Да отпаднат връщането на камиона и на водача в страната, където е регистрирана фирмата. Вече можем да се борим само за тези две неща в защитата на българските превозвачи, стана ясно днес от думите на евродепутата Андрей Новаков (ГЕРБ, ЕНП).

Новаков говори, след като Комисията по транспорт и туризъм в ЕП даде зелена светлина за начало на преговори по пакета „Мобилност-1“, известен още като „Плана Макрон“. Одобрени бяха предложенията на евродепутатите Катержина Конечна („Изисквания за изпълнение и за определяне на специфични правила за командироването на водачи в сектора на автомобилния транспорт“), Хена Виркунен ("Изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 по отношение на минималните изисквания за максималното дневно и седмично време на управление, минималните почивки по време на работа и периодите на дневна и седмична почивка и на Регламент (ЕС) № 165/2014 по отношение на установяването на местоположението чрез тахографи“) и Исмаил Ертуг („Изменение на Регламент (ЕО) № 1071/2009 и Регламент (ЕО) № 1072/2009 с оглед на адаптирането им към развитието в сектора“).

„Дотук мандатът, който имахме от нашите превозвачи, беше „всичко или нищо“. Това беше до днес. Оттук насетне трябва да има нов мандат, който да се вписва в новите реалности. А именно, че от всичкото трябва да остане най-важното, за което да се борим. Трябва да ни кажат: „Това са най-важните неща.“ И целият бранш да се обедини. Досега имаше проблеми с това, че браншът говореше на няколко гласа. Различни организации приемаха едно, отхвърляха друго. Това само ни пречи, защото никой не смее да поеме отговорност за предложенията, които се дават. Започват преговори и мое мнение трябва да останат две неща – да отпадне връщането на камиона и да отпадне връщането на водача. А с другото да успеем да направим компромис до степен, до която бизнесът да продължи да работи добре и да се развива“, обясни Новаков.

Основната българска позиция ще бъде намирането на компромис, категоричен бе Петър Витанов от БСП и Прогресивния алианс на социалистите и демократите (СиД). Той е единственият българин, кйто е редовен член на Комисията по транспорт и туризъм.

„Целта е да не бъдат ощетени не само нашите превозвачи, не само превозвачите в тези шест страни, които се обединяваме около тази позиция, но и да градим здрава основа за някакви преговори. (Страните са България, Румъния, Полша, Унгария, Литва и Латвия – б.р.) В крайна сметка този Европейски съюз се основава на свободното движение на стоките, капиталите, хората“, продължи Витанов.

Целият пакет е неизгоден за България и нашите евродепутати ще продължат да поддържат тази позиция, каза Илхан Кючюк от ДПС и „Обновете Европа" (ОЕ).

„През миналата седмица имаше изследване, поръчано от полската асоциация, представляваща международния автотранспорт, извършено заедно с Университета в Нюрнберг. Категорично се правят два извода. Първо, има нарушаване на основополагащите принципи на ЕС. И, второ, по категоричен начин се потвърждава, че има нарушаване на принципите на свободния пазар“, допълни Кючюк.

Проблемът с пакет „Мобилност 1“ не е само на бизнеса, но и на всички ангажирани с шосейния транспорт, отбеляза Петър Витанов:

„Става дума най-вече на работниците, защото най-вече те са тези, които ще останат без работа. Ще я загубят, преди изобщо да говорим за техните социални придобивки.“

През миналата седмица в Брюксел бе българският транспортен министър Росен Желязков. Тогава той заяви, че страната ни ще защитава своите превозвачи от позицията, че задължителното връщане на камионите в страната, в която е базирана фирмата, нанася щети на климата.