Три от най-влиятелните имена в съвременната музика — The Cure, Gorillaz и Moby ще бъдат хедлайнери на новия фестивал Phillgood, който ще се проведе на 17, 18 и 19 юли 2026 г. на Гребната база в Пловдив, съобщават организаторите от Fest Team.

Освен тях се очаква да бъдат обявени още още десетки имена. Билетите излизат в продажба на 20 октомври, понеделник, в 11:00 ч.

Подобни събития са добра възможност да се върнем към големите имена, които взеха участие в съграждането на културния ни свят, такъв какъвто го познаваме днес. Ако не за да си ги спомним или да ги чуем в нова светлина, то за да ги намерим за пръв път. 

Защо това, което предлага Пловдив на българската публика, е истински значимо? 

The Cure 

Когато през 1979 г. едни момчета от Кроули, Съсекс - Робърт Смит и Лол Толхърст, издават своя дебютен албум Three Imaginary Boys, едва ли самите те си дават сметка, че след него ще се превърнат в една от най-влиятелните групи в историята на алтернативната музика. Повече от четири десетилетия по-късно The Cure e символ на емоционална честност, на поезия, която не се страхува да се разкрие ранима.

В лицето на Робърт Смит групата успява да изгради собствен свят, който макар и често да е бъде етикетиран като “готик”, The Cure някак надхвърля жанровите рамки: от минимализма на Seventeen Seconds, през мрачното звучене на Pornography, до безкрайно нежни поп шедьоври като Just Like Heaven, Lovesong и In Between Days.

Смит е казвал, че The Cure са „част от нещо по-голямо“. И действително, тяхното влияние е ясно и осезаемо - от Radiohead през The Smashing Pumpkins до Boy Harsher, тяхното звучене пази своето място в музиката на новите поколения. 

За тях това ще е първо участие в България. 

Gorillaz

Преди повече от две десетилетия, когато Деймън Олбърн и художникът Джейми Хюлет за пръв път обявяват, че ще създават „виртуална група“, Gorillaz първоначално тръгва на шега - като типичния временен проект на всеки алтернативен рок музикант, решил да се заиграе с попа и анимацията. Днес обаче, 22 години след „Clint Eastwood“, "проектът" се оказа една от най-устойчивите и оригинални концепции в съвременната музика - група, която никога не е имала „истински“ членове, но е обиколила света, печелила е „Грами“, и продължава да пълни арени.

Gorillaz остава по-близо до поп-културна “лаборатория”, отколкото до традиционна група - хибрид между звук, образ и социална сатира. Визуалният свят на Хюлет, с персонажите Мърдок, 2-D, Нудъл и Ръсел, се превръща в жив коментар на съвременния свят - дигитален, пластичен и вечно търсещ своята идентичност.

През годините Gorillaz показаха, че предусещат тенденциите. Колаборациите между различни жанрове, които днес вече са норма, са тяхна практика още от дебюта им. Тъкмо затова парчета като „Feel Good Inc“ и „Dirty Harry“ продължават да звучат актуално. С албумa си, „Cracker Island“ (2023), Олбърн се завръща към по-интимния, синтпоп звук. Албумът е замислен като метафоричен разказ за дигиталния свят и „измисления рай, където истината се самонатройва”. 

Днес Gorillaz е модел за това как попът може да се мисли – визуално, технологично, дори философски. „Винаги е имало малко апокалипсис в Gorillaz“, казва Олбърн. Това, което преди всичко поддържа групата жива, навярно е способността й да намира ритъм в тишината между поколенията. 

Moby

Пионерът на електронната сцена и един от най-оригиналните артисти на 90-те, се завръща у нас след участието си на Spirit of Burgas през 2011 г.

Кариерата му очертава своеобразна рамка на десетилетието: още през 1991 г. парчето Go превръща нюйоркския музикант в символ на рейв културата, смесвайки постпънк, осемдесетарски диско ритми и саундтрака на Twin Peaks в едно хипнотично електронно преживяване. През 1999 г. албумът Play се превръща в същински културен феномен, като съчетава американски блус и госпъл семпли с клубен бийт. Това завладява света и му печели “Мултиплатинен албум”.

Освен музикант, той е познат и като дългогодишен активист. Известен е с позициите си в защита на животните, околната среда и социалната справедливост. Автор е и на няколко автобиографии, в които откровено разказва за славата и зависимостите си. Някои от неговите проекти, катоThe Systems Are Failing (2016) и All Visible Objects (2020), са зарадени с критика, насочена към консуматорството и апатията на съвременното общество.

През 2014 г. на 25-годишнината от излизането на албума Play Moby излиза на сцената с енергия, която надделява над носталгията. Както отбелязва The Guardian, “с петчленна банда и две вокалистки, Moby се движи като тийнейджър в екстаз”

Българската фестивална култура цъфти

През последните години България беше домакин на немалко имена от световната музикална сцена, което несъмнено я превръща в една истинска европейска столица. 

През изминалото лято Sofia Live Fest изпъкна с концертите на Massive Attack, Michael Kiwanuka, James Bay, Molchat Doma и др. Hills of Rock в Пловдив също продължава да държи висок стандарт за рок и метъл събития. Наред изброените досега, само тази година българската публика имаше възможност да види и чуе Air, La Femme, Boy Harsher, Guns N’ Roses, Роби Уилямс и други. 

Сега пловдивският фестивал Phillgood 2026 прави обещаваща заявка да бъде едно от най-големите музикални събития на годината.