Article_top

На мини турне тръгва диригентът Максим Ешкенази с фестивала „Фортисимо фeст“. Предстоят му три концерта – във Враца на 8 септември на площада пред Общината, в Габрово на 10 септември на площад „Възраждане“ и в Разград на 12 септември на площад „Ларго“. Всички са с вход свободен, благодарение на Фондация „Америка за България“.

Два филхармонични оркестъра – Врачанска симфониета и Разградска филхармония – ще свирят българска класика, български фолклор, музика от българското и световното кино. Концертите ще имат за водещи лица от сцената и екрана – Герасим Георгиев-Геро, Ана Пападопулу и Юлиан Вергов. Сред солистите ще бъдат Михаела Филева, Дони, Георги Андреев, братя Зайранови.

Малко преди турнето поканихме Максим Ешкенази, за да поговорим за класиката и нейната публика.

- Хиляди столичани помнят Вашите концерти пред Народния театър, в един момент дори се превърнаха в емблема на лятото в София. Защо ги няма днес, г-н Ешкенази?

- Има ги. Ще свирим във Враца, Габрово и Разград…

- Но не и пред Народния театър.

- Ами напишете го, повторете го много пъти и ще ги има отново. Тази година разделихме концертите стратегически на западна, централна и източна България. Враца, Габрово и Разград са три града, в които има деен културен живот, към който смятаме, че ще допринесем с нещо ново. Подготвили сме страхотни програми. Ако има повече желание от публиката, надяваме се да ги повторим някой ден в София. Аз също си спомням с мили чувства за концертите пред Народния театър…

- Помня един фантастичен концерт под проливния дъжд, и никой от публиката не си тръгна.

- Това е може би един от най-емоционалните концерти в живота ми – да си помислиш, че зад гърба ти няма никой, а като се обърнеш, всички да са там. И досега ми пишат хора как момичето нямало чадър, а момчето ѝ дало, запознали са се, оженили се и сега имат деца. Това е много скъп момент.

- Трите концерта са от програмата на „Фортисимо фест“, имате също „Фортисимо Фамилия“ и „Фортисимо в клас“. Като инициатор на всички тях, защо избрахте за заглавие „Фортисимо“, а не да речем „Ешкенази фест“? Достатъчно професионалисти имате в семейството, за да го направите.

- „Ешкеназисимо“… (смях). Знаете ли как ми хрумна цялото нещо? Седях си в едно бунгалце край океана и си мислех как да го наречем това, какво ще е, фестивал ли, концерти на открито ли и някак си се сетих за двете „F“ на цигулката, акустичните отвори, и си помислих: „Фортисимо Фест“. „Фортисимо“, защото ще бъде на открито, ще свирим гръмки, силни и щастливи неща.

- Сега ще свирите българска класика, български фолклор и музика от световното и българско кино. Патриотична програма.

- Музика от Панчо Владигеров, Петко Стайнов… Аз, както и всички български музиканти, които сме в чужбина, имаме задължението да разпространяваме българска музика по света. Не само от патриотични чувства, а защото музиката е много хубава. Професионалисти от най-високо ниво са създали нашата класика и е хубаво да я разпространяваме, защото американската, руската и немската класика са разнесени доста от техните диригенти, а и техните дължави силно са подпомогнали този процес. Днес Китай се опитва да направи същото със своята музика, но в България нямаме такъв финансов потенциал, затова пък разполагаме с огромен талант и талантливи музиканти, които са навсякъде по света.

- Поради липсата на добро заплащане в България сте се пръснали по цял свят…

- Не е само заради това. Ние пътуваме от град на град, защото не може да имаш концерти всяка седмица на едно и също място, ще омръзнеш на хората. Дали днес си във Флорида, утре в Калифорния, във Финландия, България, Япония, Южна Корея – пътуваш на различни места, при друга клиентела.

- Преди да се захванете с дирижиране, сте били цигулар – случва ли се и днес да излезете с цигулка на някой концерт?

- Този път специално малко ще посвирим на улицата в тези градове преди концертите – както едно време като деца в Музикалното училище сме хващали цигулките и сме свирили дуети на „Витошка“. Даже с братовчед ми Мартин Пантелеев, който беше музикален директор на Софийската филхармония, сме свирили по улиците, като сме били 10-11 клас – ей така, да изкараме някой лев.

- Привличате млада публика към класиката, не се притеснявате да правите образователни концерти с участието на популярни лица от попкултурата – други музиканти биха отказали такива ангажименти като непрестижни, случва се дори и да Ви критикуват. Как приемате това?

- Не че не се притеснявам, напротив – но според мен тези концерти са много важни. Дали аз се притеснявам или не ме вълнуват като музикант, е маловажно за целите на програмите „Фортисимо“. Това са програми, социално необходими на София, и те все повече се разрастват из цяла България, което много ме радва. Вече има много търсене. Сега, по време на концертите от турнето във Враца и в Разград, ще имаме опера. Започваме с филмова музика, минаваме през оперна и завършваме с класически хитове. Обръщаме този път всичко наопаки – едно време карахме в последователност класическа, филмова, фолклор, а сега почваме с филмова.

- Започвате с попкултурата, може би е нормално.

- При нас няма нормално, всеки концерт е експеримент. Единственият критерий са зрителите – дано се появят хора във Враца, Разград и Габрово. Това са безплатни концерти, които „Америка за България“ финансира, за да може да достигнат до колкото се може повече хора. Защото каквато и да е цената на един билет, веднага слага едно класово разделяне между тези, които искат и могат, и онези, които искат да дойдат, но не могат да си го позволят.

- Всъщност, концертите в зала „България“ продължават да са на много по-достъпни цени от тези в операта… но и на най-скъпите е пълно. Вероятно и заради чуждите солисти.

- В Софийска филхармония идват солисти от цял свят. Качеството на концертите се е вдигнало с около 5000% най-малко.

- 5000! Как го сметнахте?

- Преувеличавам малко, но Найден Тодоров изглежда има много усет и разбиране и с всичките си контакти е променил изцяло тертипа на солистите, които Филхармонията кани. В момента се канят най-елитните и най-добрите солисти на Земята. И аз мога да го кажа, защото следя програмите на всички културни центрове, те не са много по Земята, така че не е много трудно. В момента Софийска филхармония и „Фортисимо фест“ са ако не на най-високото световно ниво, то много близко до него.

Искам да отбележа, че Христо Павлов, който е главният диригент и директор на „Симфониета“-Враца прави някакви магии. Аз във Враца никога преди това не бях дирижирал, но в последния сезон правя, каквото правя, и все се появявам във Враца. Всички добри диригенти в България гостуват на оркестъра на Враца, солисти идват от Европа. И това моментално качва нивото на музикантите, аз наблюдавам как с всяка година се променя оркестърът. А това е сравнително малък град.

- Дали успяват да напълнят залата?

- Пълно е. Абсолютно всеки път, когато съм дирижирал, залата е пълна с хора, които седят по стълбите. Те имат и нова зала, която е със страхотна акустика. Очаквам, като тръгнем от един западнал югоизточен център на Европа, да вървим само напред…

Площад Славейков

 

На мини турне тръгва диригентът Максим Ешкенази с фестивала „Фортисимо фeст“. Предстоят му три концерта – във Враца на 8 септември на площада пред Общината, в Габрово на 10 септември на площад „Възраждане“ и в Разград на 12 септември на площад „Ларго“. Всички са с вход свободен, благодарение на Фондация „Америка за България“.

Два филхармонични оркестъра – Врачанска симфониета и Разградска филхармония – ще свирят българска класика, български фолклор, музика от българското и световното кино. Концертите ще имат за водещи лица от сцената и екрана – Герасим Георгиев-Геро, Ана Пападопулу и Юлиан Вергов. Сред солистите ще бъдат Михаела Филева, Дони, Георги Андреев, братя Зайранови.

Малко преди турнето поканихме Максим Ешкенази, за да поговорим за класиката и нейната публика.

- Хиляди столичани помнят Вашите концерти пред Народния театър, в един момент дори се превърнаха в емблема на лятото в София. Защо ги няма днес, г-н Ешкенази?

- Има ги. Ще свирим във Враца, Габрово и Разград…

- Но не и пред Народния театър.

- Ами напишете го, повторете го много пъти и ще ги има отново. Тази година разделихме концертите стратегически на западна, централна и източна България. Враца, Габрово и Разград са три града, в които има деен културен живот, към който смятаме, че ще допринесем с нещо ново. Подготвили сме страхотни програми. Ако има повече желание от публиката, надяваме се да ги повторим някой ден в София. Аз също си спомням с мили чувства за концертите пред Народния театър…

- Помня един фантастичен концерт под проливния дъжд, и никой от публиката не си тръгна.

- Това е може би един от най-емоционалните концерти в живота ми – да си помислиш, че зад гърба ти няма никой, а като се обърнеш, всички да са там. И досега ми пишат хора как момичето нямало чадър, а момчето ѝ дало, запознали са се, оженили се и сега имат деца. Това е много скъп момент.

- Трите концерта са от програмата на „Фортисимо фест“, имате също „Фортисимо Фамилия“ и „Фортисимо в клас“. Като инициатор на всички тях, защо избрахте за заглавие „Фортисимо“, а не да речем „Ешкенази фест“? Достатъчно професионалисти имате в семейството, за да го направите.

- „Ешкеназисимо“… (смях). Знаете ли как ми хрумна цялото нещо? Седях си в едно бунгалце край океана и си мислех как да го наречем това, какво ще е, фестивал ли, концерти на открито ли и някак си се сетих за двете „F“ на цигулката, акустичните отвори, и си помислих: „Фортисимо Фест“. „Фортисимо“, защото ще бъде на открито, ще свирим гръмки, силни и щастливи неща.

- Сега ще свирите българска класика, български фолклор и музика от световното и българско кино. Патриотична програма.

- Музика от Панчо Владигеров, Петко Стайнов… Аз, както и всички български музиканти, които сме в чужбина, имаме задължението да разпространяваме българска музика по света. Не само от патриотични чувства, а защото музиката е много хубава. Професионалисти от най-високо ниво са създали нашата класика и е хубаво да я разпространяваме, защото американската, руската и немската класика са разнесени доста от техните диригенти, а и техните дължави силно са подпомогнали този процес. Днес Китай се опитва да направи същото със своята музика, но в България нямаме такъв финансов потенциал, затова пък разполагаме с огромен талант и талантливи музиканти, които са навсякъде по света.

- Поради липсата на добро заплащане в България сте се пръснали по цял свят…

- Не е само заради това. Ние пътуваме от град на град, защото не може да имаш концерти всяка седмица на едно и също място, ще омръзнеш на хората. Дали днес си във Флорида, утре в Калифорния, във Финландия, България, Япония, Южна Корея – пътуваш на различни места, при друга клиентела.

- Преди да се захванете с дирижиране, сте били цигулар – случва ли се и днес да излезете с цигулка на някой концерт?

- Този път специално малко ще посвирим на улицата в тези градове преди концертите – както едно време като деца в Музикалното училище сме хващали цигулките и сме свирили дуети на „Витошка“. Даже с братовчед ми Мартин Пантелеев, който беше музикален директор на Софийската филхармония, сме свирили по улиците, като сме били 10-11 клас – ей така, да изкараме някой лев.

- Привличате млада публика към класиката, не се притеснявате да правите образователни концерти с участието на популярни лица от попкултурата – други музиканти биха отказали такива ангажименти като непрестижни, случва се дори и да Ви критикуват. Как приемате това?

- Не че не се притеснявам, напротив – но според мен тези концерти са много важни. Дали аз се притеснявам или не ме вълнуват като музикант, е маловажно за целите на програмите „Фортисимо“. Това са програми, социално необходими на София, и те все повече се разрастват из цяла България, което много ме радва. Вече има много търсене. Сега, по време на концертите от турнето във Враца и в Разград, ще имаме опера. Започваме с филмова музика, минаваме през оперна и завършваме с класически хитове. Обръщаме този път всичко наопаки – едно време карахме в последователност класическа, филмова, фолклор, а сега почваме с филмова.

- Започвате с попкултурата, може би е нормално.

- При нас няма нормално, всеки концерт е експеримент. Единственият критерий са зрителите – дано се появят хора във Враца, Разград и Габрово. Това са безплатни концерти, които „Америка за България“ финансира, за да може да достигнат до колкото се може повече хора. Защото каквато и да е цената на един билет, веднага слага едно класово разделяне между тези, които искат и могат, и онези, които искат да дойдат, но не могат да си го позволят.

- Всъщност, концертите в зала „България“ продължават да са на много по-достъпни цени от тези в операта… но и на най-скъпите е пълно. Вероятно и заради чуждите солисти.

- В Софийска филхармония идват солисти от цял свят. Качеството на концертите се е вдигнало с около 5000% най-малко.

- 5000! Как го сметнахте?

- Преувеличавам малко, но Найден Тодоров изглежда има много усет и разбиране и с всичките си контакти е променил изцяло тертипа на солистите, които Филхармонията кани. В момента се канят най-елитните и най-добрите солисти на Земята. И аз мога да го кажа, защото следя програмите на всички културни центрове, те не са много по Земята, така че не е много трудно. В момента Софийска филхармония и „Фортисимо фест“ са ако не на най-високото световно ниво, то много близко до него.

Искам да отбележа, че Христо Павлов, който е главният диригент и директор на „Симфониета“-Враца прави някакви магии. Аз във Враца никога преди това не бях дирижирал, но в последния сезон правя, каквото правя, и все се появявам във Враца. Всички добри диригенти в България гостуват на оркестъра на Враца, солисти идват от Европа. И това моментално качва нивото на музикантите, аз наблюдавам как с всяка година се променя оркестърът. А това е сравнително малък град.

- Дали успяват да напълнят залата?

- Пълно е. Абсолютно всеки път, когато съм дирижирал, залата е пълна с хора, които седят по стълбите. Те имат и нова зала, която е със страхотна акустика. Очаквам, като тръгнем от един западнал югоизточен център на Европа, да вървим само напред…

Площад Славейков

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кои от икономическите мерки на правителството за справяне с кризата одобрявате?