"Фолксваген" предпочита да строи завода си за коли в Турция, предаде в петък Ройтерс, като се позова на източници от Германия. 

Неофициално, че решението клони в тази посока бе потвърдено и от българското правителство с уговорката, че официално решение не е обявено. В Министерството на икономиката няма съобщение за избора на компанията, коментираха оттам пред Клуб Z.

Пред БНТ в Берлин говорител на "Фолксваген" във Волфбург заяви, че "плановете за мястото на новия завод са конкретизирани, но не са финализирани".

 

"Ханделсблат": Все още няма окончателно решение за завода

На вчерашното си заседание, надзорният съвет на автомобилния гигант не е взел решение за държавата, в която ще строи новия си завод, като настроенията към момента са в подкрепа на Турция, написа авторитетният германски в.”Ханделсблат”.
 
Очаква се в този проект германският концерн да вложи 1 милиард и 300 милиона евро и да открие около 5 хиляди нови работни места. Окончателното решение се очаква след средата на август, твърдят източниците на медията. През следващите седмици автомобилният гигант ще проучи ситуацията с човешките права в Турция, както и с върховенството на закона, тъй като към момента от правна гледна точка България има предимство като член на ЕС. Вестникът твърди, че федералното правителство не е против изграждането на завод в южната ни съседка.
 
В информацията си "Ройтерс" потвърди, че окончателно решение няма, като обаче член на съвета е подчертал, че компанията е близко до такова именно в полза на Турция.
 
По-рано днес изданието „Аутомобилвохе”, без да цитира източници, обяви, че инвестицията ще е в Измир, като причина за това е и натиск от страна на Катар – собственик на 17% от акциите на VW.
 
Новият завод ще поеме производството на част от моделите на „Шкода” и „Сеат” заради рокадите в производствения процес на „Фолксваген” и по-масовото навлизане на колите с електрическо задвижване.

Сградата, според изданието, ще се намира близо до Измир и ще се произвеждат коли за "Фолксваген", "Шкода" и "Сеат".

Държавата Катар, която разполага със 17 процента от акциите на компанията, е настояла заводът да бъде построен в Турция, се казваше още в тази публикация.

Според източници заводът ще бъде отворен през 2022/2023 г. и годишно ще се произвеждат по 350 000 коли.

Представители на управляващите, начело с премиера Бойко Борисов, често намекваха, че очакват голяма германска инвестиция у нас, като решението за това, по думите им, трябваше да бъде обявено през май - преди евровота. В "хора" се включи и президентът Румен Радев, който изтъкна и своя заслуга за евентуалната бъдеща инвестиция - разказа как поканил германския си колега Франк-Валтер Щайнмайер да разгледа как работи водещо немско предприятие в Пловдив, как после после получил "ласкаво и обнадеждаващо писмо" и др.

Заради това си изказване Радев бе подложен на атаки от членовете на правителството, които сами "докарваха" "Фолксваген" в България преди това в собствените си изказвания. Според министри и депутати с думите си държавният глава щял да саботира сделката. Още тогава обаче се появи версията, че изборът на Турция за завода е известен на българските власти и с нападките срещу Радев се търси оправдание за провала на сделката.