Информацията, че Националната служба за охрана се е обзавела с нови аудита от най-висок клас, влезе в медийните заглавия тази седмица. Е, ама те били поръчани още при миналото правителство, ама колите им били стари, имало рискове, скъпа поддръжка, цените на тези били много изгодни, обясниха авторитетно купувачите.
Чиновникът е способен и от девет дерета да донесе вода, за да си оправдае ненужните разходи и да седне на кожената седалка на луксозната кола. Мимоходом припомням, че условията на последния конкурс на парламента бяха точно така направени, че на тях да отговаря само един автомобил. Но това е друг въпрос.
Може ли някой да даде сериозен аргумент защо са им необходими на нашите министри луксозни лимузини от по над 100 000 лв. нагоре? Действително, прелестно е да се возиш, заобиколен от пространство, дъхава кожа и дървени апликации и всеки да прави път на голямата черна кола. Престиж си е да те кара продукт от най-високия клас на голямата германска тройка - "Ауди", БМВ и "Мерцедес".
Не е зле и за шофьора - удоволствието да караш мощна кола е пристрастяващо, а и първосигнално повечето редови шофьори са готови да ти отстъпят път дори и без включени шарени лампички.
Но... Луксозните автомобили са твърде скъпи, поддръжката им също. И са напълно ненужни за 99,9% от ежедневното им използване като "членовози". Единственото оправдание е, ако са бронирани - тогава трябва сериозна мощност, както и технологии, но това е нещо съвсем различно, а и в случая не става дума за такива коли.
Има ли причина министрите да не се возят на "Шкода Съпърб", "Форд Мондео", "Фолксваген Пасат", "Мерцедес Е-клас", "Хюндай i40", "Волво S60"? Има десетки модели, които предлагат достатъчно мощност, сигурност и дори повече пространство от луксозните коли на германската тройка.
Налага ли се да се возят на коли с мощност от 300 конски сили нагоре? Това е необходимо може би само ако се стигне до такова положение, че трябва да се спасява животът на министъра и добре обученият шофьор изблъска или удари отстрани автомобила на атентатор. Глупости на търкалета, да сте виждали подобна случка?
Страстта по германските возила не е от вчера. По времето на социализма, когато хората чакаха с години за "Москвич", министрите и другите висши държавни апаратчици се возеха на черни мерцедеси - т.нар. пура, с перденца на задното стъкло. Но в интерес на истината, дори тогава имаше някаква мярка - моделът беше 280SE, сиреч с най-малкия двигател от моторната гама. И все пак, целта беше ясна - властта да всява респект с лъскавите като хлебарки големи машини.
Защо министрите на най-бедната държава да се возят в толкова скъпи коли? Нека погледнат около себе си и видят, че спестените от покупката и поддръжката на скъпи коли пари могат да отидат за някоя по-благородна цел, като животоспасявящи операции на деца в чужбина или оборудване на училища с по-съвременни компютри.
А когато един хубав ден най-накрая нещата в България се оправят, тогава да се возят и във ферарита.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни