондентите. 

"Афис": В периода 10-15 май 2019 г. агенция „АФИС“ проведе национално представително проучване на предварителните нагласи във връзка с предстоящите избори за членове на Европейския парламент. Интервюирани са пряко „лице в лице“ в домовете им 1604 пълнолетни български граждани в 126 населени места. Методът на регистрация е чрез случаен подбор по критерия „Най-близък рожден ден измежду пълнолетните лица в домакинството“. Предвид на близостта на очакваното събитие по-обстойно е проучено мнението на 1008 от интервюираните лица, които според нашия анализ е сигурно или почти сигурно, че ще гласуват идната неделя. Доверителният интервал на отклонение при възвратен подбор е ±1,17–2,73%. Проучването е проведено със собствени средства.