Въпреки ведрите прогнози за чистотата на въздуха, публикувани на сайта на Столична община, видимо (буквално) нещата не стоят така.
Фините прахови частици (ФПЧ) са над нормата, а засега не е известно какъв резултат са дали призивите на "Московска" 33 хората да слязат от автомобилите и да се качат на градския транспорт, да минат от твърдо гориво за битово отопление към екологично такова и да използват буферните паркинги - които в момента са безплатни.
Темата не е нова за намиращата се в котловина София, а е по-скоро дежа вю. Но и тази поредна зима от общината започнаха да обявяват мерки за справяне с проблема. Този път решиха да участват и депутатите от управляващата ГЕРБ. А от БАН успокояват: "два пъти е спаднало замърсяването на въздуха в София".
Ето какво се случва по темата към 10 декември:
Горенето на отпадъци - в НК
Очевидната липса чист въздух (а и видимост) принуди голямата управляваща партия ГЕРБ да обяви днес извънредно, че по обяд ще внесе изменения в Наказателния кодекс, свързани с нерегламентираното изгаряне на отпадъци. За такива изменения отдавна говореше новият-стар кмет Йорданка Фандъкова (ГЕРБ), като проектът бе залегнал и в предизборната й кампания. В интервю за Клуб Z тогава тя заяви, че отдавна е поискала от парламента мерки за инкриминирането на горенето на отпадъците, защото само административните такива не давали резултат.
Както е известно, в редица столични квартали, по-бедното население използва всякакви средства, за да се отоплява, в т.ч. чрез горене на стари гуми. Общината бе организирала миналата зима кампания за събиране на старите гуми, която ще се пренесе и тази година.
Според РИОСВ София причини за превишението на средночасовите норми (за вчера, 9-и) за азотен диоксид в пункт София-Младост са "интензивния автомобилен транспорт, съчетано с неблагоприятни метеорологични условия. А причина за превишенията на средноденонощната норма за ФПЧ10 е "масово използване на твърдо гориво в битовия, обществения сектор и емисии от автомобилния транспорт, съчетано с неблагоприятни метеорологични условия".
"В последните дни има значителни превишения. Ясно е, че не трафикът е виновен за тях, а отоплението с твърдо битово гориво и горенето на отпадъците", признава и самата Фандъкова.
БАН: Хората са безсилни срещу природата
"От вчера вечерта два пъти е спаднало замърсяването на въздуха в София. Очакваме днес да започне процес на очистване. Надявам се утре, с помощта на вятъра и лек валеж следобед, да се поизчисти малко градът".
Това пък заяви пред БНР проф. Христомир Брънзов - директор на Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ) към БАН. И обяви, че сме безсилни пред природата.
"Разчитаме първо на природата – природата е тази, която се самоочиства. Тя създава този похлупак и тя е тази, която го вдига. Ние трябва да разберем, че природата е много по-силна от нас и да се адаптираме към нея, а не да се мъчим да се борим с нея."
За да се тръгне към търсене на решение на проблема с мръсния въздух, първо трябва да се знаят източниците, отбеляза проф. Брънзов и добави:
"Това, което винаги ще замърсява града, са неговите собствени източници на прах – строителството, триенето на гумите в асфалта, почвената ерозия. Колкото и да се мие градът, не може да бъде измит. Винаги ще има този източник на прах. Точно този прах, който стои в града, вдига се, сваля се – той има много сериозно влияние върху замърсяването на града. Разбира се, автомобилите и битовото горене също. Има още един източник – това е външният източник на прах за града."
Според него гражданските станции имат предимството, че дават пространствена представа за разпределянето на замърсяването в града, което може да помогне на властите. Той обаче не вярва на стойностите, които показват.
Стойностите - кой как ги чете
Четенето на различните по вид стойности също е стара тема. Общо взето някои твърдят, че се четат както дяволът Евангелието, но разликата се корени в местата и начините на измервания. Столичани вече свикнаха да се доверяват на гражданската платформа AirSofia.info, която предава информация в реално време от различни точки на града - на базата на измервателни уреди на самите граждани. Специалистите обаче отричат този метод като неточен - заради вида на самите уреди и местата, на които са поставени.
Столична община пък използва данните на Изпълнителната агенция по околната среда (ИАОС) към екоминистерството - и по-точно от националната система за контрол качеството на атмосферния въздух в реално време. Там обаче данните се осредняват за изминалото денонощие, което показва по-ведра картина от видимата навън през делия ден.
Станциите на ИАОС за София са разположени в кварталите "Надежда", "Хиподрума", "Младост", "Дружба" и "Павлово", както и на "Копитото". Данните за вчера (тези за днес ще бъдат публикувани утре) показват завишаване на ФПЧ10 навсякъде средно два пъти, с изключение на "Копитото" (което е резонно предвид факта, че местността се намира над града - във Витоша) и "Дружба".
Пределно допустимата концентрация за фини прахови частици е 50 µg/m3 и в секцията "Екобюлетин" на Столична община е публикувана информация за вчерашното завишаване на нормите. А в прогнозната карта рискът от замърсяване на "Хиподрума" и "Надежда" за днес е определен като "умерен" - за останалите квартали като "нисък". Прогнозата за утре е "нисък" за всички измервани места. Но утре синоптиците съобщават за валежи.
Реакциите: Само обещания
Очаквано, днес реакции имаше от опонентите на ГЕРБ в Столичния общински съвет. Председателят на групата на БСП Калоян Паргов заяви, че приетите мерки не се прилагат.
"Филтри за комините – чакайте ги догодина. Смяна на печките – до 2023 г. – тази зима нищо! Зелен и бял билет са химера", заяви той и припомни, че за сметка на това се предлага вдигане на данъка за цапащите коли.
Обвинения отправиха и от гражданската организация "Спаси София", чийто представител в СОС е Борис Бонев, като изброиха какво е било обещано, но е останало неизпълнено: "22 нови общински станции за измерване на въздуха във всеки район, но въвеждането им се отлага отново", "подмяна на 20 000 печки с пелети, но подадени са само 6 000 заявления", "контрол от КАТ на замърсяващи коли и такива без катализатори. С подарените газ-анализатори са глобени 0 шофьори", и др.
Оттам предлагат нови мерки за борба с мръсния въздух:
1) контрол с дронове върху това какво се гори в частните домове, което да даде основание за проверка и глоба;
2) съвместни денонощни екипи между Столичен инспекторат и Полицията за ефективен и строг контрол;
3) спиране от движение на всички коли без катализатори;
4) безплатен градски транспорт на втория ден от замърсяване над 100 микрограма/м3, вместо досегашните безкрайно завишени изисквания.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни