Този уикенд стана ясно, че България се е включила в декларация на 9 държави от ЕС, които призовават за данъчно облагане на самолетните полети.
Декларацията, инициирана от холандското правителство, е подписана от финансовия министър Владислав Горанов, и се аргументира с факта, че авиацията като бизнес в Европа и по света генерира огромен обем он въглеродни емисии.
"Самата декларация отправя апел към Европейската комисия да изготви анализ и да предложи на парламента и на съвета възможно решение в посока ограничаване или облагане на дейността на авиационните оператори във връзка с емисиите, които този бизнес генерира", обясни вчера самият Горанов.
Евродепутатът Радан Кънев коментира във Фейсбук, че това "най-вероятно ще доведе до поскъпване на самолетните билети". Според някои анализатори - с минимум 15%. И заяви, че интересът на българите е обратен на предлаганите политики по множество сериозни съображения:
- България няма развита ЖП мрежа и ЖП свързаност с другите страни-членки на ЕС;
- Разстоянието, което икономически активните български граждани трябва да преминат, за да стигнат до икономически активните региони на ЕС, е непосилно с друг вид транспорт, освен авиационния;
- Същото се отнася за достъпа на чуждестранни туристи до България.
Политологът Огнян Минчев също критикува решението, като го определи така:
"Правителството на най-бедния народ в Европа подписва декларация за изкуствено, мотивирано от идеологически причини и задкулисни договорки предложение цените на самолетните билети да поскъпнат - да поскъпват и занапред заради "въглеродни емисии"."
Подобно решение има потенциала да наруши основно европейско право за българите, изтъква Кънев:
"Въвеждането на “данък мобилност” директно ще засегне правото на свободно придвижване, и в немалка степен - правото на труд на българските граждани в други страни от ЕС. Най-засегнати ще бъдат икономически активните млади хора, студентите и хората, които полагат сезонен труд, т.е. - и най-бедните българи."
И заявява готовност да се бори за това намаляването на въглеродни емисии да не става за сметка на българските граждани.
"Защото българското правителство по всяка вероятност се е договорили с някой друг зад кулисите, без да извести своите граждани, да подкрепи изкуствено поскъпване на самолетните билети. Срещу какви насрещни бонуси е това много странно съгласие и подписът на Горанов под декларацията? И за кого са тези насрещни бонуси?", пита към Минчев.
В своя защита Горанов обяви, че е "твърде рано да кажем дали декларацията ще се отрази на цената на самолетните билети". И подчертава, че не е ясно дали комисията ще предложи такова решение въобще, тъй като засега са се обединили едва 8 държави. Други 19 не са подписали декларацията.
А Кънев подчертава, че има и други, по-добри начини за намаляване на емисиите:
"Далеч по-важно е да се приложат ефективно плановете на ЕС за единно въздушно и железопътно пространство. Планове, спирани именно от правителствата, с които Горанов ни “коалира” по този необясним начин."
Едно нещо е ясно обаче - когато има увеличение на данъците върху частните компании, това на практика винаги удря крайния потребител.
Коментари
Ненормално е да се пишат коментари по този проблем!
В публичното пространство Горанов се спряга като един от възможните наследници на Борисов. От качеството на анализите и статиите които Горанов пише, е видно, че ако Горанов замести Борисов, ще бъде много тъжно. Правилното решение според нас е, при измитането на Борисов от политическата сцена, заедно с него да изчезне и заразената му партия. Тя не подлежи на лечение. Такива й са гените.