Article_top

"България като дестинация-мечта" - под това заглавие авторитетният германски „Франкфуртер Алгемайне цайтунг” публикува обширен анализ от своя балкански наблюдател Михаел Мартенс, посветен на бъдещата голяма инвестиция на „Фолксваген“. По същата тема се появиха още многобройни публикации в български и германски медии, част от които цитираме по-долу.

„Битката изглежда приключила, но предполагаемият победéн не се отказва. В борбата за една от най-големите задгранични инвестиции в историята на "Фолксваген" през миналите седмици се засилиха сигналите, че автомобилните мениджъри във Волфсбург ще изберат Турция" - така започва статията във „Франкфуртер Алгемайне цайтунг”. По-нататък Мартенс се връща към изявленията на Щефан Вайл, министър-председател на Долна Саксония пред агенция ДПА. Вайл, който е член на Надзорния съвет на „Фолксваген“, представлявайки държавата като акционер, в края на юли защити евентуално решение в полза на Измир.

Според него решението за голямата инвестиция ще бъде със сигурност икономическо, а не политическо. Агенция ДПА припомни, че според критиците, новият завод не бива да се строи в Турция заради положението с човешките права в тази държава.

В отговор Щефан Вайл обърна внимание, че от друга страна пък не бива да се обезкуражават демократите в Турция.

"За България процесът още не е приключил"

В статията на „Франкфуртер Алгемайне цайтунг” накратко се разказва предисторията на съревнованието за голямата инвестиция, а авторът подробно цитира бившия президент Росен Плевнелиев, който е член на Управителния съвет на Аутомотив Клъстер България. Българските медии наскоро също цитираха Плевнелиев с оптимистичното твърдение, че за България процесът още не е приключил.

В следващите месеци България продължава да работи заедно с „Фолксваген” и преговарящите екипи, посочва бившият президент и заявява: „Докато няма подписан договор с една от двете държави, всяка една от тях е алтернатива”.

Във „Франкфуртер Алгемайне цайтунг” четем: „Плевнелиев вече не играе роля в първите редици на българската политика, тъй че може да си позволи да говори за Турция много по-директно, отколкото правителственият ръководител Бойко Борисов, който винаги много внимава да не провокира турския президент Реджеп Тайип Ердоган. В случая роля играят и страховете на София, че Ердоган би могъл да отвори за мигрантите турско-българската граница", припомня Михаел Мартенс.

В интервюто за вестника Плевнелиев твърди, че на Балканите наблюдават много внимателно къде ще отиде мегаинвестицията на „Фолксваген“. Бившият президент развива тезата, че ако концернът избере България, това ще бъде силен сигнал в подкрепа на демократичните и проевропейски сили в целия регион, докато изборът на Турция би означавал, че когато става дума за пари, законността и човешките права остават на заден план. Плевнелиев говори и за други фактори, които, според него, говорят в полза на България. Например - синдикалните права, охраната на труда, опазването на околната среда.

Авторът на статията цитира документ на английски език, разпространен от Росен Плевнелиев, в който се прави сравнение между България и Турция от гледна точка на очакваната инвестиция. В документа става дума за нарушенията на човешките права в Турция и за посегателствата срещу правата на работниците. В същото време България предлага най-ниското равнище на заплащане в целия ЕС - по-ниско, отколкото в Турция, посочва документът. Тук авторът на статията Михаел Мартенс припомня обаче, че предприемачите от Германо-българската търговска камара се тревожат от нещо съвсем друго: от недостига на квалифицирани кадри.

"Фолксваген" може да омете целия трудов пазар в България

По-нататък в статията четем:

Според добре информиран източник в София, много чуждестранни фирми, които вече работят в България, всъщност биха се радвали, ако „Фолксваген“ не инвестира в страната.

Опасяват се, че VW ще омете целия трудов пазар, а в резултат те самите ще трябва да плащат още по-високи възнаграждения, за да задържат работниците си. И затова предпочитат да преувеличават, когато говорят за липса на квалифицирани кадри,“ твърди близкият до правителството източник.

В интервюто за „Франкфуртер Алгемайне цайтунг” Росен Плевнелиев се спира и на такива глобални въпроси като опасността от деиндустриализиране на континента, когато стотици хиляди работни места се изнасят от Европа. Той признава, че като пазар България със своето топящо се население е по-непривлекателна от Турция. Същия аргумент, впрочем, привежда и германското електронно издание „ДойчТюркишер журнал“, което цитира Алпер Канджа, шеф на турската Асоциация на автодоставчиците „Тайсад". Канджа казва, че много неща говорят в полза на Турция, само имиджът на страната представлявал пречка.

В обширния анализ на ФАЦ по-нататък се цитират и още размишления на Плевнелиев:

„Кой ли би гарантирал сигурността на инвестициите в Турция, ако германо-турските отношения отново достигнат точката на замръзване, както през 2016? В същото време България имала подкрепата на Брюксел като гарант на правото на собственост, правата на работниците и защитата на природата. В София припомнят още, че със закупуването на руската противоракетна система С-400 Турция с големи крачки се отдалечава от НАТО и от ЕС."

И още предимства на България

Сред аргументите, с които България се опитва да привлече инвестицията на „Фолксваген“, Мартенс споменава още: България стриктно се придържа към европейските правила, никой не се бърка в решенията на Централната банка, българският лев от години вече е стабилен. Към края на статията четем:

„Във Волфсбург едва ли имат нужда от такива лекции. Но България явно е решила да хвърли всички сили, за да привлече голямата инвестиция. Правителственият ръководител Бойко Борисов даже е взел нещата в свои ръце. В писмена позиция пред този вестник той изтъква кредитната благонадеждност, ниския външен дълг и други доказателства за стабилността на страната."

"Дойче веле"

 

"България като дестинация-мечта" - под това заглавие авторитетният германски „Франкфуртер Алгемайне цайтунг” публикува обширен анализ от своя балкански наблюдател Михаел Мартенс, посветен на бъдещата голяма инвестиция на „Фолксваген“. По същата тема се появиха още многобройни публикации в български и германски медии, част от които цитираме по-долу.

„Битката изглежда приключила, но предполагаемият победéн не се отказва. В борбата за една от най-големите задгранични инвестиции в историята на "Фолксваген" през миналите седмици се засилиха сигналите, че автомобилните мениджъри във Волфсбург ще изберат Турция" - така започва статията във „Франкфуртер Алгемайне цайтунг”. По-нататък Мартенс се връща към изявленията на Щефан Вайл, министър-председател на Долна Саксония пред агенция ДПА. Вайл, който е член на Надзорния съвет на „Фолксваген“, представлявайки държавата като акционер, в края на юли защити евентуално решение в полза на Измир.

Според него решението за голямата инвестиция ще бъде със сигурност икономическо, а не политическо. Агенция ДПА припомни, че според критиците, новият завод не бива да се строи в Турция заради положението с човешките права в тази държава.

В отговор Щефан Вайл обърна внимание, че от друга страна пък не бива да се обезкуражават демократите в Турция.

"За България процесът още не е приключил"

В статията на „Франкфуртер Алгемайне цайтунг” накратко се разказва предисторията на съревнованието за голямата инвестиция, а авторът подробно цитира бившия президент Росен Плевнелиев, който е член на Управителния съвет на Аутомотив Клъстер България. Българските медии наскоро също цитираха Плевнелиев с оптимистичното твърдение, че за България процесът още не е приключил.

В следващите месеци България продължава да работи заедно с „Фолксваген” и преговарящите екипи, посочва бившият президент и заявява: „Докато няма подписан договор с една от двете държави, всяка една от тях е алтернатива”.

Във „Франкфуртер Алгемайне цайтунг” четем: „Плевнелиев вече не играе роля в първите редици на българската политика, тъй че може да си позволи да говори за Турция много по-директно, отколкото правителственият ръководител Бойко Борисов, който винаги много внимава да не провокира турския президент Реджеп Тайип Ердоган. В случая роля играят и страховете на София, че Ердоган би могъл да отвори за мигрантите турско-българската граница", припомня Михаел Мартенс.

В интервюто за вестника Плевнелиев твърди, че на Балканите наблюдават много внимателно къде ще отиде мегаинвестицията на „Фолксваген“. Бившият президент развива тезата, че ако концернът избере България, това ще бъде силен сигнал в подкрепа на демократичните и проевропейски сили в целия регион, докато изборът на Турция би означавал, че когато става дума за пари, законността и човешките права остават на заден план. Плевнелиев говори и за други фактори, които, според него, говорят в полза на България. Например - синдикалните права, охраната на труда, опазването на околната среда.

Авторът на статията цитира документ на английски език, разпространен от Росен Плевнелиев, в който се прави сравнение между България и Турция от гледна точка на очакваната инвестиция. В документа става дума за нарушенията на човешките права в Турция и за посегателствата срещу правата на работниците. В същото време България предлага най-ниското равнище на заплащане в целия ЕС - по-ниско, отколкото в Турция, посочва документът. Тук авторът на статията Михаел Мартенс припомня обаче, че предприемачите от Германо-българската търговска камара се тревожат от нещо съвсем друго: от недостига на квалифицирани кадри.

"Фолксваген" може да омете целия трудов пазар в България

По-нататък в статията четем:

Според добре информиран източник в София, много чуждестранни фирми, които вече работят в България, всъщност биха се радвали, ако „Фолксваген“ не инвестира в страната.

Опасяват се, че VW ще омете целия трудов пазар, а в резултат те самите ще трябва да плащат още по-високи възнаграждения, за да задържат работниците си. И затова предпочитат да преувеличават, когато говорят за липса на квалифицирани кадри,“ твърди близкият до правителството източник.

В интервюто за „Франкфуртер Алгемайне цайтунг” Росен Плевнелиев се спира и на такива глобални въпроси като опасността от деиндустриализиране на континента, когато стотици хиляди работни места се изнасят от Европа. Той признава, че като пазар България със своето топящо се население е по-непривлекателна от Турция. Същия аргумент, впрочем, привежда и германското електронно издание „ДойчТюркишер журнал“, което цитира Алпер Канджа, шеф на турската Асоциация на автодоставчиците „Тайсад". Канджа казва, че много неща говорят в полза на Турция, само имиджът на страната представлявал пречка.

В обширния анализ на ФАЦ по-нататък се цитират и още размишления на Плевнелиев:

„Кой ли би гарантирал сигурността на инвестициите в Турция, ако германо-турските отношения отново достигнат точката на замръзване, както през 2016? В същото време България имала подкрепата на Брюксел като гарант на правото на собственост, правата на работниците и защитата на природата. В София припомнят още, че със закупуването на руската противоракетна система С-400 Турция с големи крачки се отдалечава от НАТО и от ЕС."

И още предимства на България

Сред аргументите, с които България се опитва да привлече инвестицията на „Фолксваген“, Мартенс споменава още: България стриктно се придържа към европейските правила, никой не се бърка в решенията на Централната банка, българският лев от години вече е стабилен. Към края на статията четем:

„Във Волфсбург едва ли имат нужда от такива лекции. Но България явно е решила да хвърли всички сили, за да привлече голямата инвестиция. Правителственият ръководител Бойко Борисов даже е взел нещата в свои ръце. В писмена позиция пред този вестник той изтъква кредитната благонадеждност, ниския външен дълг и други доказателства за стабилността на страната."

"Дойче веле"

Коментари

Martin Martinov's picture
Martin Martinov
САМОсеПИТАМ

???????????????

Тез от Алгемайнинга дъл са чели това:
" Ние вече толкова много инвестиции имаме, че нямаме работници - да ги привличаме. Проблемът в България е с работната ръка в момента."
Вчера изръсено от Бокобаши в Тюркменбаши..
Пък завод голям са пънем да дигаме.. А кой ша работи в него?
Кой ша дава къде 50% от заплатата за работно място на държавата.. Като преки и косвени данъци и ДДС.. Без да броим акцизите, местните данъци и такси.. А с останалото ша са мори да къта читави и можещи работници..
С препоръки от южноафриканците с тапицериите за БМВ и Мини Купър.. Пуснали кепенци през януари..
Американците с акумулаторите.. и т.н.
Martin Martinov's picture
Martin Martinov
САМОсеПИТАМ

И!!!

Като имаме толкоз много УЖ инвестиции..
Що за ВТОРА година (2018 и тази) работещите българи в чужбина ще са ПАК НАЙ-ГОЛЕМИЯ инвеститор в чужда валута в България?
Gotse Delchev's picture
Gotse Delchev
Gotse Delchev

Закъсняла олелия!

Около битката за Фолксваген има много неясноти!
Никой не знае колко искрено е Борисовото желание инвестицията да е в България. Защо?

Русия не иска Запъдът да прави сериозни инвестиции в България, защото народът ни проглежда, отдалечава се от Русия, започва да мисли по западному, разбира колко проста, неуредена и непросперираща е руската военна държава.

Щом Русия не иска нещо, верният й паж Борисов на дело също не го иска.

Нямали сме работна ръка! Някой да е виждал Борисов да плаче за всеки заминаващ на запад българин? Беззаконието, липса на перспектива, мизерията, сътворени от бойковизма, прогониха българите в трудоспособна и фертилна възраст.

Тоест, още преди няколко години с ускореното заминаване на запад на българите

Борисов подготви почвата в България да идват слаби инвестиции.

Всеки владетел, образован или не, трябва да мисли и предвижда поне с десетилетие напред политическите и най-вече икономическите тенденции.

И Борисов мисли, но обърнат с лице към Москва и с гръб към Европа.

Затова, мили сънародници, ние, гоцеделчевци, не вярваме, че Борисов желае силно и искрено в България да дойдат големите стратегически инвестиции на западната инженерна мисъл. Щом Борисов ратува за 100 % руска подчиненост в енергетиката, много, много по-вероятно е да спъва пристигането на западните благини в България. Сегашните му сълзи за Фолсваген са крокодилски, след като нещата за Фолсваген практически вече са предрешени.

С повторното спечелване на изборите за кмет в Истанбул ,турският народ показа, че е зареден с положителна национална енергия, за разлика от българския, чиято идентичност е почти изтрита от руснаците и такива като Борисов.

Горкият Плевнелиев, как се връзва на номерата на Борисов?!
Blagovesta Vasileva's picture
Blagovesta Vasileva
тутифрути

някога

при комунистите често се купуваха разни западни журналисти които пишеха хубави неща за страната. понеже на Запад знаеха че това не е вярно, то и тези писания не се появяваха често, но веднъж написани имаха огромен отзвук у нас. ДНЕС нещата не са се променили. Просто журналистите се използват с по практични цели. Плаща се за да напишат една благоприятна статия съобразно с нуждата ситуация и желание, после у нас се цитира, но всички знаем че това си е ПЛАТЕН РЕПОРТАЖ. Мисля, че изборът няма да бъде политически. Икономически и немците от Фолксваген го казаха директно. А точно какъв- ще видим.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Защо само Иван Гешев е номиниран за главен прокурор?