"Продължаваме да бъдем изключително притеснени по отношение на проекта за АМ „Струма“. Вие се ангажирахте неколкократно да приключите тази магистрала през периода 2014-2020 г. Сега е ясно на всички, че няма да успеете да спазите този ангажимент. През последните две години проследявам изпълнението на магистралата и към днешна дата очакваното завършване вече е отложено с четири години. Така че, ако съгласно сегашните ви прогнози проектът бъде приключен до 2027 г., то ще имаме забавяне с 16 години в неговото изпълнение. Възниква въпросът дали АМ „Струма“ ще бъде завършена през този век?"

Това е заявил представителят на Европейската комисия Аурелио Сесилия по време на заседание на Комитета по наблюдение на оперативната програма "Транспорт" за периода 2014-2020 г. Самото заседание е проведено още през юни, а стенограмата от него е публикувана в края на юли. 

Освен това от текста става ясно, че магистралата през Кресненското дефиле може да не бъде построена и дори до 2027 година. За да не бъдат изгубени пък европейските средства за настоящия програмен период, те ще отидат за изграждането на участъци от скоростния път Видин - Мездра, както и към стоящия се в момента София - Калотина, пише Медиапул.

Сагата с близо 70-километровото трасе през Кресненското дефиле на АМ "Струма" продължава вече много години, като първоначалният план предвиждаше то да бъде готово още през предния програмен период от 2007-2013 г. Това така и не се случи, а правителството обвини за това еколозите, които постоянно спирали проекта. 

Така изграждането на участъка премина за новия програмен период и единственото място от магистралата, по което въобще не се строи. Към момента вече са отворени предложенията за обществените поръчки за строителството на двата лота от Кресненското дефиле. Прогнозният период за края на строителството е през 2023 г. 

Според АПИ подборът на изпълнителите е трябвало да приключи до септември тази година, но вече е ясно, че този срок не е спазен. Повече от година след старта на търговете за строители все още не са отворени дори ценовите предложения. 

Оказва се, че България е подала апликационна форма за изграждането на 41% от лявото платно и обхода на Кресна. Тези 41% се равняват на 267 млн. евро, които трябва да бъдат усвоени до края на 2023 г., тоест трябва да са завършени дотогава. Останали 59% ще се довършват през следващия програмен период (2021-2027).

Че строителството на магистралата е трудно постижимо в заложените срокове свидетелстват и думите на директора на управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" Галина Василева. Според нея "всички са убедени, че трябва да има алтернативни проекти, както и че "Струма", лот 3.2 (Кресненското дефиле), не може да се реализира в рамките на 2023 г.".

Тя дори допълва, че по-вероятно е и тези 40%, за които вече стана дума, да не могат да се осъществят. 

Представителят на ЕК Аурелио Сесилио пък предупреждава българските власти, че "още една стъпка на закъснение и съществува риск" да се излезе и от следващата финансова рамка, при която ще важи правилото n+2, тоест магистралата да не е готова и през 2029 г. 

"Ремонтът на стария път (отново на Кресненското дефиле - б.р.) пък трябваше да е готов за една година, спрямо сегашните ви прогнози вече са 2. Нещо следва да се предприеме. Тези проблеми ще бъдат обект на сериозна дискусия", казва още той. 

Към момента АПИ не изпълнява дори начертания през това лято на това заседание план. Всъщност дори без обяснения в началото на този месец беше отменено отварянето на ценовите предложения за строежа. 

Видин - Ботевград

За разлика от АМ "Струма" пътят между Ботевград и Видин очевидно има много повече късмет. Както Клуб Z вече писа - в началото на септевмри бяха отпуснати над 400 млн. лв. за пътя Ботевград - Мездра, а 20-ина дни по-късно сумата достигна почти двойно число за целия път Видин - Ботевград. 

Големият печеливш от търга за пътя от Видин до Макреш е консорциумът "Северозапад, лот 1" с основен участник бившата компания на Васил Божков и свързвана днес с депутата Делян Пеевски "ПСТ груп".

Ботевград - Мездра пък ще бъде строен от два участника за различните лотове. Първият е "Геопът, лот 1" с основни участници "Геострой" и "Пътстрой". Вторият участник е "МБ лот 2-2019", в който влизат "Европейски пътища" АД, "Водно строителство - Благоевград" АД и "Вахостав - СК".

Калотина

За да се спасят европарите от магистрала "Струма", другият резервен вариант, който е сигурен, е изграждащият се в момента път от София до Калотина. Той също е разделен на два лота, като единият се строи с пари от Европа, а другият - с държавно финансиране.