Близо пет години след създаването на Министерство на туризма министърката втори мандат - Николина Ангелкова обяви търг за "разработване и прилагане на стратегически документи за развитието на туристическите райони" за половин милион лева. Това се случва на фона на слабия летен сезон 2019, очакванията за който са до 8% спад на посещенията по Черноморието.

[[nid:85343]]

Тази година българският турист "задръства" ГКПП-тата към Гърция и Турция, а чуждестраниите се пренасочиха към конкурентните ни дестинации, в които доскоро имаше атентати, преврати и икономически кризи, от което пък България се възползваше три години подред. Но това беше отчитано като успех на министерството. Сигналите за строителство, за скъпи стоки и услуги - като сянка за 70 лева, например, или литър и половина минерална вода за 11 лева, за джипове и джетове на ивицата, за частни платени пропускателни пунктове към плажа валят един след друг, повлияни и един от друг.

Насред публичните нападки, Ангелкова обяви, че министерството ще започне да разработва мерки за спасяване на следващия сезон. И вероятно сегашният търг трябва да се брои за част от тези мерки. Въпреки че България има национална стратегия за развитие на туризма, план за действие по стратегията, както и цяло министерство, което води и статистика. 

Предметът на обявената обществена поръчка сега е "Разработване и прилагане на стратегически документи за развитието на туристическите райони в изпълнение на проект BG16RFOP002-2.010-0002 "Повишаване на капацитета на МСП в сектор туризъм чрез оказване на подкрепа за създаване и функциониране на Организациите за Управление на Туристическите Райони". Финансирана е по Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност".

Стойността е 429 166 лева без ДДС - 515 000 лева с ДДС.

Целта: "да подкрепи развитието на туристическите райони и конкурентноспособността на "Дестинация България" чрез осигуряването на подробна, надеждна и актуална информация за туристическото развитие, пазарите и конкурентните предимства на всеки туристически район чрез разработване на стратегически документи за всеки туристически район".

"Погледнато в по-широк план туристическото райониране трябва да запълни съществуващата "празнина" в управлението и маркетинга на "Дестинация България", посочват от министерството.

А от изпълнителя се изисква:

1. Извършване на маркетингови изследвания и проучвания на туристическия поток в отделните райони и извършване на анализ и прогнози за туристическото развитие;

2. Разработване на маркетингови стратегии за деветте туристически района и един общ комуникационен план с приложения за всеки туристически район;

3. Разработване на критерии за подбор на специфични борси, изложения, туристически събития, срещи, форуми и други за участие на представители на МСП в туризма и туристически сдружения.

Победителят в поръчката ще трябва да извърши анализ в деветте туристически райони в страната: Дунав (с център Русе), Стара планина (Велико Търново), София (София), Тракия (Пловдив), Долина на розите (Казанлък), Рила-Пирин (Благоевград), Родопи (Смолян), Варна (Северно Черноморие) - Варна и район Бургас (Южно Черноморие) - Бургас.

Поръчката няма да бъде обособявана в отделни позиции - изпълнителят ще е само един. Това щяло да "гарантира постигане на оптимален резултат и ще предотврати евентуална липса на кохерентност между резултатите, постигнати вследствие изпълнението й".

Проучванията трябва да са за всеки от деветте района поотделно. Те трябва да осигурят "ясна картина за състоянието на търсенето и предлагането на конкретни туристически продукти, предлагани от малките и средни предприятия, специфични за съответния район. И да разработят концепция за брандиране на местните стоки и услуги.