Съществува опасност руско-турският поток да се превърне в генератор на загуби.
Шпионският скандал беше елементарно отвличане на вниманието, за да могат София и Москва да работят „на сянка” по Руско-турския поток и по АЕЦ „Белене”.
В тези условия българските власти набързо подписаха договора за изграждане на руско-турския поток на стойност 2,15 млрд. лева. Крайните разходи ще са значително по-високи, защото в тази сметка не са включени лихвите по кредитите, разходите за поддръжка и разходите за изграждане на нужните компресорни станции.
Какви са проблемите:
1. Правителството не казва откъде ще се финансира проектът, но очевидното е, че става въпрос за банкови заеми. Ако тези заеми дойдат от Москва, това ще означава, че българска държавна фирма ще трябва да покрива годишните разходи по лихва и главница, заедно с разходите за поддръжка. При обща сума над 2,5-3 млрд лева, твърде вероятно само лихвите ще бъдат между 100 млн. и 150 млн. лева.
2. Ако се окаже, че разходите са по-големи от приходите, ще започне да се натрупва загуба, която ще нараства и вероятно ще се превърне в причина кредиторите да предявят претенции към собствеността на българската газо-преносна мрежа.
3. Сметката може да се окаже без кръчмаря, защото след последните изменения на директивите на ЕС е очаквано да има позиция на Общността и да се постави въпросът за 50% свободен капацитет за трети страни. А това би обезсмислило турско-руския поток, защото сръбската част е 100% резервирана от Москва и никой няма да може да ползва свободните 50% в българската част. Няма да се постигне пълна натовареност и съответно изплащането на проекта ще се постави под допълнителен въпрос.
4. Изключително скандално е, че българското правителство е на път да се откаже от около 1 млрд. долара неустойки по договора за транзит, които са дължими от Русия през следващите десет години. По въпроса ГЕРБ и БСП действат в пълен синхрон.
Разумните алтернативи са:
1. Разширяване на хранилището в Чирен, което ще позволи поддържането на по-големи резерви, които да се набавят при най-добрите ценови условия. Има условия и за изграждане на газохранилище в района на град Левски.
2. В най-кратки срокове да се изгради интерконекторът с Гърция, който целенасочено се бави повече от 10 години. Това е пътят за внос на конкурентни цени и подобряване сигурността на доставките.
* Публикуваме текста на икономиста Мартин Димитров с негово позволение. Заглавието и подзаглавието са на редакцията.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни