Article_top

В свое обяснение до Негово Светейшество Неофит, Патриарх Български, публикувано на страницата на Патриаршията, пловдивският владика Николай обяснява "отказа от участие в прием на делегация на Руската Православна църква":

"Още тогава изпитах известно смущение, поради това, че не е типично гости от братски поместни православни църкви, каквито често идват и посещават нашите епархии, да бъдат посрещани от Светия Синод в пълен състав...

... Не съм чул някой от нас да е бил на посещение в епархия на свой събрат-митрополит в друга страна и пътьом да е бил приет от Светия Синод на съответната поместна православна църква, в пълен състав, воглаве с Патриарха!..." (пунктуацията е оригинална, б.р.)

От думите му се разбира, че става въпрос за получено от членовете на Синода на 2 октомври известие, че "по благословението на Негово Светейшество Патриарх Неофит, се приканваме да се явим в Синодалната палата в София на 9 октомври, за да посрещнем делегация на Руската православна църква – Московска патриаршия възглавявана от Негово Високопреосвещенство Волоколамския митрополит Иларион".

Това е известният като "Външния министър" на Руската православна църква - както най-често наричат острието на Кирил волоколамски митрополит Иларион.

Освен че напомня, че покрай конфликта между Фенер и Москва за съдбата на Украинска църква "опасенията за разкол никак не са неоснователни", Пловдивският владика продължава:

"Разбирам, че междувременно срещата в Светия Синод е била отменена и делегацията е била приета в друг формат. Ще кажа – слава Богу! - , защото иначе нямаше да сме в състояние да убедим никого, че БПЦ не е изпаднала в зависимост и не се поддава на натиск."

 Той напомня основата - конфликта между РПЦ и наскоро признатата от Вселенската патриаршия автокефална Украинска църква.

"Факт е, че въпросът за статута на Православната църква в Украйна се поставя пред Светия Синод нееднократно, като за произнасянето ни по тази тема се настоява от различни страни с внушението, че нашето произнасяне е особено важно, а поради това то трябва да стане спешно.

Тази трескавост в настояванията и напрегнатост в очакванията създават сред нашите миряни усещане, че Българската Православна Църква би могла да вземе решение в полза на едната или на другата от две „спорещи страни”, решение не продиктувано от Светия Дух и съгласно с буквата и духа на Свещените канони, а под външен натиск, в резултат на лобирания и чрез създаване на динамични мнозинства в съборния ръководен орган на Църквата – Светия Синод."

Дядо Николай препраща спорещите страни назад във времето:

"Като за начало смятам, че по подходящи начини, но много ясно, трябва да съобщим на нашите братя от Руската православна църква, но защо не и на църквата-майка – Вселенската патриаршия, а и на всички останали поместни православни църкви, че времето, в което позицията на Българската Патриаршия ще бъде огласена публично и съобщена на останалите поместни църкви, зависи от мястото, което ни е отредено в диптиха (грубо казано - "класирането" на църквите, като според мненията ние сме или 8-о или 9-о място, б.р.)

Откровено иронично владиката пише:

"Ако някой смята, че нашето мнение е важно и трябва да бъде чуто спешно, трябва да бъде поканен да си спомни, че Българската православна църква е автокефална от 927-а година. Ако не си го спомня, то значи, че нашата позиция не му е чак толкова важна..."

Николай пише още:

"Може да ни смятат за малки и бедни, но това, че сме малка и бедна църква не ни пречи да имаме достойнство, да отстояваме достойнството на Българската Православна Църква – Българска Патриаршия и да изискваме към нея да се отнасят със същото уважение, с което ние всякога сме се отнасяли към всички останали.

В заключение: нека дадем време на Светия Дух да нареди по „украинския въпрос” това, което е най-добро за Едната, Света, Вселенска и Апостолска Църква и душеспасително за православните народи."

 

В свое обяснение до Негово Светейшество Неофит, Патриарх Български, публикувано на страницата на Патриаршията, пловдивският владика Николай обяснява "отказа от участие в прием на делегация на Руската Православна църква":

"Още тогава изпитах известно смущение, поради това, че не е типично гости от братски поместни православни църкви, каквито често идват и посещават нашите епархии, да бъдат посрещани от Светия Синод в пълен състав...

... Не съм чул някой от нас да е бил на посещение в епархия на свой събрат-митрополит в друга страна и пътьом да е бил приет от Светия Синод на съответната поместна православна църква, в пълен състав, воглаве с Патриарха!..." (пунктуацията е оригинална, б.р.)

От думите му се разбира, че става въпрос за получено от членовете на Синода на 2 октомври известие, че "по благословението на Негово Светейшество Патриарх Неофит, се приканваме да се явим в Синодалната палата в София на 9 октомври, за да посрещнем делегация на Руската православна църква – Московска патриаршия възглавявана от Негово Високопреосвещенство Волоколамския митрополит Иларион".

Това е известният като "Външния министър" на Руската православна църква - както най-често наричат острието на Кирил волоколамски митрополит Иларион.

Освен че напомня, че покрай конфликта между Фенер и Москва за съдбата на Украинска църква "опасенията за разкол никак не са неоснователни", Пловдивският владика продължава:

"Разбирам, че междувременно срещата в Светия Синод е била отменена и делегацията е била приета в друг формат. Ще кажа – слава Богу! - , защото иначе нямаше да сме в състояние да убедим никого, че БПЦ не е изпаднала в зависимост и не се поддава на натиск."

 Той напомня основата - конфликта между РПЦ и наскоро признатата от Вселенската патриаршия автокефална Украинска църква.

"Факт е, че въпросът за статута на Православната църква в Украйна се поставя пред Светия Синод нееднократно, като за произнасянето ни по тази тема се настоява от различни страни с внушението, че нашето произнасяне е особено важно, а поради това то трябва да стане спешно.

Тази трескавост в настояванията и напрегнатост в очакванията създават сред нашите миряни усещане, че Българската Православна Църква би могла да вземе решение в полза на едната или на другата от две „спорещи страни”, решение не продиктувано от Светия Дух и съгласно с буквата и духа на Свещените канони, а под външен натиск, в резултат на лобирания и чрез създаване на динамични мнозинства в съборния ръководен орган на Църквата – Светия Синод."

Дядо Николай препраща спорещите страни назад във времето:

"Като за начало смятам, че по подходящи начини, но много ясно, трябва да съобщим на нашите братя от Руската православна църква, но защо не и на църквата-майка – Вселенската патриаршия, а и на всички останали поместни православни църкви, че времето, в което позицията на Българската Патриаршия ще бъде огласена публично и съобщена на останалите поместни църкви, зависи от мястото, което ни е отредено в диптиха (грубо казано - "класирането" на църквите, като според мненията ние сме или 8-о или 9-о място, б.р.)

Откровено иронично владиката пише:

"Ако някой смята, че нашето мнение е важно и трябва да бъде чуто спешно, трябва да бъде поканен да си спомни, че Българската православна църква е автокефална от 927-а година. Ако не си го спомня, то значи, че нашата позиция не му е чак толкова важна..."

Николай пише още:

"Може да ни смятат за малки и бедни, но това, че сме малка и бедна църква не ни пречи да имаме достойнство, да отстояваме достойнството на Българската Православна Църква – Българска Патриаршия и да изискваме към нея да се отнасят със същото уважение, с което ние всякога сме се отнасяли към всички останали.

В заключение: нека дадем време на Светия Дух да нареди по „украинския въпрос” това, което е най-добро за Едната, Света, Вселенска и Апостолска Църква и душеспасително за православните народи."

Коментари

....

Не разбирам каква е драмата с украинската православна църква. Да я признаят от БПЦ и да се приключва. Или се страхуват от РПЦ, както стана със събора на Крит преди време?

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кои от икономическите мерки на правителството за справяне с кризата одобрявате?