Камионът с 39 трупа, открит тази сутрин в югоизточна Англия, е регистриран в България през 2017 година от ирландска гражданка и оттогава не се е връщал в България, каза тази вечер по Би Ти Ви, премиерът Бойко Борисов.

Следата от трафик на хора с трагични последици не е българска, а вероятно английска или ирландска, добави той.

"Камионът е регистриран през 2017 година в България, ирландска гражданка го е регистрирала. Тогава напуска България и никога повече не се е връщал", каза Борисов в предаването "Лице в лице" на Цветанка Ризова.

Българското посолство съобщи по-рано за Клуб Z, че превозното средство  марка "Скания" е с варненска регистрация, на снимките на световните агенции на предното му стъкло се виждат български стикери за застраховка "Гражданска отговорност".

"Телата на намерените мъртви 38 възрастни и един тийнейджър още не са идентифицирани, но по първоначални данни на полицията е малко вероятно те да са български граждани", каза пред Клуб Z Иван Димов, медиен съветник на министъра на външните работи Екатерина Захариева. "Посолството ни в Лондон е в контакт с британската полиция, която води разследването, и оказва пълно съдействие по случая".

Борисов каза, че по случая се очаква съобщение на МВР.

Британската и ирландската полиция разследват маршрута на камиона, а шофьорът, мъж на 25 години от Северна Ирландия, е в ареста по подозрение в убийство.

Британският всекидневник "Гардиън" го идентифицира като Мо Робинсън, позовавайки се на полицейски източници.

На фейсбук профила на това лице има много снимки на тежкотоварни влекачи, начело на които е снимка на намерения в Грейс камион, на която ясно личи варненският регистрационен номер.

Зловещото откритие беше направено тази сутрин в индустриален парк в градчето Грей, край р. Темза, в Есекс, на 30 км югоизточно от централен Лондон.

Британската вътрешна министърка Прити Пател каза по-рано днес пред Камарата на общините, че в инцидента има следа от организирана престъпност, но отказа подробности извън съобщението на полицията в Есекс.

Нейна говорителка каза по-рано днес пред Клуб Z, че камионът е влязъл в Обединеното кралство през пристанището Холихед в Западен Уелс, но по-късно същото полицейско управление промени версията, като заяви, че той е пристигнал рано тази сутрин от Зеебрюге, Белгия в Пърфлийт, пристанище по долното течение на Темза.

"Първоначално докладвахме, че камионът е влязъл в страната през Холихед в събота, 19 октомври", са казва в актуализираното полицейско съобщение. "След по-нататъшни дирения, сега смятаме, че ремаркето е пътувало от Зеебрюге до Пърфлийт и е дебаркирало в района на Търок малко след 12:30 часа (2:30 часа българско време) тази сутрин. Влекачът на камиона се смята, че е дошъл от Северна Ирландия". 

“Информацията, която имаме досега, е много откъслечна, но има донесения, че камионът може да е минал през Ирландия в определен момент,” каза пред парламента ирландският министър-председател Лио Варадкар.

“Така че, очевидно ще имаме нужда от още информация и да проведем необходимите разследвания, които може да се наложат”, добави той.

Ирландският всекдиневник “Айриш таймс” цитира Сиймъс Лихъни, мениджър в северноирландската Асоциация за товарен транспорт, че има много въпроси без отговори.

“Разбирам, че е бил контейнер с българска регистрация и че шофьорът е от Северна Ирландия, но има много неща, които трябва да установим”, казва той.

“Дали същият шофьор е придружавал товара, откакто хората са били поставени в него?”, добавя Лихъни. “Ремаркето може да е пристигнало в Ирландия непридружавано, така че би могло да има двама до трима шофьори замесени. Още не знаем и нямаме историята на това движение”.

Главният изпълнителен директор на Пътната товарна асоциация Ричард Бърнет казва пред агенция “Прес асосиейшън”,  че контейнерът е бил хладилен и описва условията за хората вътре като “aбсолютно ужасяващи”, предаде друг ирландски ежедневник “Айриш игзаминър”.

Температурите в такива хладилници могат да бъдат до минус 25 градуса, ако те пренасят замразени продукти, и бързо да умъртвят човек . 

“Вътре ще е тъмно. Ако хладилникът работи, вътре ще бъде невероятно студено”, продължава Бърнет. “Единственото място да се ходи на тоалетна е в края на ремаркето. Можете да си представите, че ако те са били вътре с дни, там трябва да е имало изпражнения и урина”.

Бърнет казва, че камионът може да е пътувал с ферибот от Шербург, Франция, до Рослар, Ирландия, преди да стигне до ирландската столица Дъблин и да вземе друг ферибот до Холихед в Северен Уелс, оттам да стигне до Кент по шосе.

“Твърде малко вероятно е, ако това превозно средство е дошло от Европа, то да е било физически проверено”, казва Бърнет.

“Шербург, защото това е пристанище с малък обем, там вероятно няма същите мерки за сигурност като в Кокел, Кале заради големия брой превозни средства, които преминават оттам и заради това, че е било винаги един от главните миграционни маршрути”.

“Ако това е някой, който се опитва да контрабандира значителен брой хора, тогава е избран Шербург, защото оттам е по-лесно да се премине”, казва Лихъни. “Ако камионът е дошъл от България, да влезе в Британия през Холихед е необичаен маршрут. Хората казват, че сигурността и проверките са засилени на места като Дувър (Англия) и Кале (Франция), така че би могло да бъде приет като по-лесен път за влизане, като се мине през Шербург или Роскоф до Рослар и тогава - по пътя за Дъблин”.

През 2000 година британските власти намериха 58 нелегални китайски имигранти задушени до смърт в камион в Дувър, припомни Би Би Си.