В последния работен ден преди изтичането на законовия срок, двама от кандидатите за концесионер на "Летище София" са подали жалба срещу избора на изпълнител. На 17 юли министърът на транспорта Росен Желязков обяви, че в концесионната процедура победител е Консорциум "Соф Кънект" (фонд "Меридиам Ийстърн Юръп инвестмънтс САС" в партньорство с оператора "Флугхафен Мюнхен").
Операторът на мюнхенското летище е спечелил пред останалите четирима допуснати кандидати до конкурса с най-голям брой точки - 86,12, като е получил и максималните сто точки в графа "техническо предложение" (както и още две). Аеропортът в Мюнхен е второто най-натоварено летище в Германия след това във Франкфурт.
"При оценката комисията е взела предвид изпълнимостта, достоверността и устойчивостта на предлагания модел за развитие - общ план, бизнес план, финансов план и стратегия", подчерта министър Желязков при обявяването на победителя.
Жалби са подали "МАГ Оувърсийз Инвестмънтс" Лтд и Консорциум "Еърпортс де пари" ЕС.ЕЙ, става ясно от сайта на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Самите документи все още не са публични - знае се само предметът - решение №5/17.07.2019 на Министерството на транспорта. Няма искания за временни мерки. Предстои да бъдат образувани производства.
"Еърпортс де пари" е част от консорциума Group ADP и турската "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг", който кандидатства в конкурса и още след съобщаването на резултата от конкурса обяви, че обмисля да обжалва. "МАГ Оувърсийз Инвестмънтс" Лтд е водещият партньор в консорциум "Витоша".
Офертата, с която "Соф Кънект" спечели 35-годишната концесия, е за 24,5 млн. евро годишна концесионна такса и инвестиции за 608 млн. евро. Конкурентите, които сега обжалват, бяха класирани съответно на второ и на четвърто място от общо петте оферти, стигнали до крайния етап на процедурата.
Предложението на френско-турския консорциум бе за годишна концесионна такса от 32,8 млн. евро и инвестиции от 903 млн. евро. То бе и най-изгодното от финансова гледна точка за държавата по отношение на концесионните такси. Консорциум "Витоша", който управлява летища във Великобритания и Китай, бе на последното пето място по този показател - с 19,95 млн. евро годишно, но с най-високо предложение за инвестиции - за над 1 млрд. евро за периода на концесията.
Процедурата по търсене на концесионер стартира в началото на юли миналата година. Според критериите на транспортното ведомство минимумът за концесионна такса беше 15 млн. евро, или 10% от оборота на всички дейности. Всички кандидати подадоха по-високи оферти от заложения минимум. Конкурсът бе за концесия за период от 35 г. с опция за удължаване. Основното изискване е за инвестиция от най-малко 1,17 млрд. лв. (600 млн. евро) и построяване на трети терминал в първите 10 години. Сред изискванията е и разширяване на Терминал 2. Победителят се ангажира още с плащане на минимум 550 млн. лв. без ДДС. авансово на държавата за концесията.
Настоящата процедура е втори опит за отдаване на концесия на летище "София" на концесия. Предишният опит беше спрян от служебния кабинет на Огнян Герджиков, назначен от президента Румен Радев. Основната причина за това бяха занижените критерии и защитата на националната сигурност. Затова при втората процедура консултанти на Министерството на транспорта бяха Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Това не доведе до повече кандидати, но се постигнаха по-високи изисквания към бъдещия концесионер.
За новата, текуща концесионна процедура проф. Герджиков обяви преди седмица, че е направена по всички правила и е била прозрачна.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни