С хора, народна музика и „голямата изненада на вечерта” – заря, бе открит преди дни все още недовършеният „първи български исторически парк”. Той ще заработи след месец, когато ще бъде завършен и първият етап от изграждането му – така че не е ясно защо беше това бързане.
След тържественото откриване и една патриотична реч (от която по-надолу ще цитираме интересни мисли) и фойервеките, паркът отново затвори врати за посетители. Но да приемем, че ГЕРБ зададоха този тон с предварителното откриване на Античния комплекс „Сердика” през април 2016 г., чиято закрита част (под бул. „Мария Луиза”) вече повече от три години остава затворена за посетители.
Според замисъла на инициаторите и създатели на парка – Ивелин Михайлов и Николай Нинов – в завършен вид той ще бъде разположен на над 700 декара площ край село Неофит Рилски (на 33 км от Варна) и ще предлага на посетителите интерактивно пътуване до 10 000 години назад в историята на цивилизациите, населявали днешна България – от каменно-медната епоха, през траките и Рим, до разцвета на Първото и Второто българско царство.
На откриването (първото засега) Ивелин Михайлов, единият от „двамата българи, които вече 9 години обмислят, планират, проектират и търсят съмишленици за реализацията на този велик проект”, обясни мотивите си с вярата си в „идеята за въздигането на нашия горд народ, позабравил напоследък своите ценности и история”. По определението на водещия на церемонията, инвеститорите носят вдъхновяваща енергия, „способна да пренапише историята на земята, по която стъпваме и днес”. В това няма нищо ново – българската история постоянно се пише и пренаписва, но досега с това се занимаваха главно политици, историци и издатели на учебници.
Вероятно с намерението да изтъкне своята решителност и отдаденост на проекта си, в словото си бизнесменът се похвали, че няма трудност, която да не може да преодолее, може „дори и да преобърне света” (пази боже!). И ни в клин, ни в ръкав изтърси:
„Мога да се изправя и срещу Съединените американски щати в момента – само и единствено, защото съм българин.”
Не знаем дали това е достатъчна причина, но се надяваме да има предвид не нещо друго, а бизнес конкуренцията на някои големи американски увеселителни паркове като „Дисниленд” и „Юнивърсъл Студиос” в Холивуд.
Ето цитат от словото на Ивелин Михайлов на откриването:
„Тези малки дечица имат шанс да живеят щастливо, да бъдат единни, да търсят хубавото и животът им да бъде прекрасен. Но това не зависи от парите. Това зависи от вярата и около себе си да имаш хора, които ти вярват. Да имаш хора, които знаеш, че ще умрат заедно с теб – тогава светът и животът е много по-хубав. Това, което можем да направим за тези деца, е да им дадем един пример.”
Въпреки твърденията, за него главното е „децата и възрастните в България отново да повярват, че ние, българите, сме велики хора” и затова трябва да направи парк, който да „покаже нашата история възстановена”, историческият парк е преди всичко бизнес начинание. Amusement and theme park пише на страницата на „Исторически парк”, което означава увеселителен тематичен парк.
А що се отнася до показния, агресивен патриотизъм и твърдения като „Исторически парк” – енергиен извор за България и за всеки българин”, „Все по-малко стават дните, в които се чувстваме българи” и тениските на служителите с не особено православния надпис „Народът, който се изправи срещу боговете”… изглежда всичко това е по-скоро рекламната стратегия и способ за привличане на инвеститори – а не политическа заявка.
„Най-висшето нещо за нас е да си българин. Не може да делим българите на по-имащи и по-нямащи. Ще се радваме и вие да започнете да се гледате по този начин”, казва в словото си на откриването Ивелин Михайлов.
В интервю за „Капитал” Михайлов обаче обяснява, че легловата база в парка няма да бъде за всички туристи, а само за отбрани хора – които са по-платежоспособни.
Какво е построеното досега, открито на 22 юни?
От показаното във видеоклиповете и кадрите, снимани с дрон, виждаме една дълга и тясна сграда със стъклен покриви и кули в стил „бабини Видини”, обградена отчасти с ров, пълен с вода. В нея са върху стативи са изложени платна с исторически сюжети (гладиаторска битка, прабългарски воин на кон), върху малки бюра са подредени сувенири. От едната страна на сградата има езеро, от другата паркинг със статуя на тракийски воин с лък, която изглежда достатъчно голяма, за да се вижда от магистрала „Хемус“. Има и още две сгради в римски стил, 4 или 5 дървени къщурки и нещо като палатков лагер. Предстои доизграждане и развитие на зоните „Прабългари“, „Древен Рим“, „Първо и Второ българско царство“ и „Странноприемница“, както и къщи за гости и заведения.
В един изтекъл в интернет бизнес план от 2017 г. четем, че още през първата си година паркът трябва да приеме 300 хил. посетители. При цена на входния билет 35 лв., това прави 10 милиона и 500 хиляди лв. А за много от предвидените атракционни вътре в парка ще се заплаща отделно. Това изглежда като бизнес – и то голям. Друг въпрос е дали подобни числа са реалистични.
Що се отнася до вече предизвикалото въпроси и съмнения финансиране на проекта, то – както и бизнес похватите на Михайлов – не са наша тема. Нас ни тревожат други неща. Например, че очевидно за бизнесмена въпросът дали нещо е автентично или бутафорно няма особено значение. В подкрепа на мнението си той посочи германците:
„Във Втората световна война всичко им е разрушено, но те всичко са си възстановили. (…) И ние не питаме дали някоя забележителност е възстановена или оригинална, а я харесваме и уважаваме хората за това, което са постигнали.”
Може би наистина щеше да е по-добре, ако енергията и средствата, които отиват за „Исторически парк”, бяха дадени за реставрация и консервация на реални исторически забележителности, каквито у нас има стотици и държавата се чуди откъде да намери пари дори за охраната им – а не за строежа на увеселителен, пък макар и „исторически”, парк.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни