Article_top

Правителството одобри законопроект за изменение и допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, съобщават днес от правителствената информационна служба. Зад това дълго и сложно наименование всъщност се крие т.нар. закон за горивата, който през последните две години беше многократно променян. 

Спорните поправки, които първоначалните текстове на закона предвиждаха, изкараха на улицата т.нар. дребни търговци на горива, които твърдяха, че той е лобистки, обслужва едрия бизнес в сектора и цели да убие конкуренцията.

В тях беше записано, че търговците на едро трябваше да имат поне 1 млн. лв. уставен капитал и да депозират по 500 хил. лв. в банкова сметка към Министерството на икономиката. Освен това се предвиждаха прекомерни изисквания за вместимости, както и забрана на строителните и земеделски машини да зареждат горива на място, а трябваше да ходят всеки ден до бензиностанция.

В началото на март обаче Комисията за защита на конкуренцията излезе с констатация, според която тогавашният вариант на Закона създава предпоставки за изкривяване на конкурентната среда на пазара. Мнението на антимонополния орган залегна в проект за закон за изменение и допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, публикуван на страницата за обществени консултации на 26 август. Датата на приключване на консултациите беше 26 септември. Точно този проект е приет днес от Министерски съвет. 

От представената там информация става известно, че проектът е претърпял сериозни промени, като повечето от исканията на търговците ще бъдат изпълнени. Така например изискването за уставен капитал от 1 млн. лв. отпада, като вместо това минималния капитал ще се определя от размера на бизнеса и миналогодишните му обороти. Така всяка фирма, която през предходната календарна година е имала нетни приходи от продажби до 5 млн. лв. ще трябва да осигури 200 000 лв. Ако приходите са били от 5 до 20 млн. лв. - 500 000 лв. и 1 млн. лв., ако дружеството е имало приход от над 20 млн. лв. 

За търговците на дребно се връща възможността обектът им да е преместваем, а строителните фирми ще могат да транспортират горива.

Следващата стъпка е проектът за изменение и допълнение на Закона за горивата да влезе отново в Народното събрание, където да бъде дискутиран от депутатите. Очаква се сериозна съпротива за измененията не само с ресорната комисия и НС, а и от големите търговци на горива, обединени в Българска петролна и газова асоциация. Те са едно от големите защитници на стария проект и заплащиха с протести, ако новият вариант на икономическото министерство бъде приет.

"Направените изменения и допълнения ще допринесат за ясното и точно прилагане на закона, както и ще спомогнат за ненарушаване на конкурентната бизнес среда на пазара на горива", пише днес в решението на МС.

Иначе историята на закона продължава вече втора година. Той беше внесен през 2018 година от депутата от "Обединени патриоти" Емил Димитров - Ревизоро и беше подкрепен от всички партии. Въпреки че мотивите му бяха, че така държавата се бори със сивия сектор при горивата, според повечето експерти той е "лобистки" и обслужва големите компании в Българската петролна и газова асоциация. Новите правила трябваше да влязат в сила на 28 януари 2019 година, но заради последвалите протести някои от правилата бяха облекчени, а правителството реши да го отложи за първи юли. Междувременно обаче след провеждане на допълнителни консултации, икономическото министерство излезе с новите предложения, публикувани на портала за обществено обсъждане. 

 

Правителството одобри законопроект за изменение и допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, съобщават днес от правителствената информационна служба. Зад това дълго и сложно наименование всъщност се крие т.нар. закон за горивата, който през последните две години беше многократно променян. 

Спорните поправки, които първоначалните текстове на закона предвиждаха, изкараха на улицата т.нар. дребни търговци на горива, които твърдяха, че той е лобистки, обслужва едрия бизнес в сектора и цели да убие конкуренцията.

В тях беше записано, че търговците на едро трябваше да имат поне 1 млн. лв. уставен капитал и да депозират по 500 хил. лв. в банкова сметка към Министерството на икономиката. Освен това се предвиждаха прекомерни изисквания за вместимости, както и забрана на строителните и земеделски машини да зареждат горива на място, а трябваше да ходят всеки ден до бензиностанция.

В началото на март обаче Комисията за защита на конкуренцията излезе с констатация, според която тогавашният вариант на Закона създава предпоставки за изкривяване на конкурентната среда на пазара. Мнението на антимонополния орган залегна в проект за закон за изменение и допълнение на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, публикуван на страницата за обществени консултации на 26 август. Датата на приключване на консултациите беше 26 септември. Точно този проект е приет днес от Министерски съвет. 

От представената там информация става известно, че проектът е претърпял сериозни промени, като повечето от исканията на търговците ще бъдат изпълнени. Така например изискването за уставен капитал от 1 млн. лв. отпада, като вместо това минималния капитал ще се определя от размера на бизнеса и миналогодишните му обороти. Така всяка фирма, която през предходната календарна година е имала нетни приходи от продажби до 5 млн. лв. ще трябва да осигури 200 000 лв. Ако приходите са били от 5 до 20 млн. лв. - 500 000 лв. и 1 млн. лв., ако дружеството е имало приход от над 20 млн. лв. 

За търговците на дребно се връща възможността обектът им да е преместваем, а строителните фирми ще могат да транспортират горива.

Следващата стъпка е проектът за изменение и допълнение на Закона за горивата да влезе отново в Народното събрание, където да бъде дискутиран от депутатите. Очаква се сериозна съпротива за измененията не само с ресорната комисия и НС, а и от големите търговци на горива, обединени в Българска петролна и газова асоциация. Те са едно от големите защитници на стария проект и заплащиха с протести, ако новият вариант на икономическото министерство бъде приет.

"Направените изменения и допълнения ще допринесат за ясното и точно прилагане на закона, както и ще спомогнат за ненарушаване на конкурентната бизнес среда на пазара на горива", пише днес в решението на МС.

Иначе историята на закона продължава вече втора година. Той беше внесен през 2018 година от депутата от "Обединени патриоти" Емил Димитров - Ревизоро и беше подкрепен от всички партии. Въпреки че мотивите му бяха, че така държавата се бори със сивия сектор при горивата, според повечето експерти той е "лобистки" и обслужва големите компании в Българската петролна и газова асоциация. Новите правила трябваше да влязат в сила на 28 януари 2019 година, но заради последвалите протести някои от правилата бяха облекчени, а правителството реши да го отложи за първи юли. Междувременно обаче след провеждане на допълнителни консултации, икономическото министерство излезе с новите предложения, публикувани на портала за обществено обсъждане. 

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Само Нено Димов ли е виновен за водната криза и боклука?