Nike обяви, че изтегля от пазара маратонки заради това, че на тях стои стар американски флаг, използван от Американската нацистка партия. Моделът Air Max 1 Quick Strike Fourth of July е трябвало да се появи в магазините на компанията на връх националния празник на САЩ - в негова чест.

Всъщност така е изглеждало първото американско знаме, ушито и извезано от шивачката от Филаделфия Бетси Рос на 4 юли 1776 г. После обаче то става символ на нацистите отвъд океана. Звездите в него са 13 - като броят на британските колонии, които създават новата държава.

Според "Блумбърг" гигантът в спортната екипировка е бил алармиран от добилия противоречива слава Колин Каперник, бивш играч по американски футбол в Националната лига на САЩ (НФЛ). Това прави казуса доста деликатен.

Каперник е посочил, че фирмата не бива да използва символ, който мнозина могат да сметнат за "оскърбителен". Налице е и обратната реакция - противниците на доскорошния куотърбек остро атакуват решението на Nike в социалните мрежи, като го определят за "непатриотично" и "неамириканско". Сред тях е републиканецът Дъг Дюси, губернатор на Аризона. Нещо повече - той твърди, че вече се е противопоставил на намерението на Nike да инвестира в завод в град Гудиър.

Говорител на компанията лаконично съобщи за решението за спрените от продажба маратонки пред "Уолстрийт Джърнъл", без да дава никаква конкретика.

Колин Каперник е играчът, който започна прословутия протест на играчите по американски футбол - през 2016 г. той първи коленичеше по време на химна преди всеки мач в знак на протест срещу полицийското насилие над чернокожи. Последваха го и други, а актът имаше най-силно проявление през 2017 г., когато цели отбори не стояха прави. 

Рекламен постер с лика на Каперник през миналата година.

Намеси се Доналд Тръмп, който осъди протестите и призова бунтарите да бъдат уволнени. Президентът влезе в противоречия с някои от собствениците на клубове - негови приятели и спонсори на кампанията. Имаше и икономически отражения - не малко хора заявиха, че са престанали да гледат НФЛ заради "незачитането на химна". През 2018-а скандалът утихна - вече никой не коленичеше. 

През септември обаче Nike предизвика буря с рекламен клип, известен с името Dream сrazy. В него Каперник чете текста зад кадър, а също така произнася репликата "Вярвай в нещо, дори ако това означава да пожертваш всичко". Посланието е свързано с това, че откакто в началото на 2017 г. Колин напусна "Сан Франциско Фортинайнърс" не може да си намери друг отбор. 

Той заведе дело срещу НФЛ с претенциите, че клубовете са се споразумели да не го ангажират. Неотдавна двете страни сключиха извънсъдебно споразумение, така не стигнаха до съдебната зала.

Хиляди американци публикуваха снимки и видеа как унищожават екипи и маратонки на Nike. Акциите на фирмата паднаха, но последва ответна реакция и в крайна сметка тя отново спечели - имаше рекорден ръст на продажби и на борсата.

 

 

Новият сезон в НФЛ започва в началото на септември е и почти сигурно, че Колин Каперник отново няма да си намери тим - дори като твърда резерва.