Article_top

Слизайте от тротинетките и яхвайте колите докато измислим регламент. В столичната пътна полиция се осъзнаха, че новите возила са незаконни и заплашиха с глоби оттук насетне. Аз пък имам един въпрос: не можеше ли преходно да се легализира ползването на една, без да преувеличавам - уникална алтернатива за автономно придвижване, каквато са електрическите тротинетки? Уникално функционална и уникално безопасна.

Регламент трябва да има. За екелктрическите нови возила, щом има за автомобили и велосипеди.

Но кога ще има? И защо чак сега се започва работа по регламента? И защо е тази внезапна пълна забрана? Никой не казва, а журналистите не питат. Електрически тротинетки са масово явление от година поне. Електрически мотопеди и велосипеди се движат по пътищата ни от над 10 години. От дълбок сън ли се събуждаме?

Липсвало типово одобрение, не може така. Адекватното е да се посочи какви инциденти настъпват, дали са свързани с някакви конструктивни недостатъци на тротинетките, как и дали въобще типовото одобрение ще ги намали. Или ще се окаже, че типовото одобрение няма отношение към инцидентите с тротинетки, които са доста скъпи и надеждни машини.

Отстояваме не духа, а буквата на закона. Въпросът е защо и на всекиму е ясно, че причината не е в педантично отстояване на правилата от страна на Пътна полиция. Не и при цялата „вакханалия“ по пътищата и десетките разпоредби, които си остават само на хартия, а съществуват от десетилетия.

Реглрамент трябва да има, но нима забраняваме всяка иновация докато се появи регламент за нея?

Искам си тротинетката

Много хора не обичат да шофират в София и по всевъзможни причини, включително екологични, не желаят да ходят на работа с кола. Може да обитате с градски траспорт, велосипед, с обикновена тротинетка, пеш, но уверявам ви – нищо друго не дава реална алтернатива на автомобила. От центъра до периферията на София се стига за 25-30 минути!

Без цялото това напрежение – дали ще минеш със следващата фаза на светофара, в коя лента да застанеш, ще има ли къде да паркираш, колко изгори колата тоя месец. Не се обливаш в пот, както с велосипеда. Не трепериш дали ще я откраднат, ако я заключиш на улицата. Тротинетката е с размерите на ръчен багаж и може да я приберете вкъщи с такси или градски траспорт, да я качите в офиса и където и да било.

Можете да ползвате такси или граски транспорт. Оказа се, че много от нас не страдат от комплекса, че на хора в положение подобава да идат на работа с възможно най- скъп или поне обемен автомобил. Дори и да притежават подходящото МПС. Електрическата тротинетка е „манна небесна“ и истински заместител на колата.

Видима заплаха

Имаме нова заплаха на пътя и вече има „доста инциденти“, според столичната полиция. В най-добрия случай, „доста“ е относително понятие. А без числа и сравнени, тази дума прави изказването чисто оценъчно и дори спекулативно. Поне уточниха, че били предимно леки. Разбира се, че новите превозни средства създават нов вид. Но това не означава нито повече, нито по-тежки инциденти, а в случая - напротив.

Масовата електрическата тротинетка е превозно средство с тежест около 12 килограма или колкото твърде лек велосипед, но е далеч по-дребна. Третокласник може да я надбяга с велосипед, а млад мъж – със собствените си крака. Водачът й е изправен върху платформа на 15-тина сантиметра над земята и може моментално да слезе от нея с едно стъпване встрани. На велосипед ще се носите на повече от метър над платното.

Оставям на въображението ви какво представлява аварийно слизане от велосипед. Нека всеки си отговори на въпроса, от какво би избрал да падне или с какво би избрал да се сблъска при равни други условия - велосипед или тротинетка? Но защо да я сравняваме с велосипед. Тротинетката е по-скоро заместител на автомобила, а той убива хиляди всяка година. За всеки непредубеден е очевидно, че освен по-функционален, новия транспорт е и по-безопасен. Иронията е, че бе заклеймен именно в името на безопасността.

Джигити срещу джигити

Част от хората изпитват неприязън към тротинеткаджиите. Няма как вражеското разделяне според начина на придвижване да не се стовари с пълна сила върху този несъществуващ доскоро дразнител. А нали никой не очаква безрасъдното поведение на пътя да остане монопол на традиционните превозни средства.

Да добавим снизходителното отношение на хората, според които да ходиш на работа в София с пикап е престижно, а с тротинетка - гейско. Няма да е нито по-облекчаващо, нито по-безопасно за когото и да било, ако вместо тротинетки, водачите им съвсем регламентирано ходят с двутонни возила на работа.

Затова отново ще повторя въпроса си – ще измислим ли бързо и адекватно решение, или ще се принудим да се върнем към автомобилите?

Случайност, не мисля

Не ми дава мира въпросът защо е тази тотална забрана и намиране на подходящото законово основание. Моля да простите параноята ми, но в обремененото ми от прехода съзнание изниква теорията, че някой пак не си е платил каквото трябва и на когото трябва. Заканата за глоби идва 13 дни след старта на услугата за електрически тротинетки под наем. На това му се казва фатална заплаха за бизнеса. Въпреки цялата мудност и консервативност на това министерство, ми е трудно да повярвам, че са проспали тази очевидна нова вълна по улиците.

Столична община успешно обра лаврите от нововъведението. До такава степен, че множество софиянци приемат бяло-зелените тротинетки за общински! Колко адекватна и напредничава мярка срещу на наболелия проблем с чистотата на въздуха и трафика? Въпреки, че всъщност става въпрос за налагането на монопол, но това настрана.

А сега, едва две седмици по-късно, от Пътна полиция скочиха като ощипана мома. Извинете още веднъж, но ако от Lime си позволят да бъдат неудовлетворени от работата на полицията по откриването на откраднатите им тротинетки и в същото време очакват от МВР да си затвори очите за нерегламентираните футуристични возила, то в моето съзнание изниква уравнение без неизвестни.

*Андрей Аспарухов е оператор, чест ползвател на тротинетки и бивш журналист.

 

Слизайте от тротинетките и яхвайте колите докато измислим регламент. В столичната пътна полиция се осъзнаха, че новите возила са незаконни и заплашиха с глоби оттук насетне. Аз пък имам един въпрос: не можеше ли преходно да се легализира ползването на една, без да преувеличавам - уникална алтернатива за автономно придвижване, каквато са електрическите тротинетки? Уникално функционална и уникално безопасна.

Регламент трябва да има. За екелктрическите нови возила, щом има за автомобили и велосипеди.

Но кога ще има? И защо чак сега се започва работа по регламента? И защо е тази внезапна пълна забрана? Никой не казва, а журналистите не питат. Електрически тротинетки са масово явление от година поне. Електрически мотопеди и велосипеди се движат по пътищата ни от над 10 години. От дълбок сън ли се събуждаме?

Липсвало типово одобрение, не може така. Адекватното е да се посочи какви инциденти настъпват, дали са свързани с някакви конструктивни недостатъци на тротинетките, как и дали въобще типовото одобрение ще ги намали. Или ще се окаже, че типовото одобрение няма отношение към инцидентите с тротинетки, които са доста скъпи и надеждни машини.

Отстояваме не духа, а буквата на закона. Въпросът е защо и на всекиму е ясно, че причината не е в педантично отстояване на правилата от страна на Пътна полиция. Не и при цялата „вакханалия“ по пътищата и десетките разпоредби, които си остават само на хартия, а съществуват от десетилетия.

Реглрамент трябва да има, но нима забраняваме всяка иновация докато се появи регламент за нея?

Искам си тротинетката

Много хора не обичат да шофират в София и по всевъзможни причини, включително екологични, не желаят да ходят на работа с кола. Може да обитате с градски траспорт, велосипед, с обикновена тротинетка, пеш, но уверявам ви – нищо друго не дава реална алтернатива на автомобила. От центъра до периферията на София се стига за 25-30 минути!

Без цялото това напрежение – дали ще минеш със следващата фаза на светофара, в коя лента да застанеш, ще има ли къде да паркираш, колко изгори колата тоя месец. Не се обливаш в пот, както с велосипеда. Не трепериш дали ще я откраднат, ако я заключиш на улицата. Тротинетката е с размерите на ръчен багаж и може да я приберете вкъщи с такси или градски траспорт, да я качите в офиса и където и да било.

Можете да ползвате такси или граски транспорт. Оказа се, че много от нас не страдат от комплекса, че на хора в положение подобава да идат на работа с възможно най- скъп или поне обемен автомобил. Дори и да притежават подходящото МПС. Електрическата тротинетка е „манна небесна“ и истински заместител на колата.

Видима заплаха

Имаме нова заплаха на пътя и вече има „доста инциденти“, според столичната полиция. В най-добрия случай, „доста“ е относително понятие. А без числа и сравнени, тази дума прави изказването чисто оценъчно и дори спекулативно. Поне уточниха, че били предимно леки. Разбира се, че новите превозни средства създават нов вид. Но това не означава нито повече, нито по-тежки инциденти, а в случая - напротив.

Масовата електрическата тротинетка е превозно средство с тежест около 12 килограма или колкото твърде лек велосипед, но е далеч по-дребна. Третокласник може да я надбяга с велосипед, а млад мъж – със собствените си крака. Водачът й е изправен върху платформа на 15-тина сантиметра над земята и може моментално да слезе от нея с едно стъпване встрани. На велосипед ще се носите на повече от метър над платното.

Оставям на въображението ви какво представлява аварийно слизане от велосипед. Нека всеки си отговори на въпроса, от какво би избрал да падне или с какво би избрал да се сблъска при равни други условия - велосипед или тротинетка? Но защо да я сравняваме с велосипед. Тротинетката е по-скоро заместител на автомобила, а той убива хиляди всяка година. За всеки непредубеден е очевидно, че освен по-функционален, новия транспорт е и по-безопасен. Иронията е, че бе заклеймен именно в името на безопасността.

Джигити срещу джигити

Част от хората изпитват неприязън към тротинеткаджиите. Няма как вражеското разделяне според начина на придвижване да не се стовари с пълна сила върху този несъществуващ доскоро дразнител. А нали никой не очаква безрасъдното поведение на пътя да остане монопол на традиционните превозни средства.

Да добавим снизходителното отношение на хората, според които да ходиш на работа в София с пикап е престижно, а с тротинетка - гейско. Няма да е нито по-облекчаващо, нито по-безопасно за когото и да било, ако вместо тротинетки, водачите им съвсем регламентирано ходят с двутонни возила на работа.

Затова отново ще повторя въпроса си – ще измислим ли бързо и адекватно решение, или ще се принудим да се върнем към автомобилите?

Случайност, не мисля

Не ми дава мира въпросът защо е тази тотална забрана и намиране на подходящото законово основание. Моля да простите параноята ми, но в обремененото ми от прехода съзнание изниква теорията, че някой пак не си е платил каквото трябва и на когото трябва. Заканата за глоби идва 13 дни след старта на услугата за електрически тротинетки под наем. На това му се казва фатална заплаха за бизнеса. Въпреки цялата мудност и консервативност на това министерство, ми е трудно да повярвам, че са проспали тази очевидна нова вълна по улиците.

Столична община успешно обра лаврите от нововъведението. До такава степен, че множество софиянци приемат бяло-зелените тротинетки за общински! Колко адекватна и напредничава мярка срещу на наболелия проблем с чистотата на въздуха и трафика? Въпреки, че всъщност става въпрос за налагането на монопол, но това настрана.

А сега, едва две седмици по-късно, от Пътна полиция скочиха като ощипана мома. Извинете още веднъж, но ако от Lime си позволят да бъдат неудовлетворени от работата на полицията по откриването на откраднатите им тротинетки и в същото време очакват от МВР да си затвори очите за нерегламентираните футуристични возила, то в моето съзнание изниква уравнение без неизвестни.

*Андрей Аспарухов е оператор, чест ползвател на тротинетки и бивш журналист.

Коментари

След 3-тия труп

друга песен ще пее автора!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията