Article_top

Всички камери, които се намират в помещения, в които ще има избирателна секция и съответно ще се гласува тази неделя, да бъдат изключени.

Това е разпоредила Централната избирателна комисия (ЦИК), става ясно от нейно решение. Разпореждането ще е в сила и за балотажа на 3 ноември.

Заснемащите устройства не трябва да работят във времето от 7,00 часа до 20,00 часа, а там където гласуването продължава и след това, но не по-късно от 21,00 часа. Освен да се изключат всички камери, трябва да бъдат закрити и техните обективи. Контролът за това е вменен на общинските избирателни комисии.

Мотивът на ЦИК е следният: "осигуряване на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване и свободно изразяване волята на избирателите с цел осигуряване на равнопоставеност на избирателите при гласуването".

Прави впечатление, че разпореждането ще важи само са територията на самите секционни комисии, но не и в помещенията извън тях, както и около сградите, в които СИК се помещават. Парадоксалното е, че при последните изменения в Изборния кодекс партии, а и самият президент Румен Радев, предлагаха въвеждане на видеонаблюдение по време на гласуване във всички над 10 000 СИК. Идеята първоначално бе заснемане да има и в секциите, и извън тях, като камерите да предават в реално време на интернет страниците на общинските избирателни комисии. За кратко тази идея се хареса и на управляващата ГЕРБ. Тя бе представяна като панацея от една страна за купен вот, а от друга - за купени членове на СИК.

Стана ясно обаче че има риск не само за тайната на вота, но и за контролиран вот - дилърите на гласове ще могат в реално време да проследят кои от лицата, на които е платено да упражнят правото си на глас по точно определен начин са отишли да го направят и кои не; кога в последния момент трябва да се "мобилизират" допълнителни избиратели и пр. Не на последно място - стана ясно, че оборудването с камери, които предават в реално време ще е скъпо начинание за държавата - по-скъпо от оборудването с машини за гласуване.

МВР ще издава документи и в неделя

Междувременно от МВР, Дирекция "Български документи за самоличност" съобщиха, че ще и в самия изборен ден - 27 октомври, ще съдействат на българските граждани, които не притежават валидни документи за самоличност, да упражнят правото си на глас. Служителите на дирекцията ще работят 08,30 до 19,30 часа. Същото ще важи и за деня на балотажа следващата неделя.

В зависимост от конкретните нормативни изисквания, на граждани, подали вече заявление за нова лична карта, ще бъде ускорено издаването ѝ или ще бъде издадено удостоверение за изгубен, откраднат, повреден, унищожен документ за самоличност (лична карта, личен /зелен/ паспорт) или лична карта с изтекъл срок на валидност, посочват от пресцентъра на силовото ведомство.

При невъзможност да бъде издадена нова лична карта до края на работния ден на 25 октомври, по искане на гражданите, ще бъде издавано необходимото им удостоверение, с което да гласуват.

От ведомството обаче припомнят, че въпросното удостоверение може да се използва еднократно - само и единствено за представяне в СИК в деня на вота.

Ето какво посочват от МВР, че трябва да бъде направено:

За да бъде издадено удостоверение е необходимо:

Гражданите лично да подадат искане в СДВР, ОДМВР и РУ при СДВР/ОДМВР за дните от 22 октомври 2019 г. до 26 октомври  2019 г. от 08.30 ч. до 17.00 ч. и на 27 октомври 2019 г. от 08.30 ч. до 19.00 ч.

Удостоверенията, осигуряващи възможност за упражняване на правото на глас в изборите за общински съветници и за кметове, се издават само след приемане на заявление за издаване на лична карта.

В случай на подадено и регистрирано по постоянен адрес заявление за издаване на лична карта, удостоверение може да се издаде във всяко РУ, СДВР и ОДМВР независимо от обявения постоянен и настоящ адрес.

При произвеждане на втори тур на избори за общински съветници и за кметове (03.11.2019 г.)  ще се издават нови удостоверения от 29.10.2019 г. до 03.11.2019 г. включително, съгласно описания по-горе начин и време.

Удостоверения за заявен постоянен и настоящ адрес се издават от общинската администрация, припомнят от МВР.

 

Всички камери, които се намират в помещения, в които ще има избирателна секция и съответно ще се гласува тази неделя, да бъдат изключени.

Това е разпоредила Централната избирателна комисия (ЦИК), става ясно от нейно решение. Разпореждането ще е в сила и за балотажа на 3 ноември.

Заснемащите устройства не трябва да работят във времето от 7,00 часа до 20,00 часа, а там където гласуването продължава и след това, но не по-късно от 21,00 часа. Освен да се изключат всички камери, трябва да бъдат закрити и техните обективи. Контролът за това е вменен на общинските избирателни комисии.

Мотивът на ЦИК е следният: "осигуряване на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване и свободно изразяване волята на избирателите с цел осигуряване на равнопоставеност на избирателите при гласуването".

Прави впечатление, че разпореждането ще важи само са територията на самите секционни комисии, но не и в помещенията извън тях, както и около сградите, в които СИК се помещават. Парадоксалното е, че при последните изменения в Изборния кодекс партии, а и самият президент Румен Радев, предлагаха въвеждане на видеонаблюдение по време на гласуване във всички над 10 000 СИК. Идеята първоначално бе заснемане да има и в секциите, и извън тях, като камерите да предават в реално време на интернет страниците на общинските избирателни комисии. За кратко тази идея се хареса и на управляващата ГЕРБ. Тя бе представяна като панацея от една страна за купен вот, а от друга - за купени членове на СИК.

Стана ясно обаче че има риск не само за тайната на вота, но и за контролиран вот - дилърите на гласове ще могат в реално време да проследят кои от лицата, на които е платено да упражнят правото си на глас по точно определен начин са отишли да го направят и кои не; кога в последния момент трябва да се "мобилизират" допълнителни избиратели и пр. Не на последно място - стана ясно, че оборудването с камери, които предават в реално време ще е скъпо начинание за държавата - по-скъпо от оборудването с машини за гласуване.

МВР ще издава документи и в неделя

Междувременно от МВР, Дирекция "Български документи за самоличност" съобщиха, че ще и в самия изборен ден - 27 октомври, ще съдействат на българските граждани, които не притежават валидни документи за самоличност, да упражнят правото си на глас. Служителите на дирекцията ще работят 08,30 до 19,30 часа. Същото ще важи и за деня на балотажа следващата неделя.

В зависимост от конкретните нормативни изисквания, на граждани, подали вече заявление за нова лична карта, ще бъде ускорено издаването ѝ или ще бъде издадено удостоверение за изгубен, откраднат, повреден, унищожен документ за самоличност (лична карта, личен /зелен/ паспорт) или лична карта с изтекъл срок на валидност, посочват от пресцентъра на силовото ведомство.

При невъзможност да бъде издадена нова лична карта до края на работния ден на 25 октомври, по искане на гражданите, ще бъде издавано необходимото им удостоверение, с което да гласуват.

От ведомството обаче припомнят, че въпросното удостоверение може да се използва еднократно - само и единствено за представяне в СИК в деня на вота.

Ето какво посочват от МВР, че трябва да бъде направено:

За да бъде издадено удостоверение е необходимо:

Гражданите лично да подадат искане в СДВР, ОДМВР и РУ при СДВР/ОДМВР за дните от 22 октомври 2019 г. до 26 октомври  2019 г. от 08.30 ч. до 17.00 ч. и на 27 октомври 2019 г. от 08.30 ч. до 19.00 ч.

Удостоверенията, осигуряващи възможност за упражняване на правото на глас в изборите за общински съветници и за кметове, се издават само след приемане на заявление за издаване на лична карта.

В случай на подадено и регистрирано по постоянен адрес заявление за издаване на лична карта, удостоверение може да се издаде във всяко РУ, СДВР и ОДМВР независимо от обявения постоянен и настоящ адрес.

При произвеждане на втори тур на избори за общински съветници и за кметове (03.11.2019 г.)  ще се издават нови удостоверения от 29.10.2019 г. до 03.11.2019 г. включително, съгласно описания по-горе начин и време.

Удостоверения за заявен постоянен и настоящ адрес се издават от общинската администрация, припомнят от МВР.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията