Article_top

Случаят с фалшивите картини от столичната галерия „Структура“ отекна и на международно ниво. Сайтът на британското многотиражно издание „Метро“, разпространявано безплатно в лондонското метро, разказва как художничката Малика Фавър разбрала, че е една от старите ѝ скици е прекопирана и приписана на Сирак Скитник, починал преди 76 години.

От „Метро“ преразказват случая – корицата на Фавр за „Камасутра“ на издателство „Пенгуин“ от 2012 г., окачена в софиxската галерия „Структура“, е представена като „Сън – Еротика“ на Скитник. Датирана е „между двете войни“. Двете творби са почти идентични. На откриването на ретроспективната изложба „Модернизъм и авангард. Българската перспектива“ „Структура“ си постави задача „да изследва белите полета в българската история на изкуството”, „да открие възможност за анализ на миналото и за преобръщане на представите за него“  чрез непознати произведения както на известни, така и на слабо познати автори.

И тъй като изложбата е с непоказвани досега произведения на починали автори, това е „перфектната възможност да се измислят нови творби“, казва Фавр пред „Метро“. От галерията признаха на 17 юни, че в изложбата има и фалшификати, и твърдят, че те самите са „жертва на измама на недобросъвестни търговци“.

Фавър, която е базирана в Лондон, коментира ситуацията като „абсолютно откачена“ и добавя пред британското издание:

„Почти те кара да се усъмниш в себе си за частица от секундата, но след това осъзнаваш, че всъщност е невъзможно. Но аз не съм единствената. Доколкото разбрах, същото се е случило и на други двама, в същата изложба. Един от тях е Киб, друг известен френски илюстратор, познат с изчистената си илюстрация, а другият е карикатурист. И тримата сме от същата сцена на съвременната илюстрация. Крадецът има вкус“.

Картините, разкрити като обект на плагиатство, вече са свалени от изложбата. Галерията написа в изявление, че „иска да се извини на всички, подведени неволно“. Въпреки негативния отенък, се надяват, че случаят трябва „да породи дебат за пазара на фалшификати и фалшиви сертификати в България“.

И докато Фавър признава, че не е чувала за Сирак Скитник преди, приема случая „като вид комплимент“:

„Много съм поласкана. Интересно е, кара те да поставиш под въпрос къде е измислената линия между съвременната илюстрация и изящното изкуство“.

Фаъвр споделя пред „Метро“, че не е сигурна какво ще се случи с плагиатстваната картина.

„Всъщност, бих искала да я получа, това би било много смешно. Но очевидно ще трябва да изчезне“, казва тя.

Киб, друг от творците с плагиатствани в „Структура“ произведения, казва пред Клуб Z, че ще предприеме правни действия и казва, че реакцията му зависи от обясненията на колекционера Николай Неделчев. На обещанията, че ще има проверка от експерти, Киб заявява:

„Обикновено проверка се прави преди изложбата“.

Площад Славейков

 

Случаят с фалшивите картини от столичната галерия „Структура“ отекна и на международно ниво. Сайтът на британското многотиражно издание „Метро“, разпространявано безплатно в лондонското метро, разказва как художничката Малика Фавър разбрала, че е една от старите ѝ скици е прекопирана и приписана на Сирак Скитник, починал преди 76 години.

От „Метро“ преразказват случая – корицата на Фавр за „Камасутра“ на издателство „Пенгуин“ от 2012 г., окачена в софиxската галерия „Структура“, е представена като „Сън – Еротика“ на Скитник. Датирана е „между двете войни“. Двете творби са почти идентични. На откриването на ретроспективната изложба „Модернизъм и авангард. Българската перспектива“ „Структура“ си постави задача „да изследва белите полета в българската история на изкуството”, „да открие възможност за анализ на миналото и за преобръщане на представите за него“  чрез непознати произведения както на известни, така и на слабо познати автори.

И тъй като изложбата е с непоказвани досега произведения на починали автори, това е „перфектната възможност да се измислят нови творби“, казва Фавр пред „Метро“. От галерията признаха на 17 юни, че в изложбата има и фалшификати, и твърдят, че те самите са „жертва на измама на недобросъвестни търговци“.

Фавър, която е базирана в Лондон, коментира ситуацията като „абсолютно откачена“ и добавя пред британското издание:

„Почти те кара да се усъмниш в себе си за частица от секундата, но след това осъзнаваш, че всъщност е невъзможно. Но аз не съм единствената. Доколкото разбрах, същото се е случило и на други двама, в същата изложба. Един от тях е Киб, друг известен френски илюстратор, познат с изчистената си илюстрация, а другият е карикатурист. И тримата сме от същата сцена на съвременната илюстрация. Крадецът има вкус“.

Картините, разкрити като обект на плагиатство, вече са свалени от изложбата. Галерията написа в изявление, че „иска да се извини на всички, подведени неволно“. Въпреки негативния отенък, се надяват, че случаят трябва „да породи дебат за пазара на фалшификати и фалшиви сертификати в България“.

И докато Фавър признава, че не е чувала за Сирак Скитник преди, приема случая „като вид комплимент“:

„Много съм поласкана. Интересно е, кара те да поставиш под въпрос къде е измислената линия между съвременната илюстрация и изящното изкуство“.

Фаъвр споделя пред „Метро“, че не е сигурна какво ще се случи с плагиатстваната картина.

„Всъщност, бих искала да я получа, това би било много смешно. Но очевидно ще трябва да изчезне“, казва тя.

Киб, друг от творците с плагиатствани в „Структура“ произведения, казва пред Клуб Z, че ще предприеме правни действия и казва, че реакцията му зависи от обясненията на колекционера Николай Неделчев. На обещанията, че ще има проверка от експерти, Киб заявява:

„Обикновено проверка се прави преди изложбата“.

Площад Славейков

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кой ще понесе отговорността за НАПлийкс?