Приетата от Полша реформа в правосъдието, с която се понижава възрастта за пенсиониране на съдиите и прокурорите, противоречи на законите на ЕС.

Това реши днес Съдът на Европейския съюз (СЕС).

Той потвърди законността на мерките на Еврокомисията за неизпълнение на задълженията от страна на членка на ЕС, както и че държавата членка не е изпълнила задълженията си съгласно законите на ЕС - първо чрез установяване на различна възраст за пенсиониране на мъже и жени, които са били съдии и прокурори, и след това с намаляването на възрастта за пенсиониране на редовите съдии, като на министъра на правосъдието е било предоставено правото да удължава периода на активна дейност на тези магистрати.

Спорният закон

Съгласно приетия през 2017 г. закон в Полша възрастта за пенсиониране на съдиите в нискоинстанционните съдилища става 65 г. за мъжете, а за жените - 60. Дотогава тя е била по 67 г. и за двата пола.

Какво реши Съдът

Първо, СЕС постанови, че въведените чрез този закон разлики във възрастта за пенсиониране нарушава член 157 от Договора за функциониране на ЕС (ДФЕС), според който всяка страна членка на съюза трябва да гарантира, че мъжете и жените трябва да получават еднаква заплата за еднаква работа.

Освен това СЕС смята, че полската съдебна реформа въвежда дискриминационни условия въз основа на пола, най-вече що се отнася до времето, през което засегнатите лица могат да имат директен достъп до привилегиите на пенсионната система.

Съдът отхвърля и аргумента на Полша за „положителна“ дискриминация. Въведените със закона разлики не компенсират опасностите за кариерите на жените държавни служители.

На второ място, СЕС реши, че критериите, въз основа на които министърът на правосъдието взема решенията дали нискоинстанционните съдии и прокурори да продължат да работят и след като навършат пенсионна възраст, са с твърде неясен характер и че спорните разпоредби не го задължават нито да разреши продължаването на изпълнението на функциите на съответния съдия въз основа на посочените критерии, нито да мотивира решението си в зависимост от тях, тъй като освен това посоченото решение не подлежи на съдебен контрол.

Посочените разпоредби не уточняват и в какъв срок или за колко време трябва да бъде взето това решение на министъра на правосъдието и дали може или съответно трябва то да бъде подновено. 

В резултат на тези аргументи СЕС реши, че Полша не е изпълнила задълженията си съгласно европейското законодателство. Съдът осъжда Полша да заплати и съдебните разноски.

Европейската комисия очаква полските власти да обезщетят съдиите, пострадали от промените на възрастта за пенсиониране, каза говорителката на ЕК Мина Андреева. Тя изтъкна, че в решението си СЕС не посочва вида на необходимото обезщетение. Затова то трябва да бъде определено от полските власти. ЕК е готова да подпомогне търсенето на решения по откритите въпроси.