Article_top

Ако човек изключи интернет, където може да избира какво да чете, слуша и наблюдава, и реши да се информира за света и културата само от телевизията, ще открие свят, където Мондьо минава за журналист, а Азис за човек от културата.

Не преувеличавам. В последните седмици чалга певецът се появи в двете най-големи телевизии – при Николаос Цитиридис в Би Ти Ви и при Мондьо в Нова телевизия. Това се случва точно когато попфолкът отстъпи силно назад пред рапа в предпочитанията на обичайната му публика, но пък се освободи ниша за вмъкване през задната врата на по-различен тип градска попкултура. Новата му поза цели друга аудитория – той кокетира с обществените настроения към различността. Очевидно е, че търси вниманието на младите разкрепостени градски хора, за които чалгата не е отровата, унищожила естетиката на българската култура, а екзотично музикално течение, вписващо се в космополитната им представа за изкуство. Тази прослойка, родена много след появата на попфолка, има ясни принципи. На първо място за нея е толерантността, приемането на различните. Това са младите хора, които ненавиждат дискриминацията и активно се борят срещу нея.

Азис прекрасно знае, че останалите – тези, които го направиха „крал на попфолка“ – са му заклети фенове. Но за да улови нова публика, нарича себе си „Майкъл Джексън на чалгата“, защото като него е „черен, хомосексуален, женствен и дискриминиран“. Сравнява се с „изключително красива картина, която никой няма право да коментира“ и се оплаква от хейта в социалните мрежи. Дори хипстърският му външен вид е част от стратегията – той се опитва да влезе в стилистиката на една модерна субкултура, която няма да усети заразата.

Времето на масовата омраза към попфолка отмина. А младите градски хора смятат тази псевдокултура за периферна, не я възприемат като монолитна и в случая Азис въобще не им напомня за долнопробната чалга. Те го преоткриват през либералните си ценности, които певецът експлоатира.

Последните клипове на Азис – „Мотел“, „Хабиби“, „Позна ли ме“ (с Цветана Манева), „Циганче“ – събудиха позитивната реакция, която чалга певецът очакваше. Публиката, която преди това го презираше, внезапно откри „социална ангажираност“ в тях, без да отбележи фрапантната разлика между претенцията и изпълненията, между текстовете и музиката, между клиповете и песните. Всъщност това е опит Азис да „изпере“ своето порно минало чрез някакъв псевдолиберален имидж. Малцина забелязаха, че текстът на „Позна ли ме“ няма нищо общо с посланието на клипа. Същото се отнася и за „Хабиби“. Азис прави една от най-префинените подмени – създава парчета, които звучат по един начин в социалните мрежи и по съвсем друг – на концерт или на аудиозапис, където обичайната му публика слуша за нещастната му любов, без да се вторачва в социални драми.

Новият му клип е същата преструвка, но този път на световно ниво. Английският текст, написан от Рут Колева, приемана за един от адептите на хипстърската попкултура в България, е различен от досегашните, по-абстрактен, по-поетичен и не толкова чалгарски. Видеото също на пръв поглед е избягало от типичната стилистика – избягало е чак в Америка. Но отново е флирт с либералните ценности в международен мащаб. Всичко си има – елементарен намек за расизъм, хомомосексуална драма, грижа за децата, отношение към жените… Сякаш са отмятани като в списък темите, които вълнуват либералната общност по света. Азис очевидно иска да бъде българска култура за износ. Иска да отиде там, където никой от родните поп- и джазпевци не е стигал – на големите международни пазари. И като че ли успява. Дори в Китай има маса негови фенове, а в Русия е малко като Джорджано… Сега търси аудитория в Америка, където новият му клип с порноелементи навярно ще бъде приет сърдечно. Тук-там дори може да го забранят, което ще му донесе още слава.

Любопитно ми е дали Цветана Манева, която подкрепи Азис, снимайки се в негов клип, все още пази същото отношение към него? Дали не се е събудила…

За съжаление, трябва да се съгласим с Азис за едно нещо – в интервюто си с Мондьо певецът го каза директно: „Вие, медиите, сте виновни“. Имаше предвид налагането на колегите му, които той смята за недостатъчно талантливи, но всъщност знае много добре – медиите са тези, които позволяват на всеки да отхапе залък слава. А българските медии са готови – благодарение на псевдожурналисти като Мондьо – да дадат на Азис цялата торта.

Безспорен е талантът на Васил Троянов с псевдоним Азис. Никой не може да оспори богатия му глас. Факт е, че артистичният му усет му позволи да направи много неща, привидно непростими за други – зае ролята на дразнител в проблемните зони на нашето общество: хомофобия, расизъм, омраза от всякакъв вид. И го превърна в бизнес. Затова и днес не можем да му повярваме.

"Площад Славейков"

 

Ако човек изключи интернет, където може да избира какво да чете, слуша и наблюдава, и реши да се информира за света и културата само от телевизията, ще открие свят, където Мондьо минава за журналист, а Азис за човек от културата.

Не преувеличавам. В последните седмици чалга певецът се появи в двете най-големи телевизии – при Николаос Цитиридис в Би Ти Ви и при Мондьо в Нова телевизия. Това се случва точно когато попфолкът отстъпи силно назад пред рапа в предпочитанията на обичайната му публика, но пък се освободи ниша за вмъкване през задната врата на по-различен тип градска попкултура. Новата му поза цели друга аудитория – той кокетира с обществените настроения към различността. Очевидно е, че търси вниманието на младите разкрепостени градски хора, за които чалгата не е отровата, унищожила естетиката на българската култура, а екзотично музикално течение, вписващо се в космополитната им представа за изкуство. Тази прослойка, родена много след появата на попфолка, има ясни принципи. На първо място за нея е толерантността, приемането на различните. Това са младите хора, които ненавиждат дискриминацията и активно се борят срещу нея.

Азис прекрасно знае, че останалите – тези, които го направиха „крал на попфолка“ – са му заклети фенове. Но за да улови нова публика, нарича себе си „Майкъл Джексън на чалгата“, защото като него е „черен, хомосексуален, женствен и дискриминиран“. Сравнява се с „изключително красива картина, която никой няма право да коментира“ и се оплаква от хейта в социалните мрежи. Дори хипстърският му външен вид е част от стратегията – той се опитва да влезе в стилистиката на една модерна субкултура, която няма да усети заразата.

Времето на масовата омраза към попфолка отмина. А младите градски хора смятат тази псевдокултура за периферна, не я възприемат като монолитна и в случая Азис въобще не им напомня за долнопробната чалга. Те го преоткриват през либералните си ценности, които певецът експлоатира.

Последните клипове на Азис – „Мотел“, „Хабиби“, „Позна ли ме“ (с Цветана Манева), „Циганче“ – събудиха позитивната реакция, която чалга певецът очакваше. Публиката, която преди това го презираше, внезапно откри „социална ангажираност“ в тях, без да отбележи фрапантната разлика между претенцията и изпълненията, между текстовете и музиката, между клиповете и песните. Всъщност това е опит Азис да „изпере“ своето порно минало чрез някакъв псевдолиберален имидж. Малцина забелязаха, че текстът на „Позна ли ме“ няма нищо общо с посланието на клипа. Същото се отнася и за „Хабиби“. Азис прави една от най-префинените подмени – създава парчета, които звучат по един начин в социалните мрежи и по съвсем друг – на концерт или на аудиозапис, където обичайната му публика слуша за нещастната му любов, без да се вторачва в социални драми.

Новият му клип е същата преструвка, но този път на световно ниво. Английският текст, написан от Рут Колева, приемана за един от адептите на хипстърската попкултура в България, е различен от досегашните, по-абстрактен, по-поетичен и не толкова чалгарски. Видеото също на пръв поглед е избягало от типичната стилистика – избягало е чак в Америка. Но отново е флирт с либералните ценности в международен мащаб. Всичко си има – елементарен намек за расизъм, хомомосексуална драма, грижа за децата, отношение към жените… Сякаш са отмятани като в списък темите, които вълнуват либералната общност по света. Азис очевидно иска да бъде българска култура за износ. Иска да отиде там, където никой от родните поп- и джазпевци не е стигал – на големите международни пазари. И като че ли успява. Дори в Китай има маса негови фенове, а в Русия е малко като Джорджано… Сега търси аудитория в Америка, където новият му клип с порноелементи навярно ще бъде приет сърдечно. Тук-там дори може да го забранят, което ще му донесе още слава.

Любопитно ми е дали Цветана Манева, която подкрепи Азис, снимайки се в негов клип, все още пази същото отношение към него? Дали не се е събудила…

За съжаление, трябва да се съгласим с Азис за едно нещо – в интервюто си с Мондьо певецът го каза директно: „Вие, медиите, сте виновни“. Имаше предвид налагането на колегите му, които той смята за недостатъчно талантливи, но всъщност знае много добре – медиите са тези, които позволяват на всеки да отхапе залък слава. А българските медии са готови – благодарение на псевдожурналисти като Мондьо – да дадат на Азис цялата торта.

Безспорен е талантът на Васил Троянов с псевдоним Азис. Никой не може да оспори богатия му глас. Факт е, че артистичният му усет му позволи да направи много неща, привидно непростими за други – зае ролята на дразнител в проблемните зони на нашето общество: хомофобия, расизъм, омраза от всякакъв вид. И го превърна в бизнес. Затова и днес не можем да му повярваме.

"Площад Славейков"

Коментари

....

Азис: "Най-голямата ми грешка в живота е, че се родих в България". Това според мен е акцентът от интервюто. Другото е ала-бала и плъзгане по повърхността.
Йовко Манолов's picture
Йовко Манолов
jovko.manolov71

За гласа и таланта

на този човек никой бе спори.Но пошлостта и простотията,която струи от този стил музика и култура въобще,и внушенията за лек и лесен начин на живот,който се бълва в почти всички текстове,това е страшното.И точно всичко това в тази субкултура,която агресивно и умишлено бе наложена в почти всяка национална медия,реалити предаванията и шоута,които се мъдрят също,плюс елементаризирането и калинкизирането на почти цялата полит.класа,която е начело в момента,доведоха до това почти пълно зомбиране и принизяване на критериите на нашия,иначе хубав и добър народ!А ако г-н Азис наистина е казал,че съжалява,че се е родил в България,то светът е широк....,да имигрира където си пожелае,гарантирам ви,че немалко хора,вкл.и аз никак,ама никак няма да жалим неговото евентуално отсъствие!
Buba Mara's picture
Buba Mara
bubamara

Who the fuck is Мондьо?

Who the fuck is Мондьо?

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Адекватни ли са мерките на правителството и щаба за справяне с пандемията?